Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00608 - Omgevingsvergunning - OMV_2021166278. Jozef Nuytsstraat 24. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00608 - Omgevingsvergunning - OMV_2021166278. Jozef Nuytsstraat 24. District Borgerhout - Goedkeuring 2022_CBS_00608 - Omgevingsvergunning - OMV_2021166278. Jozef Nuytsstraat 24. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021166278

Gegevens van de aanvrager:

Babische en Steve Van Belle - Pêcher met als adres Jozef Nuytsstraat 24 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Jozef Nuytsstraat 24 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 24 sectie A nr. 220X3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

voorzien van een extra bouwlaag bij een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1950: toelating (179#1017 – 179#714) voor een verbouwing.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          2 slaapkamers, 1 kinderkamer en 1 badkamer op de eerste verdieping;

-          5 meter verharde voortuinstrook met aansluitend ondergrondse bergplaats;

-          bouwdiepte gelijkvloers 12,90 meter ter hoogte van de linker- en 8,60 meter aan de rechter perceelgrens;

-          8,80 meter bouwdiepte op de verdieping;

-          voorgevel in rood metselwerk met accenten in imitatie witte steen en wit geschilderd houten buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          bouwdiepte gelijkvloers 12,90 meter;

-          tegen achterste perceelsgrens werd een tuinconstructie geplaatst;

-          opbouwrolluik aan raam op de eerste verdieping.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          2 slaapkamers en 1 badkamer op de eerste verdieping en 2 slaapkamers (waarvan 1 bureau) en 1 badkamer op de tweede verdieping;

-          bouwdiepte gelijkvloers 12,90 meter ter hoogte van de linker- en 16,95 meter aan de rechter perceelgrens;

-          8,80 meter bouwdiepte op de verdiepingen;

-          tuinconstructie tegen achterste perceelsgrens;

-          voorgevel in rood metselwerk met accenten in imitatie witte steen en zwartgroen aluminium buitenschrijnwerk en een daklaag in lichtgrijs-groen aluminium gevelbekleding;

-          opbouwrolluik aan raam op de eerste verdieping.

Inhoud van de aanvraag

-          voorzien van een nieuwe gelijkvloerse achterbouw;

-          voorzien van een extra bouwlaag met 2 extra slaapkamers en 1 extra badkamer;

-          voorzien van een tuinconstructie;

-          wijzigen buitenschrijnwerk.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: Het talrijkst als bouwdiepte op het gelijkvloers is circa 14m. Een bouwdiepte van bijna 17m is bijgevolg niet kenmerkend;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning bestaat momenteel uit 2 bovengrondse bouwlagen en 1 ondergrondse bouwlaag. Er wordt een volwaardige daklaag toegevoegd aan het volume om zo twee extra kamers en een extra badkamer te voorzien.

De Jozef Nuytsstraat wordt gekenmerkt door 2 à 3 bovengrondse bouwlagen met een gelijke kroonlijsthoogte. Een extra bouwlaag boven deze kroonlijsthoogte is niet kenmerkend in de straat.

Voor de betreffende omgeving van de wijk tussen Stenenbrug, Luitenant Lippenslaan en Ring zijn minimum 3 bouwgrondse lagen echter wel kenmerkend.

Daarnaast is de Jozef Nuytsstraat circa 12,5 meter breed met aan elke zijde voortuinstroken van circa 5 meter breed.

De stad telt echter heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen die steeds meer verdwijnen. Nochtans vormt dit patrimonium een essentiële bouwsteen binnen het stedelijk DNA en is het belangrijk om gezinnen in de stad Antwerpen in de toekomst te kunnen blijven aantrekken en houden. Een extra bouwlaag creëert een grotere woning met meer verblijfskwaliteit voor een gezin met kinderen.

 

De extra bouwlaag beperkt zich tot een bouwdiepte van 8,80 meter waardoor er, gezien de oriëntatie, geen onaanvaardbare impact is op de bezonning en lichttoetreding van de aanpalende woningen.

 

Gelet hierop is de voorziene uitbreiding met een bijkomende bouwlaag stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Achteraan wordt de gelijkvloerse bouwdiepte uitgebreid van 8,60 meter tot 16,95 meter. Op deze manier wordt de leefruimte vergroot in verhouding tot het gewenst aantal slaapkamers.
Bijgevolg dient de scheidsmuur met de rechter aanpalende over een breedte van 4 meter verhoogd te worden met 1,6 meter tot een hoogte van 3,6 meter ten opzichte van het tuinniveau van de rechter aanpalende. De rechter aanpalende buur heeft hier echter wel een uitschuifbare luifel boven het terras met een hoogte van circa 3 meter tot een bouwdiepte van circa 15 meter. Gelet op de oriëntatie en het overdekt terras van de rechter aanpalende kunnen we oordelen dat de uitbreiding geen onaanvaardbare impact heeft op de bezonning en lichttoetreding van het aanpalend perceel en is een afwijking op artikel 6 aanvaardbaar.

 

Tegen de achterste en de rechter perceelsgrens wordt een tuinhuis geplaatst van 7,5 m2 met een hoogte die varieert van 2 tot 2,5 meter ten opzichte van het tuinniveau van eigen perceel en dat van de rechter aanpalende. Om een uitbreiding van de scheidsmuur te vermijden wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd het tuinhuis te plaatsen op een afstand van minstens 1 meter van de rechter en linker perceelsgrens.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het wit houten buitenschrijnwerk wordt vervangen door aluminium buitenschrijnwerk in een zwartgroene kleur. De kroonlijst blijft behouden.

De nieuwe daklaag en de nieuwe gelijkvloerse uitbouw worden afgewerkt in een lichtgrijs-groene aluminium gevelbekleding.

Deze afwerking is niet kenmerkend in de omgeving maar wel ruimtelijk aanvaardbaar gezien de stedelijke context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorziene werken komen het actuele grbruiksgenot van de woning ten goede.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het tuinhuis te plaatsen op een afstand van minstens 1 meter van de rechter en linker perceelsgrens;

2.      de zonnepanelen te voorzien conform artikel 36 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 november 2021

Volledig en ontvankelijk

10 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 februari 2022

Verslag GOA

18 januari 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Schaduwhinder op dak en tuinzone: de bezwaarindieners geven aan dat de nieuwe daklaag voor schaduwhinder in hun tuin en op hun dak met zonnepanelen zal zorgen met rendementsverlies tot gevolg.

Beoordeling: De nieuwe daklaag ligt ten westen van het dak van de bezwaarindieners en ten noord-westen van hun tuin. Het klopt bijgevolg dat de uitbreiding voor een schaduw zal zorgen op het dak van bezwaarindieners en in beperkte mate in de tuin van bezwaarindieners.

Het klopt ook dat de voorgestelde hoogte niet kenmerkend is in de straat. Voor de betreffende omgeving van de wijk tussen Stenenbrug, Luitenant Lippenslaan en Ring zijn minimum 3 bouwgrondse lagen echter wel kenmerkend.

Gelet op grote diepte van de tuin en de oriëntatie van de tuin tegenover de nieuwe daklaag is deze hinder met betrekking tot schaduw minimaal en niet onaanvaardbaar.

Gelet op de ruime breedte van de straat én de kenmerken van de wijk is deze beperkte schaalvergroting in de straat stedenbouwkundig aanvaardbaar .

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het tuinhuis te plaatsen op een afstand van minstens 1 meter van de rechter en linker perceelsgrens;

2.      de zonnepanelen te voorzien conform artikel 36 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.