Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00586 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021159972. Charles de Costerlaan en Blancefloerlaan ZN. Stad Antwerpen en gemeente Zwijdrecht thv E17, E34 en R1 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00586 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021159972. Charles de Costerlaan en Blancefloerlaan ZN. Stad Antwerpen en gemeente Zwijdrecht thv E17, E34 en R1 - Goedkeuring 2022_CBS_00586 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021159972. Charles de Costerlaan en Blancefloerlaan ZN. Stad Antwerpen en gemeente Zwijdrecht thv E17, E34 en R1 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021159972

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (0860139085) met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Projectgebied op grondgebied stad Antwerpen en gemeente Zwijndrecht thv E17, E34, R1, Charles de Costerlaan en Blancefloerlaan ZN – infrastructuurwerken.

Kadastrale percelen:

sectie A nrs. 175B, 192G, 192F, 194G, 194M, 194L, 194K, 195Y, 195X, 195G, 195S, 195P, 195V, 195T, 195W, 195R, 196F, 196E, 197E, 200D, 200F, 201E, 202E, 203C, 205C, 205D, 209H, 215A, 215B, 216B, 216C, 216E, 216G, 217F, 217B, 222B, 222C, 222A, 222B, 223D, 223C, 223H, 224B, 224C, 225B, 225C, 228L, 228N, 228M, 228K, 232B, 232/2 , 233A, 233B, 235/2 C, 235/2 B, 235C, 236C, 433B, 433C, 434C, 434B, 436H, 436K, 436F, 436G, 437B, 437/2 B, 438B, 439B, 439C, 440B, 442A, 443B, 445B, 446B, 447E, 447N, 454E, 454D, 454F, 456E, 456C2, 456D2, 456L, 456K, 456H, 456E2, 496D, 496C, 496E, 499B, 502C, 507S, 507T, 507P, 507M, 508V, 508A2, 508T, 508R, 509K, 509G, 510W2, 511A, 514G, 514H, 535, 536C, 536D, 537A, 537B, 538A, 545G, 545H, 546K, 546H, 564A2, 564Y, 564Z, 564B2, 564C2, 564X, 565C2, 566W, 566V, 569Z9, 571P, 574H, 574K, 577E, 584E, 584D, 590Z3, 590S2, 591C, 598C, 604T3, 604W3, 604P3, 604F3, 604S3, 604V3, 604X3, 604B3, 604M3, 604H3, 607/2 , 607A, 615Y2, 623N, 624F, 624G, 625K, 626H, 648/2 E, 648/2 D, 648/2 F, 651E, 651D, 651F, 655C, 656G2, 656E2, 657T, 660Z, 660S, 660R, 660P, 660N, 660T, 704A, 704B, 714G, 716G, 716E, 716F, 769K, 774B, 775R, 775P, 779E, 782B, 784B, 785B, 786/2 H, 786/2 G, 786/2 F, 786/2 K, 786A, 786/2 L, 789/2 N, 789/2 K, 789/2 R, 789/2 P, sectie B nrs. 566N, 576B, 577A, 578H, 578N, 578F, 578D, 580C, 590K, 590F2, 591H, 591G, 591K, 591L, 591C, 591F, 593A, 593B, 599D, 599N, 599B, 600P, 600C2, 600E2, 600G2, 600T, 600F2, 600D2, 602F, 602L, 602D, 602G, 602H, 603D, 603C, 605G, 605M, 605K, 675P, 677F, 677G, 682C11, 946A, 949A, 952X, 959B, 961C, 962A, 963A, 982/2 D, 988D, 989A, 991C, 1000A, 1001A, 1006G, 1006/2 , 1027, 1028/2 A, 1028/2 B, 1029A, 1029C, 1029D, 1030, 1031, 1032, 1047G, 1047F, 1047D, 1047B, 1047C, 1047A, 1047E, 1048C, 1048A, 1048B, 1048D, 1048F, 1048E, sectie H nrs. 274S2, 274R2, 274/2 , 353C2, 505L, 505M, 523D, 523C, afdeling 13 sectie N nrs. 28B, 28C, 29D, 34C, 40/2 A, 40A, 41F, 44G, 44E, 44H, 45C, 46B, 50D, 57C, 59A, 64A, 71A, 74E, 204H2, 204E19, 217F, 256G, 257H, 257E, 365C, 367D, 367E, 385A, 389K, 389E, 389H, 389W, 389A2, 389X, 389Z, 389Y, 389V, 392G, 392C, 392N, 392P, 392E, 471D, 477B, 477C, 478A, 479B, 479A, 480A, 481C, 481B, 482C, 482D, 483B, 484A, 486B, 539D, 541A, 549, 594A, 594C, 595A, 610A, 611B, 611C, 612A, 613A, 613C, 614C, 614A, 615A, 616A, 617A, 617C, 618B, 619B, 620E, 620C, 621C, 621E, 623E, 623C, 624E, 624C, 625E, 625C, 626C, 626E, 627D, 627F, 628H, 628F, 629G, 629E, 630E, 630D, 632B, 633C, 634B, 636B, 637B, 638B, 639B, 640B, 640C, 641C, 641B, 642D, 642C, 643F, 643H, 643G, 644C, 646D, 646E, 647A, 648C, 704N2, 704R2, 704X, 704K2, 972A en 975A

