Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021171069 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Eddy Hanton met als adres Bexstraat 36 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Bexstraat 36 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nrs. 1463H13 en 1463G13 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het regulariseren van enkele (uitgevoerde) handelingen tegenover AN/G8V/2021131 met het verder verbouwen (nieuwe handelingen) van een meergezinswoning met 3 woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/08/2021: opname in vergunningenregister (AN/G8V/2021131) van meergezinswoning met 3 appartementen;
- 20/07/1962: vergunning (Felixarchief inventarisnummer 18#44212) voor voorgevelverbouwing;
- 31/12/1953: vergunning (Felixarchief inventarisnummer 18#31559) voor veranderingswerken;
Vergund geachte toestand
de vergund geachte toestand van AN/G8V/2021131 werd niet apart aangeleverd. Er werd echter wel naar verwezen in de beschrijvende nota, waardoor deze toestand als vertrekpunt genomen kan worden.
- functie: meergezinswoning met 3 woonentiteiten:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- functie idem vergund geachte toestand uitgezonderd van:
- bouwvolume idem vergund geachte toestand uitgezonderd van:
- een bovendaks bouwvolume als daktoegang;
- balustrades langs de dakranden
- gevelafwerking idem vergund geachte toestand uitgezonderd van:
Gewenste toestand
- functie idem huidige toestand uitgezonderd van:
- bouwvolume idem bestaande toestand met:
- gevelafwerking idem huidige toestand;
- inrichting idem huidige toestand.
Inhoud van de aanvraag
- het verbouwen (nieuwe handelingen) van een meergezinswoning met 3 woonentiteiten:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 7 december 2021 | 20 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
§2. Indien de zij- en achtertuin worden afgesloten moet dit gebeuren door een muur, haag, draad of scherm met een hoogte van minimum 1 m en maximum 2,60 m.
De tuinmuur achteraan het perceel heeft volgens de aangeleverde plannen een hoogte van circa 7,5 m;
Verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis zijn in zij- en achtertuinen beperkt toegestaan, met een maximum van 20 m² voor tuinen tot 60 m².
D open ruimte verkleint van ca. 62 m² naar 28 m² en wordt volledig verhard voorzien.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functie als meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet in beperkte wijzigingen aan een bouwvolume waar op basis van de opname in het vergunningenregister 3 woonentiteiten in vergund zijn. Het aantal woningen wijzigt niet.
Op het dak van de gelijkvloerse uitbouw wordt een ruim terras voorzien voor deze woning. Deze buitenruimte is ruimtelijk aanvaardbaar.
Het bestaande appartement op de 3de verdieping heeft een niet vergunde dakuitbouw en dakterras. Beide worden verwijderd, wat gunstig is. Deze constructies zouden immers niet in aanmerking kunnen komen van vergunning aangezien het bouwvolume in zijn vergunde toestand reeds maximaal is.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De voorgevel werd deels gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand en wordt met voorliggende aanvraag geregulariseerd. De raamverdeling op de 2de en 3de verdieping werd aangepast naar bandramen conform de vergunde ramen op de 1ste verdieping. De aanpassingen leveren een evenwichtig gevelbeeld op wat dan ook gunstig geadviseerd kan worden.
In de achtergevel zijn, ter hoogte van het terras op de 1ste verdieping, de ramen doorgetrokken tot op de vloerpas.
In de voor- en achtergevel werd het schrijnwerk aangepast naar wit pvc-schrijnwerk.
Deze ingrepen kunnen positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De bestaande berging naast de inkomhal wordt ingericht als fietsenberging.
Het kleine eenslaapkamerappartement op het gelijkvloers wordt omgevormd naar een studio van ca. 47 m² met een aansluitende buitenruimte. Opgemerkt wordt dat het slaapgedeelte vlakbij de inkom gelegen is en ver van raamopeningen gelegen is. Beter zou zijn om de keuken in te richten ter hoogte van de geplande slaapzone en de slaapzone te verplaatsen naar de ruimte links achteraan op het plan. Dit versterkt het studio-concept van 1 aaneengesloten verblijfsruimte.
Het duplexappartement op de 1ste en 2de verdieping wordt, conform artikel 25 van de bouwcode, voorzien van een interne trap zodat er een één aan elkaar gesloten woning ontstaat van ca. 110 m² met 2 slaapkamers. Op het dak van de gelijkvloerse uitbouw wordt een ruim terras voorzien bij het duplexappartement. Dit verbetert de woonkwaliteit van de woning.
Voor het grootste deel vormen de aangevraagde wijzigingen een verbetering van de bestaande situatie. Toch zijn er ook enkele afwijkingen ten opzichte van de bouwcode waarvoor voorwaarden bij de vergunning dienen opgenomen te worden.
Zo mag een zij- en achtertuin slechts afgesloten worden door een tuinmuur van maximum 2,60 m. De tuinmuur achteraan het perceel heeft volgens de aangeleverde plannen een hoogte van 7,5 m. Dit is niet aanvaardbaar gezien de beperkte lichttoetreding en bezonning op de percelen. De tuinmuren dienen beperkt te worden in hoogte, conform artikel 19 van de bouwcode. Ook de scheimuurverhoging die werd voorzien ter hoogte van het dakterras op de 1ste verdieping is niet aanvaardbaar en wordt om dezelfde reden uitgesloten uit de vergunning.
Tot slot is de tuinzone van 28 m² volledig verhard. Verharding dient beperkt te worden tot 20 m² (cf. bouwcode, art. 27). Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen wordt dit als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
3. de tuinmuren te verlagen tot maximum 2,60 m, conform, artikel 19 van de bouwcode;
4. maximaal 20 m² van de tuinzone te verharden, conform artikel 27 van de bouwcode;
Uitsluitingen
5. de scheimuurverhoging ter hoogte van het dakterras op de 1ste verdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 7 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 5 februari 2022 |
Verslag GOA | 17 januari 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
3. de tuinmuren te verlagen tot maximum 2,60 m, conform, artikel 19 van de bouwcode;
4. maximaal 20 m² van de tuinzone te verharden, conform artikel 27 van de bouwcode;
Uitsluitingen
5. de scheimuurverhoging ter hoogte van het dakterras op de 1ste verdieping.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.