Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021167581 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Lieselotte Troch met als adres Waalhofstraat 42 te 2100 Antwerpen en de heer Wouter Hendrickx met als adres Waalhofstraat 42 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Waalhofstraat 42 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 32 sectie B nr. 515Y4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning met een derde bouwlaag |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/09/2021: kwaliteitskamer (KKA/20211793) voor het optoppen en wijzigen van de voorgevel van een inventarispand;
- 01/01/1962: vergunning (627#21105) voor een verbouwing;
Vergunde toestand
- bouwvolume en gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- bouwvolume en gevelafwerking:
Gewenste toestand
- bouwvolume en gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van een eengezinswoning met een derde bouwlaag;
- interne structurele wijzigingen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 10 december 2021 | 21 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De woning is gelegen in een straat met gebouwen van twee en drie bouwlagen met een plat dak of een hellend dak. De hoofdbouwen zijn aan de achterzijde uitgebreid met achterbouwen.
De aanvraag betreft het uitbreiden van het hoofdgebouw met een derde bouwlaag. De nieuwe maximale bouwhoogte van de woning bedraagt ongeveer 10,10 m vanop straatniveau. De voorgestelde uitbreiding overschrijdt de kenmerkende hoogte en aantal bouwlagen in de straat niet. Het nieuw bouwvolume is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Verder wordt het dak van de tuinberging achteraan vernieuwd. De bestaande hoogte van de tuinberging blijft behouden.
Visueel-vormelijke elementen - cultuurhistorische aspecten
De nieuwe bouwlaag wordt afgewerkt in gevelsteen die overeenkomt met de bestaande gevelsteen en een gelijkaardige metselwerkverband. Er wordt zwart aluminium buitenschrijnwerk geplaatst. Hierdoor wordt een uniform geheel gevormd met de bestaande gevel.
De nieuwe laag wordt voorzien van een afronding. Het geveldeel naast de afronding wordt ongeveer 0,73 m teruggetrokken ten opzichte van de rooilijn. De nieuwe laag wordt aan de achterzijde op dezelfde manier uitgevoerd en afgewerkt.
Het pand uit 1929 heeft geen erfgoedstatuut maar heeft door zijn stijl en materialisatie wel een beeldondersteunde functie in de Waalhofstraat.
Het project werd besproken op de Kwaliteitskamer van 10/09/2021 waar het voorwaardelijk gunstig beoordeeld werd: ‘Het project omvat het toevoegen van een derde bouwlaag op een inventarispand in de Waalhofstraat. De extra bouwlaag wordt opgevat als een volwaardige verdieping die zich lichtjes terugtrekt achter het voorgevelvlak en hierdoor het bestaande fronton in de voorgevel respecteert. Een grote raamopening rechts volgt de geleding en gevelopbouw van de onderbouw; een afgerond, gesloten volume ter hoogte van de linkerzijde herbergt een sanitaire cel. De opbouw wordt voorgesteld in gevelmetselwerk dat qua kleurtint en voegwerk aansluit bij de bestaande onderbouw. Ook de achtergevel volgt bovendaks hetzelfde concept.
De kwaliteitskamer apprecieert het concept, geleding en materialisatie van de voorgestelde uitbreiding, waardoor het ontwerp als één van de betere voorbeelden van intelligente optoppingen wordt beschouwd.
In verdere uitwerking van het ontwerp wordt gevraagd nog iets meer aandacht te schenken aan detaillering en uitvoering. Zo wordt voorgesteld om de nieuwe elementen zoals de cirkelvormige uitbreiding volledig los te trekken van de originele dakrand en scheimuur, waardoor onder meer de dakrand in zijn geheel leesbaar blijft en de arrière-corps kan doorlopen tot boven de uitbreiding. Mogelijk dient de straal van cirkel iets verkleind te worden.
Er is veel sympathie voor de keuze tot het doortrekken van het metselwerk in de optopping. Geadviseerd wordt om ook andere details als lateien, rollagen en natuurstenen afdekkingen over te nemen in de bovendakse uitbreiding om het ontwerp nog sterker te maken.’
Het ingediende voorstel voldoet grotendeels aan de gestelde voorwaarden. De straal van de afronding op het grondplan lijkt echter niet volledig overeen te stemmen met de afronding op de geveltekening. In voorwaarde wordt opgenomen de afronding uit te voeren zoals opgetekend op het grondplan.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de afronding van de nieuwe bouwlaag uit te voeren zoals opgetekend op het grondplan;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
1. het supprimeren van de septische put.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 10 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 7 februari 2022 |
Verslag GOA | 21 januari 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de afronding van de nieuwe bouwlaag uit te voeren zoals opgetekend op het grondplan;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
1. het supprimeren van de septische put.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.