Vergunningsplichten:

 

Voorwerp van het verzoek:

opnemen van bijkomende voorwaarde met betrekking tot infrastructuurwerken Linkeroever en Scheldetunnel

 

Relevante voorgeschiedenis

-          lopende aanvraag (OMV_2021060385) voor bijkomende sloop en aanleg van verhardingen, het vellen van bomen en wijzigen van stedenbouwkundige voorwaarde over boscompensatie, het uitvoeren van 3.357 boringen ter realisatie van grindkernen en het stallen van 8 voertuigen;

-          20/11/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020034861) voor het bouwen en exploitatie van de Oosterweelverbinding;

-          10/01/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019077748) voor Infrastructuurwerken Linkeroever en Zwijndrecht + bijstelling;

-          15/12/2017: vergunning (20162260) voor het uitvoeren van infrastructuurwerken op Linkeroever (deelproject van Oosterweelverbinding).

Vergunde/huidige toestand

-          wegeninfrastructuur rond Antwerpen.

Gewenste toestand

-          bijkomende voorwaarde betreffende het aspect water met betrekking tot infrastructuurwerken Linkeroever en Scheldetunnel. 

Inhoud van de aanvraag

-          opnemen van bijkomende voorwaarde aan de reeds bestaande voorwaarden in punt 4 “voorwaarden betreffende het aspect water” gehecht aan de stedenbouwkundige vergunning met betrekking tot infrastructuurwerken Linkeroever en Scheldetunnel.

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

8 december 2021

10 december 2021

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

8 december 2021

10 december 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding

8 december 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

8 december 2021

24 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Waaslandhaven fase1 en omgeving, goedgekeurd op 16 december 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen, goedgekeurd op 30 april 2013.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor wegeninfrastructuur.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Katwilgweg, goedgekeurd op 24 maart 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: art.1  groen – parkachtig groen (gr), art.2  bedrijf (be1) en art.3  bedrijf (be2).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Esmoreitpark, goedgekeurd op 31 mei 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor groen - park met recreatief medegebruik (gr).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

 

Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaat. Dit zijn de gebieden die in hun staat bewaard moeten worden wegens hun wetenschappelijke of pedagogische waarde. In deze gebieden zijn enkel de handelingen en werken toegestaan, die nodig zijn voor de actieve of passieve bescherming van het gebied.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterweg. Binnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het goed is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het goed ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een natuurgebied met wetenschappelijke waarde of natuurreservaat. Dit zijn de gebieden die in hun staat bewaard moeten worden wegens hun wetenschappelijke of pedagogische waarde. In deze gebieden zijn enkel de handelingen en werken toegestaan, die nodig zijn voor de actieve of passieve bescherming van het gebied.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok), zone voor park pb (bestemmingszone park insteekdok), zone voor openbare wegenis ow, zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok) en zone voor gemengde bestemming gb (bestemmingszone rand groene singel).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

Het verzoek ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

De aanvrager neemt dit initiatief tot aanvulling van de bijzondere voorwaarden met betrekking tot de monitoring van PFAS naar aanleiding van het finale rapport van de “Experten commissie Grondverzet” van 14 juli 2021 dat in opdracht van de minister bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken werd opgemaakt.

In dit rapport haalt de commissie drie mogelijke bronnen van blootstellingsrisico’s aan PFAS aan als gevolg van de werken aan de Oosterweelverbinding in de zones Infrastructuurwerken Linkeroever (ILO) en Scheldetunnel (ST). Het gaat om stof, bodem-/grondverzet en grond- en oppervlaktewater. De commissie formuleerde in haar rapport een aantal aanbevelingen om deze blootstellingsrisico’s te beperken.

Door de bevoegde Vlaamse minister voor mobiliteit en openbare werken werd op basis van het finaal rapport van de Experten commissie besloten dat de Oosterweelwerken kunnen doorgaan mits het naleven van deze aanbevelingen. BAM NV (Lantis) heeft zich geëngageerd om deze aanbevelingen te volgen en te implementeren en wil dit engagement ook juridisch bindend en afdwingbaar maken. De voorliggende bijstellingsprocedure kadert binnen dit engagement.

