Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00592 - Omgevingsvergunning - OMV_2021174274. Lange Achteromstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00592 - Omgevingsvergunning - OMV_2021174274. Lange Achteromstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_00592 - Omgevingsvergunning - OMV_2021174274. Lange Achteromstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021174274

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Humelma met als adres Lange Achteromstraat 34 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Achteromstraat 34 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1714T4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van 4 wooneenheden - voorafgaande sloopwerken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/04/1937: toelating (18#7441) voor binnenveranderingen;

-          04/03/1927: toelating (1927#26195) voor veranderingswerken;

-          26/09/1913: toelating (1913#4404) voor bijzondere goot;

-          11/07/1913: toelating (1913#3857) voor huis bouwen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          op basis van het onderzoek naar de historiek van het pand is de functie van het gebouw bedrijvigheid;

-          2 bouwlagen onder plat dak.

Huidige toestand

-          garage, bureau en magazijn op het gelijkvloers;

-          bureau en sanitair op de verdieping;

-          2 bouwlagen onder plat dak;

-          het gelijkvloers is volgebouwd.

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw met 4 woningen:

  • gelijkvloers: garage, fietsenstalling, vuilnisberging en wasberging;
  • 3 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 59,51 m²;
  • 1 studio met een netto vloeroppervlakte van circa 41,61 m²;

-          4 bouwlagen en een mansardeverdieping;

-          bouwdiepte gelijkvloers beperkt tot circa 16,19 m;

-          kroonlijsthoogte: circa 13,20 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel: gevelsteen rood genuanceerd;
  • mansarde: gevelbekleding in kunstleien;
  • buienschrijnwerk: aluminium antraciet;
  • dorpels en plinten: blauwe hardsteen.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de ongewenste en niet dienstbare constructies;

-          bouwen van een meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          wijzigen van de te behouden voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

10 december 2021

20 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

10 december 2021

13 december 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

10 december 2021

11 december 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 december 2021

14 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen


 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    de diepte van de fundering langs de openbare ruimte bedraagt circa 1,27 meter in plaats van de minimale diepte van 1,75 meter;
  • artikel 38 Groendaken:
    het nieuw plat dak van het hoofdgebouw wordt niet als groendak aangelegd;
  • artikel 43 Septische putten:
    de inhoud van de septische put staat niet vermeld op plan. De aanvraag dient te voldoen aan dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een voormalige werkplaats te verbouwen en om te vormen naar een meergezinsgebouw met 4 zelfstandige wooneenheden. Wonen is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De even zijde van de Lange Achteromstraat wordt in hoofdzaak gekenmerkt door rijwoningen met 3 à 4 bouwlagen met mansardedak. Aan de achterzijde zijn entresols en achterbouwen aanwezig. De linkerbuur telt 4 bouwlagen met daklaag en heeft een achterbouw met 4 bouwlagen die vanaf de 1ste verdieping over de helft van de perceelbreedte zijn bebouwd.

 

Lange Achteromstraat 34 is een voormalig magazijn met werkplaats. De perceeldiepte bedraagt circa 26 meter en is over 2 bouwlagen nagenoeg volledig bebouwd. De aanvraag wenst het magazijn om te vormen naar wonen en doet hierbij de nodige ingrepen om het bouwvolume aan te passen naar dat van woongebouw.

Het terrein wordt volledig ontpit tot een bouwdiepte van 16 meter. Achter deze nieuwe achterbouwlijn wordt een ruime tuin ingericht.
Aan de straatzijde worden aan de 2 huidige bouwlagen nog 2 bouwlagen en een zadeldak toegevoegd. Op de 1ste verdieping wordt een deel van het bouwvolume verwijderd zodat de bouwdiepte aansluit aan deze van de rechterbuur. Aan de linkerzijde heeft de buur een opgaande scheidingsmuur. De aanvraag plaatst hiertegen nog twee bijkomstige bouwlagen die over de helft van de perceelbreedte zijn bebouwd. De totale bouwdiepte van het nieuwe volume op de verdiepingen bedraagt 16 meter waarin buitenruimtes in vervat zitten.

