Terug
Gepubliceerd op 28/03/2022

2022_CBS_02478 - District Ekeren. Herinrichting Kerkomgeving. SWOU12365 - Bijakte nr. 1. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02478 - District Ekeren. Herinrichting Kerkomgeving. SWOU12365 - Bijakte nr. 1. Ondertekening - Goedkeuring 2022_CBS_02478 - District Ekeren. Herinrichting Kerkomgeving. SWOU12365 - Bijakte nr. 1. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Bestek GAC/2016/4149 - raamovereenkomst aanstellen van pool ontwerpers voor publieke ruimte
Goedkeuring district2 maart 20181869
Principebeslissing opmaak inrichtingsplan kerkomgeving EkerenGoedkeuring college
19 juni 20205443
Advies districtsraad
23 november 2020
83
Projectdefinitie en keuze kandidaten minicompetitieGoedkeuring college
19 maart 20212331
Goedkeuring districtscollege
20 april 2021
97
Minicompetitie: presentatiemoment en beoordelingscommissie
17 juni 2021
GunningGoedkeuring districtscollege
29 juni 2021 160
Goedkeuring college27 augustus 2021
5939


Op 27 augustus 2021 keurde het college de gunning goed van de opdracht 'inrichtingsplan kerkomgeving Ekeren', op basis van het bestek GAC/2016/4149, aan Arcadis Belgium nv.

Argumentatie

Bij de start van de samenwerking werd door de stad en Arcadis opgemerkt dat de betaalschijven zoals opgenomen in de oorspronkelijke Modelovereenkomst niet overeenkomen met het aantal kalenderdagen die hier in werkelijkheid tegenover staan met betrekking tot de uitvoering van de opdracht. Om Arcadis te betalen op het moment dat de prestaties worden geleverd, worden de betaalschijven uit de Modelovereenkomst aangepast. Middels deze bijakte worden de afspraken tussen de stad en Arcadis omtrent deze wijziging contractueel vastgelegd.

Voor alle details omtrent bovenvermelde wijzigingen wordt verwezen naar de bijakte, die als bijlage aan dit agendapunt is toegevoegd.

Juridische grond

Artikel 38/4 (de minimis-regel) van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten (KB Uitvoering). In ondergeschikte orde kan worden vastgesteld dat de wijziging geen wezenlijke wijziging in de zin van artikel 38/6 KB uitvoering betreft, en bijgevolg is voldaan aan de toepassingsvoorwaarden van artikel 38/5 KB Uitvoering.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten..

Algemene financiële opmerkingen

Een gedeelte van het ereloon, zijnde 92.362,49 EUR, werd reeds voorzien op SUB_NR/INTERN/5152000000/214/2WNS030203A00000/2SA050600, bestelbon 4005458542. In een latere fase worden de financiële middelen nodig voor de verdere opvolging en uitvoering van het project, uitgeklaard.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bijakte nr. 1 bij de Modelovereenkomst van de opdracht 'Inrichtingsplan Kerkomgeving Ekeren' (SWOU12365, bestek GAC/2016/4149) goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • SWOU12365_modelovereenkomst.doc
  • SWOU12365_modelovereenkomst_Bijakte01.docx