Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans is negatief, er is één (1) plaats minder tengevolge van de laad- en loszone. Er worden geen vensteruren voorzien omdat de nachtwinkel ´s avonds en rond 0.00 uur leveringen heeft en de dagbladhandel heel vroeg ´s morgens en in de namiddag.
De Antwerpsesteenweg in het district Hoboken:
Naar aanleiding van de herasfalteringswerken in een gedeelte van deze straat wordt de voorrangsregeling aangepast aan het mobiliteitsplan. In het mobiliteitsplan wordt de Antwerpsesteenweg geselecteerd als wijkweg, een wijkweg valt in de categorie als voorrangsweg, dit wordt nu aangepast.
Ook wordt er op vraag van drie handelaars een laad- en loszone ingericht ter hoogte van nummer 510 en 512. De handelszaken hebben dagelijks meerdere leveringen. Bij levering blokkeren ze de straat vlak voor het verkeerslicht waarbij het overige verkeer vaak over de trambaan uitwijkt.
De voorgestelde voorrangsregeling biedt weinig meerwaarde zolang de inrichting van de straat, tussen Krekelstraat/Draaiboomstraat enerzijds en Maria Henriettalei/ D’Urselstraat anderzijds, niet werd gewijzigd en het de verkeersveiligheid niet zou verhogen.
De voorrangssituatie in de Antwerpsesteenweg is de uitvoering van de beslissingen uit het mobiliteitsplan waar de Antwerpsesteenweg onderdeel vormt samen met de De Bruynlaan en de VII-Olympiadelaan als wijkverzamelweg en ontsluiting van Hoboken centrum van en naar het hoger wegennet (in dit geval de knoop aan het Olympiadekruispunt – Boomsesteenweg – Jan de Voslei). De inrichtingsprincipes van een wijkverzamelweg zijn onder andere een snelheidsregime van 50 km/u, gescheiden fietspaden en een voorrangsregeling. De 50 km/u en de fietspaden zijn aanwezig, maar nog geen voorrangsregeling op de zijstraten.
Er wordt voorgesteld om het ongunstige advies van het district niet te volgen, de afdeling Mobiliteit voorziet een ontwerpend onderzoek om het gedeelte tussen de Krekelstraat en Maria Henriettalei nog van fietspaden te voorzien. De zijstraten Hof ter Heidelaan en Louis Mastplein worden veiliger aangelegd, deze kruispunten worden verhoogd aangelegd.
De fietssuggestiestroken worden voorzien van fietssymbolen, deze aanpassing werd reeds conform de richtlijnen voorzien op de bijgevoegde plannen.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Antwerpsesteenweg in het district Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 9 april 2021 (jaarnummer 2991).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.