Terug
Gepubliceerd op 28/03/2022

2022_CBS_02465 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kiesweek - Theaterplein - 30 maart 2022 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02465 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kiesweek - Theaterplein - 30 maart 2022 - Goedkeuring 2022_CBS_02465 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kiesweek - Theaterplein - 30 maart 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 2 januari 2022 diende Unifac vzw, de overkoepelende studentenvereniging van de stadscampus van de Universiteit Antwerpen, Kleine Kauwenberg 22, 2000 Antwerpen, een aanvraag in om de Kiesweek van Unifac op woensdag 30 maart 2022 te organiseren op het Theaterplein.

De opkomende presidia van de studentenverenigingen van de faculteiten en departementen van de stadscampus van de Universiteit Antwerpen presenteren in de week voor de paasvakantie hun nieuwe team voor het komende academiejaar. Gedurende drie dagen organiseren zij allerhande activiteiten om de studenten van hun faculteit of hun departement te overtuigen om op hun team te stemmen. Het opkomende presidium dat de stemming wint, zal de faculteit of het departement gedurende een jaar vertegenwoordigen.

De eerste twee dagen vinden plaats op de terreinen van de universiteit. Het slotevenement op de derde dag van de Kiesweek gaat door op het Theaterplein.  Het evenement wordt helemaal afgezet met nadars en herashekken. Er worden geen omleidingen aangevraagd. De politie houdt toezicht in de Meistraat en op het Theaterplein.

Er staan tentjes opgesteld waarin de opkomende presidia de kiezers gratis eten en drinken aanbieden en hen een laatste maal proberen te overtuigen om op hun vereniging te stemmen.

  • het evenement start op 30 maart 2022 om 12.30 uur en eindigt om 16.30 uur;
  • de opbouw start om 07.00 uur en de afbraak eindigt om 20.00 uur;
  • het evenement is gratis.

 Specifieke voorwaarden

  • verplicht eigen toezicht op het vermijden van openbare dronkenschap;
  • er worden voldoende stewards ingezet die de doorgang vrijwaren opdat hulpdiensten steeds doorgang hebben;
  • voor alle ingezet personeel, medewerkers en vrijwilligers geldt tijdens het volledige evenement een totaal alcoholverbod;
  • er wordt voldoende sanitair (extra voor dames) voorzien én er wordt extra toezicht gehouden op het gebruik en onderhoud van het sanitair;
  • er worden voldoende vuilnisbakken voorzien door de organisatie;
  • het alcoholpercentage van de gratis alcohol die aangeboden wordt is controleerbaar, duidelijk zichtbaar op blikjes en gaat niet boven de 7%.

Specifieke voorwaarden beperking geluidsoverlast  

  • om ervoor te zorgen dat de geluidsoverlast door het weerkaatsen van muziek onder de luifel van het Theaterplein tot een minimum beperkt wordt, dienen alle muziekbronnen en andere opstellingen zo geplaatst te worden dat ze ofwel richting de vloer spelen, ofwel weg van de gebouwen grenzend aan de luifel zoals de stadsschouwburg. De geluidsinstallatie wordt georiënteerd naar het plein (richting Nieuwstad);  
  •  de geluidsinstallatie wordt bij voorkeur midden onder de luifel geplaatst;
  • het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het maximum geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A);
  • het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen 1,5 meter vóór de gevels van de dichtstbijzijnde woningen mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat om het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator monitort constant het gebruikte geluidsniveau en zorgt ervoor dat dit de toegelaten DB(A)-niveaus nooit overstijgt;
  • op verzoek van de politie of een andere handhavende stadsdienst, moet het geluidsniveau onmiddellijk verlaagd worden;  
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.

Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle studenten van Antwerpen.

De afgelopen edities werden geƫvalueerd door de betrokken stadsdiensten en positief geadviseerd mits het naleven van bijkomende voorwaarden.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 5, nominatief vrijgestelde evenementen.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Adviezen

OS - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Graag voldoende afstand behouden van het terras van Balls'n Glory.

Antwerpen Studentenstad (STAN) Gunstig advies
SB - EFMF - Ambulante Handel Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient rekening te houden met de standplaats ambulante handel naast het Theaterplein. In bijlage vindt u een foto van deze standplaats.

SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies
MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een beperkt medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit een hulppost en mobiele ploeg op het terrein.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het maximum geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).

Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

gunstig met standaardvoorwaarden

SB - EFMF - District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie en logistieke ondersteuning van de 'Kiesweek', georganiseerd door Unifac vzw, Kleine Kauwenberg 22 te Antwerpen, zoals hierboven beschreven op woensdag 30 maart 2022 op het Theaterplein, goed.

De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Deze goedkeuring kan vervallen indien de hogere overheid beslist maatregelen te nemen of te verlengen in functie van de bescherming van de volksgezondheid, meer bepaald ter voorkoming van de verdere verspreiding van het covid 19-virus. De stad Antwerpen kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld indien dergelijke maatregelen genomen of verlengd worden.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SB/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen.
LP/OO/EV
om toezicht te houden op het evenement.