Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00618 - Omgevingsvergunning - OMV_2021170020. Jozef De Weerdtstraat 46. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00618 - Omgevingsvergunning - OMV_2021170020. Jozef De Weerdtstraat 46. District Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_00618 - Omgevingsvergunning - OMV_2021170020. Jozef De Weerdtstraat 46. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021170020

Gegevens van de aanvrager:

de heer Youssef Saysae met als adres Leurshoek 69_1 te 9120 Beveren

Ligging van het project:

Jozef De Weerdtstraat 46 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 343L17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/05/1962: vergunning (803#714) voor het plaatsen van een staand dakraam.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning, in gesloten bebouwing, van twee bouwlagen onder zadeldak, met achterbouw van één bouwlaag onder plat dak tegen de rechter perceelgrens;
  • dakkapel aan voorzijde.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in roodbruin parament, met twee traveeën, waartussen grijskleurig architectonisch beton;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • achtergevel in rood parament.

-          inrichting:

  • achtertuin met een oppervlakte van ±180 m², waarvan ± 20 m² verhard terras.

 

Huidige toestand

-          conform vergund geachte toestand, afgezien van:

  • een extra dakkapel, aan de achterzijde;
  • bruin en wit geschilderd houten buitenschrijnwerk en valbeveiliging vóór de raamopeningen op de eerste verdieping;
  • overdekking boven terras achteraan;
  • tuinberging met een oppervlakte van ±10 m², rechts achteraan het perceel.

 

Gewenste toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • nieuwe achterbouw van één bouwlaag onder plat dak, over de gehele perceelsbreedte, afgewerkt in wit pleisterwerk en met buitenschrijnwerk in zwartgrijs aluminium;
  • nieuwe valbeveiliging, in zwartgrijs aluminium;
  • dakgoten in zwartgrijze vezelcementplaten.
  • nieuw terras, met een oppervlakte van 28 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van een eengezinswoning met een vernieuwde achterbouw;

-          uitvoeren van interne structurele wijzigingen;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          uitbreiden van de gemene muur langs de linker perceelgrens.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 38 – Groendaken: 1§ Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. 5§ Bij eengezinswoningen is een groendak niet verplicht indien de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput is voorzien.
    Aangezien er geen hemelwaterput wordt voorzien dient het platte dak van de nieuwe achterbouw als groendak ingericht te worden, hetgeen nu niet het geval is;
  • artikel 40 – Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: 1§ Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat.
    Het nieuwe rioolstelsel werd niet gescheiden opgetekend en voldoet dus niet aan deze bepaling;
  • artikel 43 – Septische putten: 3§ Voor dergelijke gebouwen moet de septische put voldoen aan volgende specifieke eigenschap:
    • de minimale inhoud tot en met 5 gebruikersequivalenten is 2.000 liter.

Er wordt een septische put voorzien in nieuwe toestand, maar met een inhoud van slechts 1.500 liter waardoor deze niet voldoet.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt louter het verbouwen en beperkt uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande en te regulariseren volumetrie, enerzijds een volwaardige gelijkvloerse en perceelsbrede uitbreiding tot 15,30 m en anderzijds een extra dakkapel, is zonder meer ruimtelijk aanvaardbaar.

Gelijkvloers valt het volume binnen de algemeen gehanteerde richtlijnen voor dergelijke panden – er valt geen nadelige impact te verwachten voor de aanpalende gebouwen en tuinen en er resteert meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte om een degelijke woonkwaliteit te blijven garanderen.

Ook de extra dakkapel in het dakvlak achteraan is aanvaardbaar want in verhouding tot de omvang van het dak en de woning op zich.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, witte bepleistering aan de achterzijde en nieuw donkergrijs schrijnwerk aan zowel voor- als achterzijde, zijn visueel verantwoord voor dit type van bebouwing en zijn bovendien reeds voorkomend in de omgeving.

Laatstgenoemde is voor de bepleistering niet uitgesproken het geval maar gelet op het feit dat dit materiaal louter aan de achterzijde wordt toegepast, dus niet zichtbaar zal zijn vanop het openbaar domein en dat het louter de gelijkvloerse gevelpui betreft, is betreffende zonder meer aanvaardbaar.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2. er dient voldaan te worden aan de randvoorwaarden van artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, waardoor ofwel het nieuwe platte dak van de gelijkvloerse uitbreiding als groendak dient te worden ingericht ofwel een voldoende grote regenwaterput met recuperatie dient te worden voorzien;

3. er dient te worden voldaan aan artikel 40 van de Antwerpse bouwcode, er moet een rioolstelsel geplaatst te worden met een scheiding tussen droogweerafvoer en hemelwaterafvoer.

4. er dient te worden voldaan aan artikel 43 van de Antwerpse bouwcode, er moet een septische put voorzien worden met een inhoud van minimaal 2.000 liter.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 november 2021

Volledig en ontvankelijk

8 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 februari 2022

Verslag GOA

18 januari 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd binnen de looptermijn van de bevragingsronde 1 schriftelijk bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:

  1. Inbreuk eigendomsrecht: uit de plannen blijkt dat de doorgetrokken scheidsmuur, inclusief isolatie, geheel op de aanpalende eigendom gesitueerd zouden zijn, waardoor er een inname van 24 cm diepte zou plaatsvinden.

Beoordeling:

De plannen tonen een scheidsmuur die te paard wordt uitgevoerd, dus met elke helft op elk van beide aanpalende eigendommen, hetgeen volgens de regels van de kunst is. Naar alle waarschijnlijkheid is er hier dan ook sprake van een foute lezing van de plannen.

Het aanbrengen van isolatie en afwerking aan gene zijde van betreffende scheidsmuur is wettelijk geregeld en toelaatbaar maar bovendien een burgerrechterlijke aangelegenheid die geen deel uitmaakt van de ruimtelijke beoordeling van voorliggende aanvraag.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Mogelijke schade: door het ophogen van de scheidsmuur zal een nieuwe aanwerking dienen te gebeuren ter hoogte van het bestaande aangrenzende platte dak, inclusief het vernieuwen van de dekstenen.

Beoordeling:

Betreffend aspect is niet van ruimtelijke of stedenbouwkundige aard maar een louter burgerrechterlijke aangelegenheid (uit te klaren tussen burgers onderling) en de uitsluitende verantwoordelijkheid van de aangestelde architect en aannemer. Een beoordeling ervan maakt geen onderwerp uit van de voorliggende aanvraag.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Kadastrale onduidelijkheid: door het niet eenduidig plaatsen van de uitgebreide scheidsmuren, zal onduidelijkheid ontstaan over waar de eigendomsgrenzen zich juist bevinden.

Beoordeling:

Betreffende is eveneens niet van stedenbouwkundige aard en bijgevolg niet onderworpen aan een ruimtelijke beoordeling in het kader van de huidige procedure. Ook dit laatste aspect is louter van burgerrechterlijke aard.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2. er dient voldaan te worden aan de randvoorwaarden van artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, waardoor ofwel het nieuwe platte dak van de gelijkvloerse uitbreiding als groendak dient te worden ingericht ofwel een voldoende grote regenwaterput met recuperatie dient te worden voorzien;

3. er dient te worden voldaan aan artikel 40 van de Antwerpse bouwcode, er moet een rioolstelsel geplaatst te worden met een scheiding tussen droogweerafvoer en hemelwaterafvoer;

4. er dient te worden voldaan aan artikel 43 van de Antwerpse bouwcode, er moet een septische put voorzien worden met een inhoud van minimaal 2.000 liter.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.