Met het nieuwe Tramplan dat de vervoersregio binnenkort zal lanceren, lijkt het erop dat onze stad minder bereikbaar wordt. Tram 7 mag, in tegenstelling tot wat men in eerdere berichtgeving suggereerde, dan wel blijven, trams 4 en 15 zouden verdwijnen. Hoe dit te rijmen valt met het meer bereikbaar maken van onze stad met het openbaar vervoer, blijft dus een raadsel: de verbinding Linkeroever – Antwerpen Centraal zal veel minder evident worden.
Wat het hele Tramplan betreft, wordt er helaas niet of nauwelijks gesproken over het meest heikele punt en datgene wat het grootste verschil maakt binnen het succes van het openbaar vervoer: de veiligheid. Uit de resultaten van een enquête die de FOD mobiliteit eind 2020 hield, bleek dat maar liefst 1 vrouw op 4 en 1 man op 5 het openbaar vervoer mijdt uit angst voor ongewenst gedrag van medepassagiers.
De cijfers die we vanuit Vlaanderen ontvangen, tonen aan dat er jaar na jaar meer gevallen van agressie op het openbaar vervoer opduiken. De enige mogelijkheid om het openbaar vervoer in Antwerpen te optimaliseren, is de veiligheid van de reizigers garanderen. Vele reizigers, zeker oudere vrouwen, voelen zich immers onvoldoende veilig. Daarom zou ik willen pleiten voor 3 actiepunten:
Volgende interpellaties worden tezamen besproken.
Raadsleden Mertens, Annouri, Voeten en Dewinter houden hun interpellaties.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Mertens, Annouri, Voeten en Dewinter houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.