Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00781 - District Hoboken. Antwerpsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00781 - District Hoboken. Antwerpsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_00781 - District Hoboken. Antwerpsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • alle zijstraten moeten voorrang verlenen aan de Antwerpsesteenweg (artikel 1);
  • een laad- en loszone wordt ingericht ter hoogte van nummer 510 en 512 (artikel 6).

De parkeerbalans is negatief, er is één (1) plaats minder tengevolge van de laad- en loszone. Er worden geen vensteruren voorzien omdat de nachtwinkel ´s avonds en rond 0.00 uur leveringen heeft en de dagbladhandel heel vroeg ´s morgens en in de namiddag.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Antwerpsesteenweg in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 april 2021 (jaarnummer 2991).

Naar aanleiding van de herasfalteringswerken in een gedeelte van deze straat wordt de voorrangsregeling aangepast aan het mobiliteitsplan. In het mobiliteitsplan wordt de Antwerpsesteenweg geselecteerd als wijkweg, een wijkweg valt in de categorie als voorrangsweg, dit wordt nu aangepast.
Ook wordt er op vraag van drie handelaars een laad- en loszone ingericht ter hoogte van nummer 510 en 512. De handelszaken hebben dagelijks meerdere leveringen. Bij levering blokkeren ze de straat vlak voor het verkeerslicht waarbij het overige verkeer vaak over de trambaan uitwijkt.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 juli 2021 Gunstig advies
Districtsraad Hoboken, advies van 18 oktober 2021 (jaarnummer 74) Ongunstig advies

De voorgestelde voorrangsregeling biedt weinig meerwaarde zolang de inrichting van de straat, tussen Krekelstraat/Draaiboomstraat enerzijds en Maria Henriettalei/ D’Urselstraat anderzijds, niet werd gewijzigd en het de verkeersveiligheid niet zou verhogen.

De voorrangssituatie in de Antwerpsesteenweg is de uitvoering van de beslissingen uit het mobiliteitsplan waar de Antwerpsesteenweg onderdeel vormt samen met de De Bruynlaan en de VII-Olympiadelaan als wijkverzamelweg en ontsluiting van Hoboken centrum van en naar het hoger wegennet (in dit geval de knoop aan het Olympiadekruispunt – Boomsesteenweg – Jan de Voslei). De inrichtingsprincipes van een wijkverzamelweg zijn onder andere een snelheidsregime van 50 km/u, gescheiden fietspaden en een voorrangsregeling. De 50 km/u en de fietspaden zijn aanwezig, maar nog geen voorrangsregeling op de zijstraten.

Er wordt voorgesteld om het ongunstige advies van het district niet te volgen, de afdeling Mobiliteit voorziet een ontwerpend onderzoek om het gedeelte tussen de Krekelstraat en Maria Henriettalei nog van fietspaden te voorzien. De zijstraten Hof ter Heidelaan en Louis Mastplein worden veiliger aangelegd, deze kruispunten worden verhoogd aangelegd.

De fietssuggestiestroken worden voorzien van fietssymbolen, deze aanpassing werd reeds conform de richtlijnen voorzien op de bijgevoegde plannen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Antwerpsesteenweg in het district Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 9 april 2021 (jaarnummer 2991).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220120_AVR.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg1.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg2.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg3.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg4.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg5.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg6.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg7.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg8.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg9.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg10.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg11.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg12.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg13.pdf
  • 20220121_Antwpsestwg14.pdf