Concreet stelt de aanvrager voor de vergunning met de volgende voorwaarde aan te vullen: “Het monitoringsplan PFAS grond- en oppervlaktewater ILO en ST, met kenmerk OWVA-00000_LAN-PPL-W21-000001, wordt uitgevoerd om het effect van de werken op lange termijn op de grond- en oppervlaktewaterkwaliteit en het standstill-principe in de zones waar vrij gebruik als bouwkundig bodemgebruik wordt toegestaan op te volgen. De meetresultaten worden telkens na analyse, zodra beschikbaar, ter evaluatie aan OVAM (voor grondwater) en VMM (voor oppervlaktewater) en ter informatie aan AHH en aGOP bezorgd. Aanpassingen van dit monitoringsplan kunnen enkel na raadpleging door afdeling Handhaving en OVAM (mbt grondwater) en VMM (mbt oppervlaktewater)”.

 

Tegen deze formulering is geen bezwaar. Wel wordt gevraagd dat de meetresultaten ook ter informatie aan de betrokken gemeentebesturen worden overgemaakt, dit sluit perfect aan met de aanbeveling uit het finale rapport van de Experten commissie inzake een transparante en open communicatie.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Aanvullend aan de voorwaarden met betrekking tot het aspect water in de vergunning dd. 15/12/2017 met als referentie 8.00/10000/271.1 moeten volgende voorwaarden worden toegevoegd:

 

  1. Het monitoringsplan PFAS grond- en oppervlaktewater ILO en ST , met kenmerk OWVA-00000_LAN-PPL-W21-000001, wordt uitgevoerd om het effect van de werken op lange termijn op de grond- en oppervlaktewaterkwaliteit en het standstill-principe  in de zones waar vrij gebruik als bouwkundig bodemgebruik wordt toegestaan op te volgen. De meetresultaten worden telkens na analyse, zodra beschikbaar, ter evaluatie aan OVAM (voor grondwater) en VMM (voor oppervlaktewater) en ter informatie aan AHH en aGOP bezorgd. Aanpassingen van dit monitoringsplan kunnen enkel na raadpleging door afdeling Handhaving en OVAM (mbt grondwater) en VMM (mbt oppervlaktewater);
  1. De meetresultaten van de monitoring telkens ook over te maken aan de betrokken gemeentebesturen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

3 december 2021

Start openbaar onderzoek

20 december 2021

Einde openbaar onderzoek

18 januari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

22 januari 2022

 

Onderzoek

Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

20 december 2021

18 januari 2022

0

0

0

22

 

Bespreking van de bezwaren

 

Samenvatting bezwaren:

 

In het bezwaarschrift van Natuurpunt Waasland en ROK (Red onze Kleiputten) wordt in essentie niet ingegaan op het voorstel van bijkomende bijzondere voorwaarden.

In het bezwaarschrift van natuurpunt wordt gevraagd voor het aanbrengen van een leeflaag niet alleen zuivere grond te gebruiken voor gronden in de nabijheid van bewoning en recreatieterreinen maar om dit principe ook toe te passen op natuurgebieden.

 

Beoordeling:

Dit lijkt een legitiem voorstel maar de aanvrager verwijst voor de vertaling van deze aanbeveling van de commissie naar de grondverslagen en bijgevolg maakt dit element geen deel uit van de voorliggende aanvraag. Eenzelfde redenering gaat op met betrekking tot het voorstel over het uitgravingsprofiel van de Palingbeek (grondgebied Zwijndrecht). Het bezwaar is niet gegrond.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het verzoek, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Aanvullend aan de voorwaarden met betrekking tot het aspect water in de vergunning dd. 15/12/2017 met als referentie 8.00/10000/271.1 moeten volgende voorwaarden worden toegevoegd:

 

  1. Het monitoringsplan PFAS grond- en oppervlaktewater ILO en ST , met kenmerk OWVA-00000_LAN-PPL-W21-000001, wordt uitgevoerd om het effect van de werken op lange termijn op de grond- en oppervlaktewaterkwaliteit en het standstill-principe  in de zones waar vrij gebruik als bouwkundig bodemgebruik wordt toegestaan op te volgen. De meetresultaten worden telkens na analyse, zodra beschikbaar, ter evaluatie aan OVAM (voor grondwater) en VMM (voor oppervlaktewater) en ter informatie aan AHH en aGOP bezorgd. Aanpassingen van dit monitoringsplan kunnen enkel na raadpleging door afdeling Handhaving en OVAM (mbt grondwater) en VMM (mbt oppervlaktewater);
  1. De meetresultaten van de monitoring telkens ook over te maken aan de betrokken gemeentebesturen.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst
Taak
SW/V
Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.