Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021142236 |
Gegevens van de aanvrager: | Eva en Diego Bogaerds - Valiante met als adres Sint-Hubertusstraat 121 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Hubertusstraat 121 te 2600 Antwerpen (Berchem) |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie B nr. 424K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Vernieuwen van een schuin dak met verhoging nok en plaatsen van dakkapellen. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/03/1909: toelating (956#4546) voor het bouwen van een burgerhuis.
Vergunde toestand
- een eengezinswoning met drie bouwlagen onder schuin dak in gesloten bebouwing;
- een gevelbreedte van 5,53 meter;
- de bouwdiepte van het hoofdvolume bedraagt 8,90 meter;
- de entresol links;
- de bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping bedraagt 16,33 meter;
- een overdekte koer;
- een kroonlijsthoogte van 12,95 meter;
- een nokhoogte van 15,23 meter;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- grotere openingen in de gelijkvloerse entresol;
- toegevoegde woonruimte naast de entresol op de gelijkvloerse verdieping;
- verdwenen raamopening in de achtergevel op de entresol eerste verdieping;
- inrichting:
Gewenste toestand
- de regularisatie van de openingen in de gelijkvloerse entresol;
- de regularisatie van de toegevoegde woonruimte naast de entresol op de gelijkvloerse verdieping;
- heropende raamopening in de achtergevel op de entresol eerste verdieping;
- een vernieuwd dak met een verhoogde nok tot op een hoogte van 16,77 meter;
- een opgehoogde scheidingsmuur aan de linker kant;
- een dakkapel aan de kant van de voorgevel;
- een dakkapel aan de kant van de achtergevel;
- op de derde verdieping bevindt zich een slaapkamer en badkamer;
- een nieuwe berging onder de nok in de vorm van een mezzanine;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 6 december 2021 | 24 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 21 Minimale hoogte van ruimten van de bouwcode. Er wordt opgemerkt dat de duplexruimte die wordt ingericht in de dakverdieping geen hoogte heeft van minstens 2,60 meter over de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamer, te meten vanaf 1,80 meter. De vloeroppervlakte ter hoogte van de ruime dakkapel heeft echter voldoende vrije hoogte. Bovendien heeft de slaapkamer rechtstreeks zicht naar buiten en kan er via de dakkapel rechtstreeks licht en lucht toetreden in de slaapkamer. Bijgevolg kan er met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.
De aanvraag wijkt af van artikel 43 van de bouwcode. Vanuit het aspect ‘Hinder – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’ kan er niet van deze artikels worden afgeweken. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het ophogen van het dak door de linker scheidingsmuur te verhogen en de dakconstructie te vernieuwen en te verhogen. Er worden twee dakkapellen voorzien in de voor en de achtergevel op een afstand van 60 cm vanaf de perceelgrens. Het verhogen van het dak sluit aan bij het dak van het buurpand nummer 119. Het De aanvraag houdt ook de regularisatie in van de gelijkvloerse uitbreiding die doorheen de tijd gerealiseerd werd. De perceelbrede uitbreiding van de entresol is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Er wordt echter opgemerkt dat het afdak ter hoogte van het gelijkvloers voorbij de kenmerkende bouwdiepte en voorbij de scheidingsmuur van het rechterbuurpand komt. Dit is eveneens nadelig voor de toetreding van licht en lucht naar de achterliggende leefruimtes. Het afdak wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning. Voor het overige passen de geplande werken zich in in de bebouwde omgeving. Mits voormelde uitsluiting zijn schaal en ruimtegebruik gunstig.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
Aangezien de woning volgens het gewestplan gelegen is in woongebieden met cultureel, historische en/of esthetische waarde, werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het advies luidt als volgt:
“Geen bezwaar voor de dakwerken voor zover de isolatie geen impact heeft op de belevingswaarde van de kroonlijst. De brede dakkapel vooraan is atypisch voor het straatbeeld, het pand en de reeks waar het deel vanuit maakt en dient uitgesloten van vergunning. Twee kleinere kunnen mogelijk onderzocht worden. Indien het schrijnwerk op termijn nogmaals vervangen wordt, zou het de beeldwaarde ten goede komen indien er schrijnwerk naar oorspronkelijk model wordt voorzien met een historische detaillering (conform het bouwplan of rechterbuur op nummer 119). Waardevolle interieurelementen dienen bewaard.”
We merken op dat er in de straat verschillende typologieën van dakvormen voorkomen (mansardedaken, hellende daken, platte daken, met of zonder dakkapellen ..). Gezien de diversiteit in het straatbeeld en het feit dat het dak nauwelijks zichtbaar is van op de straat wordt er geoordeeld dat de impact van de dakkapel in het straatbeeld en de omgeving beperkt is. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt gaan we voorbij aan het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg voor wat de dakkapel betreft. De andere voorwaarden uit het advies worden opgenomen bij de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. er moet een septische put te worden voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;
3. indien het schrijnwerk op termijn nogmaals vervangen wordt, dient er schrijnwerk naar oorspronkelijk model te worden voorzien met een historische detaillering (conform het bouwplan of rechterbuur op nummer 119);
4. waardevolle interieurelementen (schouwen en schoorsteenmantels, moulures, mozaïekvloeren, authentieke deurgehelen) dienen bewaard te blijven;
5. Uitsluitingen
Het afdak op het gelijkvloers achteraan wordt uitgesloten zoals in het rood aangeduid op de volgende plannen:
BA_VERBOUWING-VALIANTE-BOGAERDS_I_N_01_rood_aangeduid
BA_VERBOUWING-VALIANTE-BOGAERDS_P_N_02_rood_aangeduid
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 6 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 februari 2022 |
Verslag GOA | 18 januari 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. er moet een septische put te worden voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;
3. indien het schrijnwerk op termijn nogmaals vervangen wordt, dient er schrijnwerk naar oorspronkelijk model te worden voorzien met een historische detaillering (conform het bouwplan of rechterbuur op nummer 119);
4. waardevolle interieurelementen (schouwen en schoorsteenmantels, moulures, mozaĆÆekvloeren, authentieke deurgehelen) dienen bewaard te blijven;
5. Uitsluitingen
Het afdak op het gelijkvloers achteraan wordt uitgesloten zoals in het rood aangeduid op de volgende plannen:
BA_VERBOUWING-VALIANTE-BOGAERDS_I_N_01_rood_aangeduid
BA_VERBOUWING-VALIANTE-BOGAERDS_P_N_02_rood_aangeduid
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.