Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021116871 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen en VVM De lijn met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen |
Gegevens van de exploitant: | mevrouw Ann Rombouts met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen |
Ligging van het project: | Luchthavenlei zonder nummer (zn) te 2100 Deurne (Antwerpen) en 2640 Mortsel |
Kadastrale percelen: | sectie A nrs. 250H, 280P, 280V, 280S, 280X, 280Y, 280W, 280R, 280T, 282C, 291B, sectie B nrs. 190E2, 196E en 379A |
waarvan: |
|
- 20210707-0080 | sectie A nrs. 291B, 280S, 280Y, 280X, 280W, 280V, 282C en 280T (Stelplaats De Lijn) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een nieuwe stelplaats voor bussen van De Lijn aan de KMO-zone Luchthavenlei te Deurne (Antwerpen)/Mortsel. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Zie collegepunt van 10 november 2021 met referentie 2021_CBS_08942 dat werd opgenomen in bijlage.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
Zie collegepunt van 10 november 2021 met referentie 2021_CBS_08942 dat werd opgenomen in bijlage.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 28 september 2021 | 28 oktober 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 28 september 2021 | 22 december 2021 | Geen advies |
Water-link | 28 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 september 2021 | 5 oktober 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 28 september 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Volgens de laatste projectinhoudversie is het voorwerp van de aanvraag niet langer gesitueerd op Antwerps grondgebied.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Zie collegepunt van 10 november 2021 met referentie 2021_CBS_08942 dat werd opgenomen in bijlage. Volgens de laatste projectinhoudversie is het voorwerp van de aanvraag niet langer gesitueerd op Antwerps grondgebied.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Zie collegepunt van 10 november 2021 met referentie 2021_CBS_08942 dat werd opgenomen in bijlage.
Advies van het college
Dit dossier werd reeds op 10 november 2021 behandeld door het college van Stad Antwerpen. Het project valt volgens de nieuwe projectinhoudsversie niet meer op Antwerps grondgebied, het eerder uitgebrachte voorwaardelijk gunstig advies blijft gelden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de doorrit over de stelplaats verhinderen voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd bussen) tussen Krijgsbaan en Luchthavenlei;
2. een veilige fietsverbinding realiseren voor werknemers van De Lijn tussen de stelplaats en Fietsostrade F11.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 16 december 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 27 september 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 26 oktober 2021 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 13 december 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 23 december 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 21 januari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 15 januari 2022 |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
27 september 2021 | 26 oktober 2021 | 0 | 0 | 0 | 6 |
23 december 2021 | 21 januari 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 6 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
1. Bezwaren met betrekking tot het grondgebied Mortsel: ontbreken van een voorstel voor de ordening van het gehele plangebied (inrichtingsstudie) conform artikel 8.5.4 van het GRUP, ontbreken van voldoende bewijs aangaande het effect van geluid en trillingen op het milieu en de menselijke gezondheid en ontbreken van een geluidswerende wand aan de noordgrens van de stelplaats, overschrijden van de toegelaten zone SA (Stedelijke Activiteiten), opheffen van voet- en gemeentewegen zonder openbaar onderzoek, de werkelijke parkeergelegenheid overschrijdt deze vermeld op de aanplakking en is strijdig met artikel 8.5.1 met het GRUP, de afwikkeling van de bedrijvenzone naar de R11 gebeurt buiten de zone bedoeld in artikel 8.6 van het GRUP, ontbreken van een begroting voor de financiering van beide kruispunten op de R11 (Robianostraat en Herentalsebaan) en het ontbreken van communicatie met de gemeente Borsbeek in strijd met artikel 8.5.7 van het GRUP, nieuwe verhardingen in waardevol Habitatrichtlijn-, corridor- en Natura 2000 gebied, hypothekeren van het aansluiten van F11 fiets-o-strade op de Saffier- en omliggende straten door de nieuwe ontsluiting van de stelplaats op de Vosstraat in Deurne, hypothekeren van alternatieven voor een verhoogd talud F11 waarmee waardevol groen verloren gaat, incorrect optekenen van de vervolgroute F11 ter hoogte van de Stelplaats Mortsel/aansluiting Vosstraat.
Beoordeling:
Bovenstaande bezwaren hebben betrekking op de werkzaamheden die gepland zijn op het grondgebied Mortsel. De stad Antwerpen is niet bevoegd hierover een uitspraak te doen.
De bezwaren zijn mogelijks gegrond, maar onontvankelijk voor de stad Antwerpen.
2. Illegale verkeersafwikkeling: de omwonenden zijn bezorgd over de illegale afwikkeling van (lege) bussen vanaf de geplande busstelplaats, over de Luchthavenlei naar de Diksmuidelaan. Volgens artikel 8.5.6 van het GRUP dient de verkeersafwikkeling te gebeuren langs de R11. Een lege bus die geen route volgt is geen openbaar vervoer en mag niet langs de Luchthavenlei rijden. Dergelijk sluipverkeer is onwettig en belast de omliggende wijken, die reeds het lawaai en uitstoot van een illegaal opererende luchthaven te verduren hebben (zie de recente milieuklacht tegen de uitbater van het vliegveld).
Beoordeling:
Volgens artikel 8.5.6 van het GRUP is een afwikkeling vanuit het gebied voor Stedelijke Activiteiten (SA) naar de Luchthavenlei niet toegestaan, uitgezonderd fietsverkeer, hulpdiensten en openbaar vervoer. De nieuwe busstelplaats wordt ingericht ten behoeve van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn. Het GRUP doet verder geen uitspraak over het al dan niet vol of leeg zijn van het openbaar vervoer.
Het bezwaar is ongegrond.
3. NMBS: De NMBS verklaart zich niet betrokken bij het betreffende gebouw/terrein en verwijst door naar Infrabel NV.
Beoordeling:
Bovenstaande omvat geen uiting van een bezwaar ten aanzien van het voorwerp van de aanvraag. Het advies van Infrabel werd opgevraagd en wordt meegenomen in de beoordeling van de aanvraag.
Het bezwaar is niet ontvankelijk.
Het laatste openbaar onderzoek loopt nog tot en met 21 januari 2022. Hiervoor werden bij opmaak van dit verslag nog geen nieuwe bezwaarschriften ingediend.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de doorrit over de stelplaats verhinderen voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd bussen) tussen Krijgsbaan en Luchthavenlei;
2. een veilige fietsverbinding realiseren voor werknemers van De Lijn tussen de stelplaats en Fietsostrade F11.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/Vergunningen | Het advies college te bezorgen aan de instantie die dit gevraagd heeft. |