Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021143227 |
Gegevens van de aanvrager: | Ward Adriaenssens met als adres Berendrechtsvoetpad 22 te 2040 Antwerpen |
Eigenaars: | Edwin Kaan met als adres Sint-Jan Baptiststraat 74 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Dorpsbeekstraat 119-121 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 19 sectie B nr. 518V |
Vergunningsplichten: | Verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een perceel in 1 lot voor woningbouw en een restperceel |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- 10/12/1990: vergunning (19901673) voor het verbouwen van een woning;
- 29/10/2004: vergunning (20043155) voor het plaatsen van een raam.
Vergunde/vergund geachte toestand
- woning op Sint-Jan Baptiststraat 74.
Huidige toestand
- perceel met een oppervlakte van 748,87 m² (± 16 m straatbreedte en ± 47 m diepte);
- deels bebouwd terrein met de woning aan Sint-Jan Baptiststraat 74;
- deels onbebouwd terrein ingericht als tuin aan de zijde van de Dorpsbeekstraat;
- er zijn geen markante reliëfverschillen;
- de Dorpsbeekstraat heeft een wegverharding in kasseien, met aan de zijde van de verkaveling een fietspad in asfalt en een groenstrook aan de overzijde een voetpad in betontegels.
Gewenste toestand
- lot 2 voor een eengezinswoning in open bebouwing:
- het bebouwd restperceel, lot 1, met een oppervlakte van 390,85 m² blijft behouden.
Inhoud van de aanvraag
- verkavelen van een perceel in een lot voor woningbouw en een restperceel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 8 oktober 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 8 oktober 2021 | 16 december 2021 | Gunstig |
PROXIMUS/ Proximus | 8 oktober 2021 | 8 november 2021 | Geen advies |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt gedeeltelijk in een overstromingsgevoelig gebied. Het advies van Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid is gunstig.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod.
Niet van toepassing.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het verkavelen van een bestaand bebouwd perceel in één lot voor woningbouw en een restperceel. De tuinzone van het bestaande perceel langsheen de Sint-Jan Baptiststraat wordt afgesplitst waardoor een nieuw perceel ontstaat, dat ontsloten wordt via de Dorpsbeekstraat. Op het te realiseren lot kan een woning opgericht worden.
De beoogde functie ‘wonen’ is inpasbaar in de omgeving. Als nevenbestemming zijn functies toegelaten complementair aan het wonen, zoals voorzien in de voorschriften van de verkaveling. Het wonen geeft de hoofdtoon aan en blijft zonder meer de hoofdbestemming.
Deze functie sluit aan bij de kenmerkende woonfuncties aanwezig op de omliggende percelen in de Sint-Jan Baptiststraat en de Dorpsbeekstraat in Berendrecht, en is in overeenstemming met de bestemming van het perceel als woongebied.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft een perceel gelegen in een gebied gekenmerkt door open bebouwing. De bebouwing in de Dorpsbeekstraat bestaat voornamelijk uit één à twee bouwlagen met een schuin dak. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
De verkavelingsvoorschriften laten op lot 2 een bebouwing van drie bouwlagen toe waarvan één onder schuin dak. Op het verkavelingsplan wordt een bebouwbare zone voorgesteld met een voorgevel parallel aan de Dorpsbeekstraat en dit op een afstand van 5 m. Ten opzichte van de linkse en rechtse perceelsgrens wordt een afstand van 2,50 m bewaard. De bouwzone zelf heeft een breedte van gemiddeld 10,57 m en een diepte van maximaal 7,50 m. Ook de achterste grens van de bebouwbare zone wordt parallel aan de Dorpsbeekstraat voorzien. De nokhoogte wordt vastgelegd op 9,75 m, wat een dakhelling van 45° impliceert voor het zadeldak over het ganse volume. De kroonlijsthoogte wordt vastgelegd op 6 m ten opzichte van het vloerpeil.
