Terug
Gepubliceerd op 17/01/2022

2022_CBS_00212 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162448. Groenstraat 17. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00212 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162448. Groenstraat 17. District Borgerhout - Goedkeuring 2022_CBS_00212 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162448. Groenstraat 17. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021162448

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Femke staelens met als adres groenstraat 15 te 2140 Antwerpen en de heer sander de clercq met als adres Groenstraat 15 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Groenstraat 17 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 25 sectie A nrs. 0 en 980S2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en omvormen  van een bestaande vergund geachte meergezinswoning tot een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/10/2020: opname in het vergunningenregister (2020218) voor woning met 3 studio’s;

-          22/09/1936: toelating (1399#15929) voor gevelveranderingswerken.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          meergezinsgebouw met 3 studio’s;

-          3 bouwlagen onder een schilddak in gesloten bebouwing;

-          perceel volledig volgebouwd uitgezonderd een kleine koer van circa 0,8 m² links achteraan het perceel.

Huidige toestand

-          meergezinsgebouw met 3 studio’s;

-          gewijzigde daklaag onder de vorm van een onregelmatig zadeldak;

-          perceel volledig volgebouwd;

-          gelijkvloers ingericht als berging en de wooneenheid werd verplaatst naar de daklaag;

-          gewijzigd gelijkvloers buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning;

-          3 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          het verplaatsen van de inkomdeur naar de rechterkant van de voorgevel;

-          het voorzien van een dakterras op de daklaag;

-          de gevelafwerking blijft ongewijzigd met uitzondering van het buitenschrijnwerk van de gelijkvloerse bouwlaag:

  • inkomdeur: hout, wit geschilderd;
  • ramen: hout, grijs geschilderd.

Inhoud van de aanvraag

-          omvormen van meergezinsgebouw met drie studio’s tot een eengezinswoning;

-          uitvoeren van constructieve werken binnen het volume;

-          verplaatsen van de inkomdeur naar de rechterkant van de voorgevel;

-          voorzien van een dakterras op de daklaag;

-          wijziging van het gelijkvloers buitenschrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 november 2021

26 november 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 november 2021

24 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 16 Technische uitsprongen: Op de foto is een klimaatbeheersingstoestel zichtbaar aan de achtergevel op minder dan 2 meter van de perceelsgrens. Verder werd er geen informatie aangeleverd.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het omvormen van een meergezinsgebouw met drie studio’s tot een eengezinswoning. De hoofdfunctie (wonen) blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De gelijkvloerse koer werd dicht gebouwd. Gezien de beperkte oppervlakte en kwaliteit van deze koer is het stedenbouwkundig aanvaardbaar deze oppervlakte te betrekken bij het bouwvolume.

Het bestaande dak wordt aan de linkerzijde gedeeltelijk verwijderd om een dakterras te voorzien. Het vloerpeil van het dakterras ligt circa 1,40 meter dieper dan de kroonlijst aan de straatzijde waardoor de wijzigingen geen onaanvaardbare impact hebben op het straatbeeld. Daarnaast komt het voorzien van een buitenruimte de leefkwaliteit van de woning ten goede. De volumewijziging is qua schaal en ruimtegebruik aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het verplaatsen van de voordeur van de linkerzijde naar de rechterzijde en het voorzien van de voordeur in wit geschilderd hout en wijzigen van de ramen van wit pvc schrijnwerk naar schrijnwerk in grijs geschilderd hout. Het buitenschrijnwerk op de verdiepingen bestaat uit wit pvc schrijnwerk. Om een uniformiteit te garanderen wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd al het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers te voorzien in dezelfde witte kleur als de bovenliggende verdiepingen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om een levendige plint te garanderen wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de gelijkvloerse polyvalente ruimte als verblijfsruimte in te richten en te gebruiken. Zo wordt een regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat verzekerd.

 

Op de aangeleverde foto’s is een klimaatbeheersingstoestel zichtbaar aan de achtergevel op minder dan 2 m van de perceelsgrens. Verder werd er geen informatie aangeleverd. Het is niet duidelijk of dit toestel verwijderd wordt. Voor de duidelijkheid wordt daarom een klimaatbeheersingstoestel aan de achtergevel uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinsgebouw naar een eengezinswoning met een kleine uitbreiding en interne verbouwingen. Het aantal woongelegenheden vermindert dus.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      al het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers te voorzien in dezelfde witte kleur als de bovenliggende verdiepingen;

2.      de gelijkvloerse polyvalente ruimte als verblijfsruimte in te richten en te gebruiken;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

4.      een technische installatie aan de achtergevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

22 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 januari 2022

Verslag GOA

3 januari 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      al het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers te voorzien in dezelfde witte kleur als de bovenliggende verdiepingen;

2.      de gelijkvloerse polyvalente ruimte als verblijfsruimte in te richten en te gebruiken;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

4.      een technische installatie aan de achtergevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.