Terug
Gepubliceerd op 17/01/2022

2022_CBS_00228 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2021143227. Dorpsbeekstraat 119-121. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00228 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2021143227. Dorpsbeekstraat 119-121. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_00228 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden - OMV_2021143227. Dorpsbeekstraat 119-121. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

 

Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021143227

Gegevens van de aanvrager:

Ward Adriaenssens met als adres Berendrechtsvoetpad 22 te 2040 Antwerpen

Eigenaars:

Edwin Kaan met als adres Sint-Jan Baptiststraat 74 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Ligging van het project:

Dorpsbeekstraat 119-121 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 19 sectie B nr. 518V

Vergunningsplichten:

Verkavelen van gronden

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van een perceel in 1 lot voor woningbouw en een restperceel

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          10/12/1990: vergunning (19901673) voor het verbouwen van een woning;

-          29/10/2004: vergunning (20043155) voor het plaatsen van een raam.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          woning op Sint-Jan Baptiststraat 74.

 

Huidige toestand

 

-          perceel met een oppervlakte van 748,87 m² (± 16 m straatbreedte en ± 47 m diepte);

-          deels bebouwd terrein met de woning aan Sint-Jan Baptiststraat 74;

-          deels onbebouwd terrein ingericht als tuin aan de zijde van de Dorpsbeekstraat;

-          er zijn geen markante reliëfverschillen;

-          de Dorpsbeekstraat heeft een wegverharding in kasseien, met aan de zijde van de verkaveling een fietspad in asfalt en een groenstrook aan de overzijde een voetpad in betontegels.

 

Gewenste toestand

 

-          lot 2 voor een eengezinswoning in open bebouwing:

  • oppervlakte van 358,01 m² met een straatbreedte van 15,36 m;
  • bouwdiepte van maximum 7,50 m;
  • voor bebouwing met hellend dak met een kroonlijsthoogte van maximum 6 m en een nokhoogte van maximum 9,75 m;
  • voortuinstrook van 5 m diep en zijtuinstroken van minimum 2,50 m breed;

-          het bebouwd restperceel, lot 1, met een oppervlakte van 390,85 m² blijft behouden.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          verkavelen van een perceel in een lot voor woningbouw en een restperceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

8 oktober 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

8 oktober 2021

16 december 2021

Gunstig

PROXIMUS/ Proximus

8 oktober 2021

 8 november 2021

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale wetgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt gedeeltelijk in een overstromingsgevoelig gebied. Het advies van Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid is gunstig.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod.

 

Niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat het verkavelen van een bestaand bebouwd perceel in één lot voor woningbouw en een restperceel. De tuinzone van het bestaande perceel langsheen de Sint-Jan Baptiststraat wordt afgesplitst waardoor een nieuw perceel ontstaat, dat ontsloten wordt via de Dorpsbeekstraat. Op het te realiseren lot kan een woning opgericht worden.

 

De beoogde functie ‘wonen’ is inpasbaar in de omgeving. Als nevenbestemming zijn functies toegelaten complementair aan het wonen, zoals voorzien in de voorschriften van de verkaveling. Het wonen geeft de hoofdtoon aan en blijft zonder meer de hoofdbestemming.

Deze functie sluit aan bij de kenmerkende woonfuncties aanwezig op de omliggende percelen in de Sint-Jan Baptiststraat en de Dorpsbeekstraat in Berendrecht, en is in overeenstemming met de bestemming van het perceel als woongebied.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag betreft een perceel gelegen in een gebied gekenmerkt door open bebouwing. De bebouwing in de Dorpsbeekstraat bestaat voornamelijk uit één à twee bouwlagen met een schuin dak. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

 

De verkavelingsvoorschriften laten op lot 2 een bebouwing van drie bouwlagen toe waarvan één onder schuin dak. Op het verkavelingsplan wordt een bebouwbare zone voorgesteld met een voorgevel parallel aan de Dorpsbeekstraat en dit op een afstand van 5 m. Ten opzichte van de linkse en rechtse perceelsgrens wordt een afstand van 2,50 m bewaard. De bouwzone zelf heeft een breedte van gemiddeld 10,57 m en een diepte van maximaal 7,50 m. Ook de achterste grens van de bebouwbare zone wordt parallel aan de Dorpsbeekstraat voorzien. De nokhoogte wordt vastgelegd op 9,75 m, wat een dakhelling van 45° impliceert voor het zadeldak over het ganse volume. De kroonlijsthoogte wordt vastgelegd op 6 m ten opzichte van het vloerpeil.

 

Aangezien het perceel niet haaks op de Dorpsbeekstraat staat, ontstaat door deze voorwaarden te respecteren een bebouwbare zone in de vorm van een paralellogram met twee stompe en twee scherpe hoeken, wat niet ideaal is om hierop een woning te realiseren. Om die reden is het aangewezen de bebouwbare zone rechthoekig te maken. Hiervoor wordt de voorgevellijn van de rechts aanpalende in de Dorpsbeekstraat met huisnummer 123 aangehouden. Deze aanpassing resulteert in een bebouwbare zone met een breedte van 10,50 m en een diepte van 7,50 m. De afstand ten opzichte van de rooilijn bedraagt dan minimaal 5 m, de diepte van de resterende tuinzone bedraagt minimaal10 m. Ten opzichte van de linkse en rechtse perceelsgrens blijft een afstand van 2,50 m te bewaren. Deze aanpassingen worden in rood op het verkavelingsplan aangeduid.