Aangezien het perceel niet haaks op de Dorpsbeekstraat staat, ontstaat door deze voorwaarden te respecteren een bebouwbare zone in de vorm van een paralellogram met twee stompe en twee scherpe hoeken, wat niet ideaal is om hierop een woning te realiseren. Om die reden is het aangewezen de bebouwbare zone rechthoekig te maken. Hiervoor wordt de voorgevellijn van de rechts aanpalende in de Dorpsbeekstraat met huisnummer 123 aangehouden. Deze aanpassing resulteert in een bebouwbare zone met een breedte van 10,50 m en een diepte van 7,50 m. De afstand ten opzichte van de rooilijn bedraagt dan minimaal 5 m, de diepte van de resterende tuinzone bedraagt minimaal10 m. Ten opzichte van de linkse en rechtse perceelsgrens blijft een afstand van 2,50 m te bewaren. Deze aanpassingen worden in rood op het verkavelingsplan aangeduid.
De nokhoogte wordt zoals hoger reeds aangehaald, vastgelegd op maximaal 9,75 m ten opzichte van het vloerpeil, de kroonlijsthoogte op 6 m ten opzichte van het vloerpeil. Het zadeldak wordt voorzien over de volledige bebouwde oppervlakte met de nok parallel aan de voorgevelbouwlijn en met een maximale helling van 45°. Een garage dient binnen de bouwzone gerealiseerd te worden.
Conform artikel 27 van de bouwcode dienen verhardingen in de achtertuinzone beperkt te worden tot een maximum van 1/3 van de totale tuinoppervlakte. Alle verhardingen worden in een waterdoorlatend materiaal voorzien. Waterdichte vlakken kunnen enkel toegestaan worden voor terrassen mits ze afwateren naar de tuin en mits een onmiddellijke bezinking mogelijk is.
De zijtuinstrook moet als tuin worden ingericht. Er is een verharding langsheen het gebouw mogelijk met een maximale breedte van 1 m.
Conform artikel 27 van de bouwcode zijn in de voortuin enkel volgende verhardingen toegelaten: paden met een maximumbreedte van 1,50 m, palend aan de bebouwing en als toegangspad naar de voordeur; opritten naar een garage met een maximumbreedte van 3 m. Uitgezonderd de toegelaten verhardingen dient de voortuinstrook groen en onverhard te worden aangelegd. Andere constructies in de voortuinstrook zijn niet toegelaten.
Visueel-vormelijke elementen
De gevelmaterialen van het hoofdgebouw dienen conform artikel 6 van de bouwcode in harmonie te zijn met de omgeving, en worden voorzien in gevelmetselwerk. De dakafwerking is voorzien in dakpannen, leien of andere duurzame materialen.
Bodemreliëf
Het gaat om een nagenoeg vlak terrein. Reliëfwijzigingen zijn enkel toegelaten om de bestaande niveauverschillen met de (openbare) wegenis op te heffen of te verkleinen of voor het bouwen van een eventuele kelderverdieping. Het vloerpeil moet op minstens 4 m TAW liggen, zoals opgelegd in het advies van de Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid en dit in tegenstelling tot de in de voorschriften vermelde 50 cm boven de as van de weg. De ingediende voorschriften zullen hierop aangepast worden.
Mobiliteitsimpact
De aanvraag omvat twee loten waarvan één voor een nieuwe eengezinswoning. In de aanvraag wordt een inpandige garage toegelaten in de eengezinswoning op kavel 2.
Dit brengt weinig extra verkeer mee. De mobiliteitsimpact zal dan ook verwaarloosbaar zijn.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
Uitsluitingen
Lot 1 is en blijft bebouwd en wordt bijgevolg onttrokken van de verkaveling.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 september 2021 |
Volledig- en ontvankelijk | 8 oktober 2021 |
Start openbaar onderzoek | 18 oktober 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 16 november 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 januari 2022 |
Verslag GOA | 4 januari 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
18 oktober 2021 | 16 november 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving an volgende voorwaarden.
Voorwaarden
Uitsluitingen
Lot 1 is en blijft bebouwd en wordt bijgevolg onttrokken van de verkaveling.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.