Terug
Gepubliceerd op 17/01/2022

2022_CBS_00226 - Omgevingsvergunning - OMV_2021139079. Sint-Camillusstraat 26. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00226 - Omgevingsvergunning - OMV_2021139079. Sint-Camillusstraat 26. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_00226 - Omgevingsvergunning - OMV_2021139079. Sint-Camillusstraat 26. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021139079

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Veronik De Groof met als adres Doornstraat 26 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Camillusstraat 26 2610 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nrs. 0, 19P en 19Y

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van twee eengezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen relevante voorgeschiedenis.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand/ Huidige toestand

-          2 eengezinswoning van 1 bouwlaag onder zadeldak in gesloten en halfopen bebouwing.

Gewenste toestand

-          braakliggend terrein, vlak en ingezaaid als tuinzone.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van twee eengezinswoningen omwille van veiligheidsredenen;

-          terrein inzaaien als tuinzone.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

13 oktober 2021

13 oktober 2021

Maatschappelijke Veiligheid/ Bevolkingszorg/ Stadsingenieur

23 november 2021

19 november 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

13 oktober 2021

19 oktober 2021

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

13 oktober 2021

18 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

13 oktober 2021

25 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

13 oktober 2021

20 december 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

13 oktober 2021

28 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          artikel 3.1 Bestemming:
een braakliggend terrein wijkt af op de bestemmingsvoorschriften.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 20 Afsluitingen op onbebouwde percelen:
    elk onbebouwd perceel binnen een aaneengesloten straatwand dient op de bouwlijn door een levende afsluiting te worden afgesloten. Indien dit niet mogelijk is kan dit gebeuren met een muur of een schutting. De afsluiting is minimaal 2,60 meter hoog, ondoorzichtig en voorzien van één toegangsdeur met een maximale breedte van 1,20 meter die afsluitbaar moet zijn met een slot.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet het slopen van twee panden. Omwille van acuut instortingsrisico en  veiligheidsrisico’s voor de buren links en voor het publieke parkje rechts is er een advies verleend door de stadsingenieur. Deze adviseert de panden zo snel mogelijk af te breken en de sloop bijgevolg niet afhankelijk te maken van een aanvraag voor een nieuwbouwproject. Dit advies wordt integraal gevolgd, het voorstel is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De percelen zullen na sloop ingezaaid worden als tuinzone. De bouwcode vraagt om onbebouwde percelen af te sluiten met een afsluiting van minimaal 2,60 meter. Gelet op de groene invulling van de percelen is het echter aanvaardbaar dat dit niet gebeurt, dit zorgt namelijk voor een aangenamer uitzicht in de straat. Een afwijking op artikel 20 van de bouwcode kan, mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode, toegelaten worden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet twee braakliggende terreinen. Dit is strijdig met de voorschriften van het geldend BPA. Gelet op het advies van de stadsingenieur en de groene invulling van de percelen kan dit echter wel toegelaten worden als tijdelijke oplossing. Overeenkomstig artikel 4.4.9/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan er bij het verlenen van een Omgevingsvergunning afgeweken worden van de stedenbouwkundige voorschriften van een bijzonder plan van aanleg, voor zover dit plan ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag.

 

Cultuurhistorische aspecten

De stedelijke dienst monumentenzorg geeft een gunstig advies met volgende afweging: ‘de stedelijke dienst monumentenzorg is bezig met de voorbereiding van de inventarisatie van Wilrijk. De panden waren weerhouden voor verder onderzoek in het kader van een eventuele opname op de inventaris bouwkundig erfgoed. Gezien de extreem slechte bouwfysische toestand en de aanbeveling van de stadsingenieur tot sloop van de panden (de panden zijn al grotendeels ingestort en de meeste erfgoedkenmerken zijn hierdoor verdwenen of vernield), kan de stedelijke dienst monumentenzorg hiermee akkoord gaan.’

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Zowel de stedelijke dienst publieke ruimte, de stedelijke dienst groen en begraafplaatsen en het autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten vragen om na de sloop een degelijke afsluiting te plaatsen tussen het braakliggend terrein en de hondenloopzone. Dit zal dan ook in voorwaarde worden opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. er moet een degelijke afsluiting voorzien worden tussen het braakliggend terrein en de hondenloopzone;

2. de aanvrager kondigt minstens een week voor de aanvang der werken aan wanneer en voor hoelang de hondenloopzone afgesloten zal worden. Hij zal dit doen door middel van het plaatsen van een weerbestendig bord op A3 formaat aan de verlichtingspaal naast de ingang van de hondenloopzone. Bij het terug openstellen van de hondenloopzone haalt de aanvrager het bord terug weg.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 september 2021

Volledig en ontvankelijk

13 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

22 oktober 2021

Einde openbaar onderzoek

20 november 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 januari 2022

Verslag GOA

7 januari 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 oktober 2021

20 november 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. er moet een degelijke afsluiting voorzien worden tussen het braakliggend terrein en de hondenloopzone;

2. de aanvrager kondigt minstens een week voor de aanvang der werken aan wanneer en voor hoelang de hondenloopzone afgesloten zal worden. Hij zal dit doen door middel van het plaatsen van een weerbestendig bord op A3 formaat aan de verlichtingspaal naast de ingang van de hondenloopzone. Bij het terug openstellen van de hondenloopzone haalt de aanvrager het bord terug weg.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.