 

De nokhoogte wordt zoals hoger reeds aangehaald, vastgelegd op maximaal 9,75 m ten opzichte van het vloerpeil, de kroonlijsthoogte op 6 m ten opzichte van het vloerpeil. Het zadeldak wordt voorzien over de volledige bebouwde oppervlakte met de nok parallel aan de voorgevelbouwlijn en met een maximale helling van 45°. Een garage dient binnen de bouwzone gerealiseerd te worden.

 

Conform artikel 27 van de bouwcode dienen verhardingen in de achtertuinzone beperkt te worden tot een maximum van 1/3 van de totale tuinoppervlakte. Alle verhardingen worden in een waterdoorlatend materiaal voorzien. Waterdichte vlakken kunnen enkel toegestaan worden voor terrassen mits ze afwateren naar de tuin en mits een onmiddellijke bezinking mogelijk is.

 

De zijtuinstrook moet als tuin worden ingericht. Er is een verharding langsheen het gebouw mogelijk met een maximale breedte van 1 m.

 

Conform artikel 27 van de bouwcode zijn in de voortuin enkel volgende verhardingen toegelaten: paden met een maximumbreedte van 1,50 m, palend aan de bebouwing en als toegangspad naar de voordeur; opritten naar een garage met een maximumbreedte van 3 m. Uitgezonderd de toegelaten verhardingen dient de voortuinstrook groen en onverhard te worden aangelegd. Andere constructies in de voortuinstrook zijn niet toegelaten.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De gevelmaterialen van het hoofdgebouw dienen conform artikel 6 van de bouwcode in harmonie te zijn met de omgeving, en worden voorzien in gevelmetselwerk. De dakafwerking is voorzien in dakpannen, leien of andere duurzame materialen.

 

Bodemreliëf

 

Het gaat om een nagenoeg vlak terrein. Reliëfwijzigingen zijn enkel toegelaten om de bestaande niveauverschillen met de (openbare) wegenis op te heffen of te verkleinen of voor het bouwen van een eventuele kelderverdieping. Het vloerpeil moet op minstens 4 m TAW liggen, zoals opgelegd in het advies van de Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid en dit in tegenstelling tot de in de voorschriften vermelde 50 cm boven de as van de weg. De ingediende voorschriften zullen hierop aangepast worden.

 

Mobiliteitsimpact

 

De aanvraag omvat twee loten waarvan één voor een nieuwe eengezinswoning. In de aanvraag wordt een inpandige garage toegelaten in de eengezinswoning op kavel 2.

Dit brengt weinig extra verkeer mee. De mobiliteitsimpact zal dan ook verwaarloosbaar zijn.

 

Advies aan het college

 

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde voorwaarden

  1. het bij de vergunning gevoegd met rood aangepast verkavelingsplan moet strikt worden nageleefd:
    • de bebouwbare zone wordt aangepast naar een zuivere rechthoek;  
  2. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
    • de titel wordt aangevuld met de bepaling dat de voorschriften gelden voor lot 2;
    • de voorschriften voor het Gebouw worden aangevuld met eengezinswoning als bestemming;
    • het voorschrift Gebouw – Oppervlakte wordt gewijzigd met de bepaling dat de voorgevelbreedte maximaal 10,50 m mag bedragen;
    • het voorschrift Gebouw – Volume wordt gewijzigd met de bepaling dat het vloerpeil op minsten 4 m TAW moet liggen;
    • in het voorschrift Gebouw - Inplanting wordt aangaande de voorgevel de zin ‘deze ligt op 5 m van de rooilijn’ gewijzigd in ‘deze ligt op minimaal 5 m van de rooilijn’;
  3. de later op te richten nieuwbouwwoning moet voldoen aan de voorwaarden opgelegd in het bijgevoegd advies van de Provincie Antwerpen/ dienst Integraal Waterbeleid.

 

Uitsluitingen

 

Lot 1 is en blijft bebouwd en wordt bijgevolg onttrokken van de verkaveling.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 september 2021

Volledig- en ontvankelijk

8 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

18 oktober 2021

Einde openbaar onderzoek

16 november 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 januari 2022

Verslag GOA

4 januari 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 oktober 2021

16 november 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving an volgende voorwaarden.

 

Voorwaarden

  1. het bij de vergunning gevoegd met rood aangepast verkavelingsplan moet strikt worden nageleefd:
    • de bebouwbare zone wordt aangepast naar een zuivere rechthoek;  
  2. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
    • de titel wordt aangevuld met de bepaling dat de voorschriften gelden voor lot 2;
    • de voorschriften voor het Gebouw worden aangevuld met eengezinswoning als bestemming;
    • het voorschrift Gebouw – Oppervlakte wordt gewijzigd met de bepaling dat de voorgevelbreedte maximaal 10,50 m mag bedragen;
    • het voorschrift Gebouw – Volume wordt gewijzigd met de bepaling dat het vloerpeil op minsten 4 m TAW moet liggen;
    • in het voorschrift Gebouw - Inplanting wordt aangaande de voorgevel de zin ‘deze ligt op 5 m van de rooilijn’ gewijzigd in ‘deze ligt op minimaal 5 m van de rooilijn’;
  3. de later op te richten nieuwbouwwoning moet voldoen aan de voorwaarden opgelegd in het bijgevoegd advies van de Provincie Antwerpen/ dienst Integraal Waterbeleid.

 

Uitsluitingen

 

Lot 1 is en blijft bebouwd en wordt bijgevolg onttrokken van de verkaveling.

Artikel 3

Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.