 

De voorgestelde aanpassingen aan het bouwvolume brengen het bouwvolume op het perceel terug in harmonie met de omgeving. De grootschalige ontpitting van het perceel sluit aan bij de stedelijke doelstelling om bouwblokken in residentiële wijken te ontpitten en te ontdoen van historisch gegroeide achterbouwsels.

Het volume aan de straatzijde en de voorgestelde maatvoeringen zijn in overeenstemming met de kenmerkende configuraties van de omgeving en de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag behoudt delen van de huidige voorgevel en verbouwt deze naar een woongevel op de verdiepingen. De gelijkvloerse poort wordt verbouwd. Na het uitvoeren van de werken sluit de aangepaste en uitgebreide gevel aan op de kenmerkende gevelcomposities in de omgeving en is ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorgestelde wooneenheden bevatten voldoende kwaliteit. Het gelijkvloerse staat nagenoeg volledig ten dienste van de bewoners. Een gemeenschappelijke wasberging en een ruime achtertuin zorgen voor een comfortabele toevoeging bij de wooneenheden op het perceel. Het gelijkvloerse biedt collectieve ruimtes voor de bewoners en ook de achtertuin wordt gedeeld.

 

De stedelijke mobiliteitsdienst adviseert om in de garage minstens 1 m vrije doorgang te reserveren in functie van de achtergelegen fietsenberging. De garage is hiervoor breed genoeg. Dit wordt in voorwaarden opgenomen.

 

Opgemerkt wordt dat de aanvraag afwijkt van artikel 34, 38 en 43 van de bouwcode.

Op de aangeleverde vergunde toestand is de diepte van de funderingen onbepaald. Op het plan van de nieuwe toestand zijn deze slechts 1,27 meter diep aan de straatzijde. Mogelijks kan bij uitvoering pas nagegaan worden wat de diepte is van de funderingen. Indien een aanpassing van de funderingen noodzakelijk is, dan moeten deze wel overeenkomstig artikel 34 van de bouwcode worden uitgevoerd.

 

Het nieuwe platte dak van het hoofdgebouw wordt niet als groendak aangelegd. Dit is strijdig met artikel 38 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om het nieuwe platte dak van het hoofdgebouw overeenkomstig artikel 38 van de bouwcode als groendak aan te leggen.

 

De inhoud van de septische put staat niet vermeld op de plannen. In voorwaarden wordt opgenomen om dit conform artikel 43 van de bouwcode te dimensioneren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging bedrijvigheid (magazijn) naar wonen. Het magazijn wordt gesloopt en worden 4 wooneenheden voorzien. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is bijgevolg 4.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een perceel dat smaller is dan 8 m. Het behoud van 1 parkeerplaats is het maximaal mogelijke.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

In het magazijn van 98m² kan een auto parkeren. De bestaande parkeerbehoefte is 1 (0,75ppl/100m²) maar stond dus niet op straat.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0. Bijgevolg kunnen er geen parkeerplaatsen uit de vergunde toestand in mindering gebracht worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de 4 appartementen moeten er 8 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          4 appartementen met 1 slaapkamer = 4 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 8.

Deze 8 fietsstalplaatsen worden voorzien in de garage.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuwe dak van het hoofdvolume als groendak uitvoeren, conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      indien de funderingen aangepast worden, moet dit gebeuren overeenkomstig artikel 34 van de bouwcode;

4.      een septische put voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

5.      in de garage minstens 1 meter vrije doorgang reserveren zodat de fietsenberging vlot bereikbaar blijft;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 november 2021

Volledig en ontvankelijk

10 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 februari 2022

Verslag GOA

21 januari 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuwe dak van het hoofdvolume als groendak uitvoeren, conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      indien de funderingen aangepast worden, moet dit gebeuren overeenkomstig artikel 34 van de bouwcode;

4.      een septische put voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

5.      in de garage minstens 1 meter vrije doorgang reserveren zodat de fietsenberging vlot bereikbaar blijft;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.