Op 2 januari 2022 diende Unifac vzw, de overkoepelende studentenvereniging van de stadscampus van de Universiteit Antwerpen, Kleine Kauwenberg 22, 2000 Antwerpen, een aanvraag in om de Kiesweek van Unifac op woensdag 30 maart 2022 te organiseren op het Theaterplein.
De opkomende presidia van de studentenverenigingen van de faculteiten en departementen van de stadscampus van de Universiteit Antwerpen presenteren in de week voor de paasvakantie hun nieuwe team voor het komende academiejaar. Gedurende drie dagen organiseren zij allerhande activiteiten om de studenten van hun faculteit of hun departement te overtuigen om op hun team te stemmen. Het opkomende presidium dat de stemming wint, zal de faculteit of het departement gedurende een jaar vertegenwoordigen.
De eerste twee dagen vinden plaats op de terreinen van de universiteit. Het slotevenement op de derde dag van de Kiesweek gaat door op het Theaterplein. Het evenement wordt helemaal afgezet met nadars en herashekken. Er worden geen omleidingen aangevraagd. De politie houdt toezicht in de Meistraat en op het Theaterplein.
Er staan tentjes opgesteld waarin de opkomende presidia de kiezers gratis eten en drinken aanbieden en hen een laatste maal proberen te overtuigen om op hun vereniging te stemmen.
Specifieke voorwaarden
Specifieke voorwaarden beperking geluidsoverlast
Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.
Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle studenten van Antwerpen.
De afgelopen edities werden geƫvalueerd door de betrokken stadsdiensten en positief geadviseerd mits het naleven van bijkomende voorwaarden.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 5, nominatief vrijgestelde evenementen.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Graag voldoende afstand behouden van het terras van Balls'n Glory.
De organisator dient rekening te houden met de standplaats ambulante handel naast het Theaterplein. In bijlage vindt u een foto van deze standplaats.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een beperkt medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit een hulppost en mobiele ploeg op het terrein.
Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het maximum geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).
Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
gunstig met standaardvoorwaarden
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie en logistieke ondersteuning van de 'Kiesweek', georganiseerd door Unifac vzw, Kleine Kauwenberg 22 te Antwerpen, zoals hierboven beschreven op woensdag 30 maart 2022 op het Theaterplein, goed.
De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Deze goedkeuring kan vervallen indien de hogere overheid beslist maatregelen te nemen of te verlengen in functie van de bescherming van de volksgezondheid, meer bepaald ter voorkoming van de verdere verspreiding van het covid 19-virus. De stad Antwerpen kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld indien dergelijke maatregelen genomen of verlengd worden.
Dienst | Taak |
SB/BOF | om logistieke ondersteuning te verlenen. |
LP/OO/EV
| om toezicht te houden op het evenement.
|