Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00798 - Selectieleidraad GAC_2021_02051 - Het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00798 - Selectieleidraad GAC_2021_02051 - Het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_00798 - Selectieleidraad GAC_2021_02051 - Het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze overeenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die afnames zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Aanleiding en context

De voorbije decennia kende het aantal contractuele medewerkers in de Vlaamse lokale besturen een sterke stijging. Omwille van de grote verschillen tussen een overheidspensioen en een werknemers-pensioen kwamen de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP), Zorgnet-Icuro en de drie representatieve overheidsvakbonden ACV-Openbare Diensten, ACOD en VSOA in 2008 in het kader van een sectoraal akkoord overeen om werk te maken van de uitbouw van een aanvullend pensioen voor de contractuele medewerkers van de lokale besturen.

Na een verkennende studie werd beslist om dit, alvast voor de eerste periode, vorm te geven via een groepsverzekering. De toewijzing van de opdracht gebeurde na een overheidsopdracht door de toenmalige RSZPPO, die als opdrachtencentrale voor de lokale besturen optrad. Op 14 juni 2010 werd de opdracht gegund aan de tijdelijke handelsvennootschap Belfius Insurance – Ethias. De overeenkomst startte op 2 augustus 2010 en besturen konden aansluiten vanaf 1 januari 2010.

De stad en OCMW Antwerpen beslisten op 18 november 2011 om retroactief vanaf 1 januari 2010 toe te treden tot dit plan.

Op 23 juni 2021 hebben Belfius Insurance en Ethias de inrichters aangeschreven en geïnformeerd dat het contract per 1 januari 2022 wordt stopgezet met als voornaamste reden voor de stopzetting, het aanhoudend lage renteklimaat tegenover de garantie van de hogere WAP-rente door beide verzekeringsinstellingen.

De opzegging door Belfius Insurance en Ethias impliceert dat alle aangesloten inrichters van het bestaande pensioenplan bij Belfius Insurance – Ethias op zoek moeten gaan naar een alternatieve formule voor het aanvullend pensioen met betrekking tot hun contractuele medewerkers. Aangezien 1 januari 2022 geen haalbare datum is om een alternatief contract af te sluiten heeft de Federale Pensioendienst (FPD), op aansturen van minister van pensioenen Lalieux, te kennen gegeven dat uiterlijk tegen 30 september 2022 een bevestiging door een nieuwe pensioeninstelling dient ontvangen te worden. Dit betreffende een nieuw contract, retroactief vanaf 1 januari 2022 en conform de andere vereisten om de aftrekbaarheid van een deel van de premies van de responsabiliseringsbijdragen mogelijk te maken.

Om de continuïteit te waarborgen zal de stad Antwerpen voorzien in een nieuwe pensioentoezegging en stelt de Gemeenschappelijke Aankoopcentrale voor om daartoe mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2021_02051 op te starten.

Argumentatie

Kwalitatieve selectie

Inzake de kwalitatieve selectie:

  • dient de solvabiliteitsratio van een kandidaat voldoende hoog te zijn (minstens 150%).
  • dient een kandidaat voldoende collectieve pensioenreserves te beheren (in tweede pijler minstens 3 miljard EUR op 31/12/2020).
  • dient de kandidaat erkend te zijn als verzekeraar door de FSMA of de NBB voor de verzekeringstak waarvoor het een aanvraag tot deelneming indient.
  • dient de kandidaat over voldoende kennis, technische vakbekwaamheid en ervaring te beschikken inzake het beheer van (wettelijke of aanvullende) pensioenplannen beheerd in collectieve kapitalisatie in tak 23. Een minimum van 3 jaar ervaring is vereist.
  • dient de kandidaat over voldoende kennis, technische vakbekwaamheid en ervaring te beschikken inzake het administratief beheer van (wettelijke of aanvullende) pensioenplannen voor publieke of private rechtspersonen. Dit moet worden aangetoond aan de hand van minstens 3 referenties van minstens 500 aangeslotenen.

Procedure

Gelet op de complexe en specialistische aard van deze opdracht, dient er ruimte te zijn om over verschillende kwalitatieve en technische facetten van de opdracht te kunnen praten en onderhandelen. Er moet bovendien over gewaakt worden dat de weinige beschikbare marktspelers in staat zijn om een sterke offerte in te dienen. De geringe concurrentie laat niet toe om bepaalde marktspelers in een vroeg stadium te verliezen. De mededingingsprocedure met onderhandeling stelt ons immers ook in staat om eventuele onregelmatigheden te regulariseren.

Looptijd

Een groepsverzekering is de facto een verzekering op lange termijn. Er wordt immers kapitaal opgebouwd dat pas op pensioenleeftijd zal kunnen worden opgenomen. Wanneer de verzekeringsnemer verplicht zou zijn om op regelmatige basis (lees, om de vier jaar) deze groepsverzekering in mededinging te stellen, brengt dat heel wat nadelen met zich mee:

  • Voor de verzekerden is er geen continuïteit in waarborgen en dienstverlening.
  • Voor de verzekerden wordt het moeilijker om het overzicht te behouden van wat hun opgebouwde voordeel nu juist inhoudt.
  • Voor de verzekeringsnemer leidt dit tot heel wat meerwerk omdat naast het telkens opnieuw aanbesteden ook alle premievrije polissen dienen opgevolgd te worden.
  • Voor de verzekeringsnemer zou dit kunnen betekenen dat de verzekering zou dienen hernieuwd te worden in een ongunstig financieel klimaat, wat zeker bij een overdracht van de reserves nadelig kan zijn. Een langdurig contract zorgt ervoor dat de verzekeringsnemer de tendens op de financiële markt kan opvolgen en in de laatste periodes het ideale moment kan uitkiezen om te vernieuwen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

    In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

    Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

    In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

    In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor diensten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt selectieleidraad GAC_2021_02051 voor het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden goed en keurt eveneens goed dat:

    • hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking;
    • de stad voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden de plaatsingsprocedure beheert.

    Artikel 2

    De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving

    Bedrag

    Boekingsadres

    Bestelbon

    Het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden - bijdragen werknemers via payroll


    budgetplaats: diverse
    budgetpositie: 6223
    functiegebied: diverse
    begrotingsprogramma: diverse
    budgetperiode: 2200

    via payroll

    budgetplaats: diverse
    budgetpositie: 6223
    functiegebied: diverse
    begrotingsprogramma: diverse
    budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400, 3500, 3600, 3700, 3800, 3900, 4000, 4100, 4200, 4300, 4400, 4500, 4600, 4700, 4800, 4900, 5000, 5100, 5200, 5300, 5400, 5500, 5600, 5700, 5800, 5900, 6000, 6100, 6200, 6300 en 6400
    Het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden - servicekosten
    budgetplaats: 5203500000
    budgetpositie: 61418
    functiegebied: 2SBS089901A00000
    begrotingsprogramma: 2SA080112
    budgetperiode: 2200
    met orderbons
    budgetplaats: 5203500000
    budgetpositie: 61418
    functiegebied: 2SBS089901A00000
    begrotingsprogramma: 2SA080112
    budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400, 3500, 3600, 3700, 3800, 3900, 4000, 4100, 4200, 4300, 4400, 4500, 4600, 4700, 4800, 4900, 5000, 5100, 5200, 5300, 5400, 5500, 5600, 5700, 5800, 5900, 6000, 6100, 6200, 6300 en 6400



    Bijlagen

    • 02051_selectieleidraad_def.docx