Artikel 345 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat gemeenteraden met een gemotiveerde principiële beslissing hun gezamenlijke intentie tot samenvoeging kenbaar maken aan de Vlaamse Regering. Tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek is de intentie ontstaan om de beide gemeenten samen te voegen.
Deze intentie is onder meer tot stand gekomen vanuit het besef dat de maatschappelijke uitdagingen voor de lokale besturen, steeds complexer worden.
Daarnaast voorziet de regelgeving met betrekking tot samenvoeging van gemeenten financiële stimuli om de bestuurskracht van de samengevoegde gemeenten te verhogen en extra beleidsruimte te creëren. De schuldovername door de Vlaamse overheid ten belope van maximaal 500 euro schuld per inwoner van de samen te voegen gemeenten met een globaal maximum van 50 miljoen euro per samenvoeging, en de waarborgregeling dat de nieuwe gemeente minstens evenveel uit het Gemeentefonds zal ontvangen als wat de samengevoegde gemeenten elk apart ontvingen, zijn immers financiële stimulansen die de nieuwe gemeente die ontstaat uit de samenvoeging van Antwerpen met Borsbeek extra beleidsruimte zal kunnen bieden.
Om deze redenen keurt de gemeenteraad met dit besluit de principiële intentie van de stad Antwerpen tot samenvoeging met de gemeente Borsbeek goed. De beoogde samenvoegingsdatum zal 1 januari 2025 zijn. Dezelfde principiële intentie tot samenvoeging zal in de gemeente Borsbeek worden voorgelegd aan de gemeenteraad van Borsbeek, met het oog op het bekomen van dezelfde principiële beslissing.
Op basis van een objectieve analyse zal na deze principiële beslissingen tot samenvoeging:
Artikel 345 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat gemeenteraden met een gemotiveerde principiële beslissing hun gezamenlijke intentie tot samenvoeging kunnen kenbaar maken aan de Vlaamse Regering. Tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek is de intentie ontstaan om de beide gemeenten samen te voegen en in uitvoering van deze samenvoegingsoperatie een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek op te richten.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, Vooruit, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: Vlaams Belang.
Hebben zich onthouden: PVDA.
De gemeenteraad van Antwerpen hecht zijn principiële goedkeuring aan een vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek. In uitvoering van deze samenvoeging zal een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek opgericht worden.
De gemeenteraad stelt de beoogde samenvoegingsdatum vast op 1 januari 2025.
De gemeenteraad keurt goed dat de voorgenomen samenvoeging verder onderzocht wordt met het oog op een eventuele goedkeuring van het gezamenlijke voorstel tot samenvoeging door de betrokken gemeenteraden en indiening van dit voorstel bij de Vlaamse Regering uiterlijk op 31 december 2023.
De gemeenteraad keurt de aanduiding van de algemeen directeur van Antwerpen, de heer Sven Cauwelier, als de algemeen directeur-coördinator van de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau, goed. De algemeen directeur van Borsbeek, mevrouw Kathleen Sebreghts, staat hem daarin bij.
De gemeenteraad keurt de aanduiding van de financieel directeur van Antwerpen, de heer Karl Van Borm, als de financieel directeur-coördinator van de samenvoegingsoperatie op ambtelijk niveau voor de coördinatie van de financiële aspecten van de samenvoeging, goed. De financieel directeur van Borsbeek, mevrouw Kirsten Smits, staat hem daarin bij.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat mevrouw Kathleen Sebreghts als projectleider de dagelijkse opvolging van de fusievoorbereiding op zich zal nemen.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat er in Borsbeek een participatietraject zal opgestart worden.
De gemeenteraad beslist het gemeentebestuur van Borsbeek en de Vlaamse Regering in kennis te stellen van dit principebesluit.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat dit besluit pas uitwerking heeft vanaf en voor zover de gemeenteraad van Borsbeek ook zijn principiële goedkeuring geeft aan de samenvoegingsoperatie.