Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021166753 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Denis De Cleen met als adres Bosschaert de Bouwellei 89 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Bosschaert de Bouwellei 89 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 30 sectie A nr. 524P2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- er werd geen vergunde/vergund geachte toestand aangeleverd, noch teruggevonden in het Felix-Archief.
Huidige toestand
- functie: eengezinswoning.
- bouwvolume:
- inrichting:
Gewenste toestand
- functie: eengezinswoning.
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: de inrichting van het perceel blijft ongewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de woning met een extra bouwlaag;
- uitvoeren van structurele wijzigingen op het gelijkvloers;
- vervangen van het buitenschrijnwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft een opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. De dakopstanden van voorliggende aanvraag hebben slechts een hoogte van circa 0,15 m;
het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m². Het nieuwe mansardak heeft een oppervlakte van circa 42 m² en is niet voorzien van een groendak.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Bosschaert de Bouwellei wordt gekenmerkt door een- en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. De bestemming van de woning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De woning wordt uitgebreid met een extra bouwlaag met twee slaapkamers. Op de eerste verdieping blijft de bestaande toestand behouden, met twee slaapkamers en een badkamer. Op het gelijkvloers wordt de bestaande veranda afgebroken en vervangen door een volwaardige gelijkvloerse uitbouw met daarin de eetruimte. De achtergevel wordt rechtgetrokken en er wordt een groot schuifraam voorzien zodat een goede verbinding met de buitenruimte gegarandeerd is.
De extra bouwlaag wordt opgevat als een mansardedak en sluit aan bij de woning links. Deze uitbreiding is ruimtelijk inpasbaar. De gelijkvloerse uitbouw blijft beperkt tot de bestaande bouwdiepte en is aanvaardbaar. Er blijft voldoende open ruimte over als tuinzone. Op de plannen wordt niet aangeduid of er verhardingen in de tuin worden voorzien. Er wordt in de voorwaarden opgelegd dat de inrichting van de tuin moet voldoen aan artikel 27 van de bouwcode. Voor tuinen kleiner dan 60 m² is de verharding beperkt tot 20 m², de rest van de tuin moet groen en onverhard zijn.
De beperkte ophoging van de scheimuur op het gelijkvloers heeft geen negatieve impact voor de buren van de Bosschaert de Bouwellei 91. Volgens artikel 34 van de bouwcode moeten scheimuren een opstand hebben van minimaal 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Zowel bij de bijkomende daklaag als bij de gelijkvloerse uitbreiding dienen de scheimuren hieraan te voldoen. De zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur moeten esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt worden.
Het wordt opgelegd in de voorwaarden dat de scheimuren moeten voldoen aan alle bepalingen uit artikel 34 van de bouwcode.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft behouden in de huidige toestand. Bovenaan wordt de gevel beperkt afgebroken om aansluiting te voorzien met het nieuwe mansardedak. De nieuwe bouwlaag wordt afgewerkt met leien in antraciet grijs. De andere gevels worden afgewerkt met lichtgrijs pleisterwerk. Het buitenschrijnwerk wordt vervangen door zwart aluminium met dorpels in blauwe steen. Deze materialen zijn aanvaardbaar en inpasbaar in de context.
Hinderaspecten – gebruiksgenot – wooncomfort – veiligheid in het algemeen
De gelijkvloerse uitbouw wordt voorzien van een plat dak met koepel, en heeft een vrije hoogte van 275 cm. De bestaande keuken heeft een vrije hoogte van 245 cm, wat niet voldoet aan de minimale vrije hoogte zoals bepaald in artikel 21 van de bouwcode. Aangezien het een bestaande situatie betreft en de nieuwe uitbouw met extra hoog plafond hier rechtstreeks mee verbonden is, is een afwijking aanvaardbaar. Bovendien wordt er door het grote schuifraam en de koepel zeker voldoende daglicht voorzien. De verblijfskwaliteit in de keuken verbetert dus door de aanpassingen en is aanvaardbaar.
Volgens artikel 38 van de bouwcode is het verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m². Het dak van de nieuwe bouwlaag heeft een oppervlakte van circa 42 m² en moet dus aangelegd worden als groendak. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 13 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 februari 2022 |
Verslag GOA | 24 januari 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd een bezwaarschrift ingediend dat als volgt wordt beoordeeld:
De scheimuur tussen de Bosschaert de Bouwellei 89 en 91 is op de plannen aangeduid als een volle muur van 28 cm. Dit is niet correct. De gemene muur heeft slechts een dikte van 18 cm en is bovendien een oude muur, waarop bijkomende (punt)belasting (stalen balken gelijkvloers, dakroostering) moet vermeden worden. Deze mogen niet in de scheimuur ingewerkt worden.
De funderingszolen zijn asymmetrisch opgetekend, terwijl ze in werkelijkheid symmetrisch uitkragen aan beide zijden van de as van de muur.
Beoordeling:
Volgens artikel 34 van de bouwcode geldt voor enkelvoudige scheidingsmuren dat ze uitgevoerd dienen te worden in massief, ongeperforeerd materiaal, en dat ze steeds een minimale dikte van 0,18 m hebben. Scheidingsmuren met een grotere dikte mogen constructieonderdelen dragen voor zover ze de perceelsgrens niet overschrijden en er een minimale dikte van 0,18 m overblijft. Indien de scheidingsmuur slechts een dikte heeft van 18 cm, kan deze dus geen constructieonderdelen dragen. Er dient steeds een minimale dikte van 18 cm gevrijwaard te blijven.
De uitvoeringstechnische aspecten van de verbouwing worden verder niet beoordeeld in de omgevingsvergunningsaanvraag. Alle werken moeten volgens de regels der kunst uitgevoerd worden.
Het bezwaar is gegrond.
De dikte en het materiaal waarin de nieuwe scheimuur wordt opgetrokken wordt niet aangegeven, net zoals de afwerking aan de zijde van de Bosschaert de Bouwellei 91 en het materiaal van het mansardedak.
Beoordeling:
De uitvoeringstechnische details worden niet beoordeeld in de omgevingsvergunningsaanvraag. Het mansardedak wordt volgens de aanvraag afgewerkt met antracietkleurige leien.
Alle scheimuren moeten voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode, zowel wat opbouw als wat afwerking betreft.
Het bezwaar is deels gegrond.
Tegen de scheimuur van Bosschaert de Bouwellei 91 is een afvoerbuis van de stookketel van de centrale verwarming aangebracht. Deze afvoerbuis moet op kosten van de aanvrager worden opgetrokken tot boven het dak van de nieuw te bouwen verdieping.
Beoordeling:
De afvoerkanalen moeten aangepast worden volgens de technische vereisten en de regels der kunst, en voldoende boven de dakrand uitsteken.
Het bezwaar is gegrond.
De scheimuren worden afgewerkt als een gewone dakrand. Aangezien dit een gemene muur is moet deze worden opgetrokken en afgewerkt met een deksteen met helling naar beide zijden.
Beoordeling:
De bouwcode schrijft geen specifieke eisen voor betreffende de afwerking met dekstenen. Dit dient te gebeuren volgens de regels der kunst. Het is aangewezen om hieromtrent afspraken te maken met de betrokken buren, in het kader van goed nabuurschap.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.