Terug
Gepubliceerd op 28/03/2022

2022_CBS_02472 - Antwerps Sportpaleis nv - Site Sportpaleis. Evenementenvervoerplan 2022 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02472 - Antwerps Sportpaleis nv - Site Sportpaleis. Evenementenvervoerplan 2022 - Goedkeuring 2022_CBS_02472 - Antwerps Sportpaleis nv - Site Sportpaleis. Evenementenvervoerplan 2022 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Alvorens in 2005 de bouwvergunning voor de topsporthal kon verleend worden, diende een structurele oplossing geformuleerd te worden voor de mobiliteitsproblematiek die ontstaat naar aanleiding van evenementen in het Sportpaleis en die nog zou toenemen met de gelijktijdige organisatie van evenementen in sportpaleis en in de topsporthal. In die periode kon het Sportpaleis 17.800 bezoekers ontvangen. De topsporthal had een capaciteit van 8.000 bezoekers. Als in beide zalen tegelijk (25.800 bezoekers op de site) een activiteit plaats vond, zou mobiliteit te veel overlast geven en dit moest worden aangepakt.

Op basis van deze mobiliteitsvoorwaarde maakte het Antwerps Sportpaleis nv een vervoerplan op. Het college nam op 31 maart 2006 (jaarnummer 3963) kennis van dit vervoerplan en besliste het engagement tot samenwerking met het Antwerps Sportpaleis nv, om de mobiliteitsproblematiek van de Sportpaleis site gezamenlijk aan te pakken, goed te keuren. Het betrof een dynamisch vervoerplan dat rekening hield met de steeds veranderende mobiliteitsomstandigheden in de wijde omgeving van de Sportpaleis site. Omwille van deze wijzigende omstandigheden en wegens vernieuwde mobiliteitsinzichten (toen onder meer het Masterplan 2020) werd in 2013 een nieuwe versie van het evenementenvervoerplan voorgelegd en goedgekeurd (collegezitting van 18 januari 2013, jaarnummer 374).

In 2018 werden de doelstellingen vooropgesteld in het plan van 2013 behaald en besliste Antwerps Sportpaleis nv in 2019 om een nieuw plan voor te leggen met nieuwe doelstellingen aangepast aan de nieuwe inzichten en beleidsvisies. De sluiting van de evenementenzaal omwille van de Corona-pandemie deed ook het werk aan en de besprekingen over het evenementenvervoerplan stilvallen. Bij de opstart terug na de verplichte sluiting werd in 2022 een nieuw plan gefinaliseerd dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college.

Argumentatie

In het vervoerplan van 2006 werd vooropgesteld om te streven naar een verplaatsingsgedrag waarbij gemiddeld 30% van de bezoekers met het openbaar vervoer naar de Sportpaleis site zouden komen en gemiddeld 10% met collectief vervoer. Het aanbod van parkeerplaatsen werd verbonden aan maximum 4.000 plaatsen. Jaarlijks vond een evaluatie plaats van de vervoerscijfers (collectief vervoer en openbaar vervoer).

De cijfers van 2011, afkomstig van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn (hierna De Lijn) en stad Antwerpen, toonden aan dat er gemiddeld 33,68% bezoekers gebruik maakten van het openbaar vervoer (inclusief Park&Ride) en gemiddeld 9,67% van de bezoekers met collectief vervoer (touringcars) naar de Sportpaleis site kwamen.

Het evenementenvervoerplan van 2013 had als doel om opnieuw te groeien in de duurzame modale verdeling, conform het Masterplan 2020. Vooropgesteld wordt dat in vijf jaar gegroeid kan worden naar een aandeel van duurzame verplaatsingswijzen van gemiddeld 50%, ten opzichte van gemiddeld 50% bezoekers die met de auto naar de Sportpaleis site komen. In 2018 werd deze verdeling gehaald.

Evolutie verplaatsingswijze bezoekers Sportpaleis en Lotto Arena:

aantal bezoekers

te voet/ fiets

openbaar vervoer

collectief vervoer

duurzaam

auto

2006/2007

2%

22,33%

11,01%

35,35%

64,65%

2008/2009

2%

29,87%

10,51%

42,37%

57,63%

2010

2%

33,56%

8,07%

43,63%

56,37%

2011

2%

33,68%

9,67%

45,34%

54,66%

2012

2%

29,80%

11,47%

43,27%

56,73%

2013

2%

32,71%

11,77%

46,48%

53,52%

2014

2%

33,72%

11,12%

46,84%

53,16%

2015

2%

34,45%

7,62%

44,07%

55,93%

2016

2%

37,82%

8,04%

47,86%

52,14%

2017

2%

41,41%

6,18%

49,59%

50,41%

2018

3,660%

41,53%

8,63%

53,82%

46,18%

2019

3,550%

41,63%

11,16%

56,34%

43,66%


De doelstelling in het plan dat voorligt, is om te werken naar een modale verdeling van 60% duurzame verplaatsingen  (inclusief Park&Ride gebruik) en nog maar 40% van de bezoekers die met de wagen komen en dit tegen 2025.

