Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021138767 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer david vancoillie met als contactadres Schildersstraat 47 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schildersstraat 47 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3561N |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/12/2013: vergunning (20135397) voor het verbouwen van een eengezinswoning;
- 02/03/1962: bouwtoelating (Felixarchief inventarisnummer 18#43582) voor verbouwing.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning met 3 slaapkamers;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- idem laatst vergunde toestand, afgezien van:
Gewenste toestand
- eengezinswoning met 3 slaapkamers:
- bouwvolume:
- gevelafwerking idem bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- vervangen van een plat dak door een hellend dak met 2 dakkapellen aan de voorkant;
- inrichten van de dakverdieping met een studio;
- regulariseren van het wijzigen van de voorgevelafwerking van natuursteen naar geschilderde betonsteen en van het schilderen van het houten lijst- en lattenwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 23 september 2021 | 28 september 2021 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 22 september 2021 | 14 oktober 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
in CHE-gebied geldt de wenselijkheid van behoud met betrekking tot de voorgevelafwerking.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
voor gebouwen gelegen in CHE-gebied geldt de wenselijkheid van behoud. Voorgevels die oorspronkelijk werden afgewerkt in natuursteen mogen niet met een andere gevelafwerking bekleed worden. De oorspronkelijke natuurstenen gevelafwerking werd vervangen door een nieuwe gevelafwerking in lichtgrijs geschilderde betonsteen en op de aangeleverde foto's is te zien dat het houten lijst- en lattenwerk donkerkleurig werd geschilderd;
in de nieuwe dakverdieping zijn het dakvlakraam en de dakkapellen dermate hoog gepositioneerd dat rechtstreeks zicht niet mogelijk is. Het grootste deel van het dakvlakraam bevindt zich boven de 2 meter boven het loopvlak. De lichtdoorlatende oppervlakte bedraagt minder dan 10% van de netto vloeroppervlakte van de ruimte, waardoor onvoldoende licht kan toetreden. Mogelijks is het raambeslag van de raamopeningen vanwege de hoge plaatsingshoogte moeilijk bereikbaar om te openen en sluiten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op het verbouwen van een eengezinswoning. De functie blijft ongewijzigd en inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Schildersstraat 47 is een rijwoning met 3 bouwlagen onder plat dak. De aanvraag wenst een zadeldak toe te voegen met vooraan 2 dakkapellen. De voorgestelde wijziging is functioneel inpasbaar in de omgeving aangezien 3 bouwlagen met zadeldak kenmerken zijn.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Ten opzichte van de vergunde toestand is de voorgevel gewijzigd. De aanpassingen, waaronder het verwijderen van natuursteen en het plaatsen van lamellen voor de plint, zijn reeds uitgevoerd. Het gebouw is gelegen in CHE gebied waardoor de wenselijkheid van behoud primeert. Hierdoor is de aanvraag strijdig met artikel 2.1.1 van het RUP Binnenstad en artikel 5 van de bouwcode.
Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd.
De ingrepen uit het verleden hebben het pand onherkenbaar gewijzigd waardoor de erfgoedwaarde van de voorgevel teniet gedaan werd. Een schuin dak is aanvaardbaar zolang dit geen afbreuk doet aan de lees- en belevingswaarde van de waardevolle buurpanden en het dak - en de dakkapellen niet zichtbaar zijn vanop straat.
Ondanks de afbreuk op de erfgoedwaarde van het pand die zonder vergunning zijn doorgevoerd aan de voorgevel worden hierover geen voorwaarden gesteld door Monumentenzorg. Een afwijking op artikel 2.1.1 en artikel 5 van de bouwcode is aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De ruimte onder het nieuwe dak voldoet niet aan artikel 24 van de bouwcode. De lichtdoorlatende oppervlakte bedraagt minder dan 10% van de netto vloeroppervlakte.
In voorwaarden wordt opgenomen om te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode door bijvoorbeeld een groter of bijkomend dakvlakraam te voorzien.
De zolderruimte wordt ingericht als een bureauruimte met kitchenette. Deze ruimte functioneert als uitbreiding van de eengezinswoning. Het voorzien van een afgescheiden thuiswerkplek verhoogt de woonkwaliteit.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de ruimte onder het dak moet voldoen aan artikel 24 van de bouwcode;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 augustus 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 22 september 2021 |
Start openbaar onderzoek | 4 oktober 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 2 november 2021 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 1 oktober 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 maart 2022 |
Verslag GOA | 24 januari 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
affiche werd teruggestuurd omwille van foutief adres. Tweede lus met OO werd georganiseerd.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
4 oktober 2021 | 2 november 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de ruimte onder het dak moet voldoen aan artikel 24 van de bouwcode;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.