Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze overeenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die afnames zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De voorbije decennia kende het aantal contractuele medewerkers in de Vlaamse lokale besturen een sterke stijging. Omwille van de grote verschillen tussen een overheidspensioen en een werknemers-pensioen kwamen de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP), Zorgnet-Icuro en de drie representatieve overheidsvakbonden ACV-Openbare Diensten, ACOD en VSOA in 2008 in het kader van een sectoraal akkoord overeen om werk te maken van de uitbouw van een aanvullend pensioen voor de contractuele medewerkers van de lokale besturen.
Na een verkennende studie werd beslist om dit, alvast voor de eerste periode, vorm te geven via een groepsverzekering. De toewijzing van de opdracht gebeurde na een overheidsopdracht door de toenmalige RSZPPO, die als opdrachtencentrale voor de lokale besturen optrad. Op 14 juni 2010 werd de opdracht gegund aan de tijdelijke handelsvennootschap Belfius Insurance – Ethias. De overeenkomst startte op 2 augustus 2010 en besturen konden aansluiten vanaf 1 januari 2010.
De stad en OCMW Antwerpen beslisten op 18 november 2011 om retroactief vanaf 1 januari 2010 toe te treden tot dit plan.
Op 23 juni 2021 hebben Belfius Insurance en Ethias de inrichters aangeschreven en geïnformeerd dat het contract per 1 januari 2022 wordt stopgezet met als voornaamste reden voor de stopzetting, het aanhoudend lage renteklimaat tegenover de garantie van de hogere WAP-rente door beide verzekeringsinstellingen.
De opzegging door Belfius Insurance en Ethias impliceert dat alle aangesloten inrichters van het bestaande pensioenplan bij Belfius Insurance – Ethias op zoek moeten gaan naar een alternatieve formule voor het aanvullend pensioen met betrekking tot hun contractuele medewerkers. Aangezien 1 januari 2022 geen haalbare datum is om een alternatief contract af te sluiten heeft de Federale Pensioendienst (FPD), op aansturen van minister van pensioenen Lalieux, te kennen gegeven dat uiterlijk tegen 30 september 2022 een bevestiging door een nieuwe pensioeninstelling dient ontvangen te worden. Dit betreffende een nieuw contract, retroactief vanaf 1 januari 2022 en conform de andere vereisten om de aftrekbaarheid van een deel van de premies van de responsabiliseringsbijdragen mogelijk te maken.
Om de continuïteit te waarborgen zal de stad Antwerpen voorzien in een nieuwe pensioentoezegging en stelt de Gemeenschappelijke Aankoopcentrale voor om daartoe mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2021_02051 op te starten.
Kwalitatieve selectie
Inzake de kwalitatieve selectie:
Procedure
Gelet op de complexe en specialistische aard van deze opdracht, dient er ruimte te zijn om over verschillende kwalitatieve en technische facetten van de opdracht te kunnen praten en onderhandelen. Er moet bovendien over gewaakt worden dat de weinige beschikbare marktspelers in staat zijn om een sterke offerte in te dienen. De geringe concurrentie laat niet toe om bepaalde marktspelers in een vroeg stadium te verliezen. De mededingingsprocedure met onderhandeling stelt ons immers ook in staat om eventuele onregelmatigheden te regulariseren.
Looptijd
Een groepsverzekering is de facto een verzekering op lange termijn. Er wordt immers kapitaal opgebouwd dat pas op pensioenleeftijd zal kunnen worden opgenomen. Wanneer de verzekeringsnemer verplicht zou zijn om op regelmatige basis (lees, om de vier jaar) deze groepsverzekering in mededinging te stellen, brengt dat heel wat nadelen met zich mee:
In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor diensten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Het college keurt selectieleidraad GAC_2021_02051 voor het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden goed en keurt eveneens goed dat:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden - bijdragen werknemers via payroll | budgetplaats: diverse | via payroll | |
budgetplaats: diverse
budgetpositie: 6223 functiegebied: diverse begrotingsprogramma: diverse budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400, 3500, 3600, 3700, 3800, 3900, 4000, 4100, 4200, 4300, 4400, 4500, 4600, 4700, 4800, 4900, 5000, 5100, 5200, 5300, 5400, 5500, 5600, 5700, 5800, 5900, 6000, 6100, 6200, 6300 en 6400 | |||
Het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor de contractuele personeelsleden - servicekosten | budgetplaats: 5203500000 budgetpositie: 61418 functiegebied: 2SBS089901A00000 begrotingsprogramma: 2SA080112 budgetperiode: 2200 | met orderbons | |
budgetplaats: 5203500000 budgetpositie: 61418 functiegebied: 2SBS089901A00000 begrotingsprogramma: 2SA080112 budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400, 3500, 3600, 3700, 3800, 3900, 4000, 4100, 4200, 4300, 4400, 4500, 4600, 4700, 4800, 4900, 5000, 5100, 5200, 5300, 5400, 5500, 5600, 5700, 5800, 5900, 6000, 6100, 6200, 6300 en 6400 |