Aantal bezoekers

Het Sportpaleis had in 2012 een capaciteit van 18.400 bezoekers. Door verbouwingswerken kunnen er sinds september 2013 in totaal 23.359 personen ontvangen worden. De Lotto Arena biedt plaats aan 8.050 bezoekers. Gelijktijdig is er dus een theoretische capaciteit van 31.409 personen.

Het maximum aantal bezoekers werd verbonden aan een in het evenementenvervoerplan opgenomen formule. Deze formule bepaalt op basis van het beschikbaar aantal parkeerplaatsen, de gemiddelde bezettingsgraad van de wagens en het aandeel mensen dat duurzaam naar de Sportpaleis site komt hoeveel mensen toegelaten worden.

Gezien de bijzonder goede resultaten die hiermee reeds werden behaald, lijkt het aangewezen verder te werken met de op heden reeds toegepaste formule. Het Antwerps Sportpaleis nv zal haar ontvangstcapaciteit voor de totale Sportpaleis site plafonneren op het cijfer dat bekomen wordt uit de toepassing van de volgende formule:

aantal bezoekers = aantal parkeerplaatsen x 3,28 / (1- % duurzaam vervoer)

Met de cijfers van 2019 (4.000 x 3,28 / 1- (3,55% + 41,63% + 11,16%) mogen maximaal 30.050 personen tegelijk toegelaten worden op de Sportpaleis site . 


TBEZ = P * 3,28 / (100-TV-OV-CV)

2013

TBEZ = 

23127

(op basis van behaalde cijfers 2012 mogen in 2013 max TBEZ ontvangen worden)

2014

TBEZ = 

24514

(op basis van behaalde cijfers 2013 mogen in 2014 max TBEZ ontvangen worden)

2015

TBEZ = 

24020

(op basis van behaalde cijfers 2014 mogen in 2015 max TBEZ ontvangen worden)

2016

TBEZ = 

24590

(op basis van behaalde cijfers 2015 mogen in 2016 max TBEZ ontvangen worden)

2017

TBEZ = 

25163

(op basis van behaalde cijfers 2016 mogen in 2017 max TBEZ ontvangen worden)

2018

TBEZ =

26027

(op basis van behaalde cijfers 2017 mogen in 2018 max TBEZ ontvangen worden)

2019

TBEZ =

28411

(op basis van behaalde cijfers 2018 mogen in 2019 max TBEZ ontvangen worden)

2020

TBEZ =

30050

(op basis van behaalde cijfers 2019 mogen in 2020 max TBEZ ontvangen worden)


Maatregelen

Tot op heden worden volgende maatregelen toegepast met het oog op een optimaal gebruik van duurzame modi:

  • toepassing van de formule TBEZ = P* 3,28/ (100-OV-TRV-CV)*100;
  • voortdurende opvolging   van de mobiliteitssituatie (per evenement) door de mobiliteitsmanager;
  • inzet op communicatie aan bezoekers via de website en infomails met maximale promotie van openbaar vervoer;
  • solide samenwerking met De Lijn met het oog op afstemming van het aanbod openbaar vervoer;
  • vrij gebruik van openbaar vervoer op vertoon van ticket mits contributie;
  • voorzien van 660 plaatsen in fietsenstallingen en monitoring gebruik;
  • controle van de fietsenstallingen op wrakken;
  • beschikbaarheid van 5.074 parkeerplaatsen op Park&Ride terreinen met verbinding naar de tram;
  • realisatie van enkele parkeergebouwen door Lantis in samenwerking met stad Antwerpen in Merksem, op Linkeroever en op Luchtbal (ruim + 4.000 plaatsen) met daaropvolgende versterking van openbaar vervoer in overleg met De Lijn;
  • voorzien van parkings voor collectief vervoer;
  • samenwerking met Billo en actieve communicatie hiervan;
  • voorzien van taxistelplaats;
  • aanbod van voldoende parkings in functie van de noden per evenement;
  • parkings zijn betalend en worden niet op voorhand aangeboden;
  • spreiding aanvangs- en einduur evenementen in het Sportpaleis en de Lotto Arena;
  • dynamische bewegwijzering op de Antwerpse Ring;
  • voorzien van infoborden naar de parkings;
  • plaatsen van stewards voor aanduiding van de beschikbare parking en begeleiding naar de zaal;
  • voorzien van lockers.

Volgende maatregelen zullen in de toekomst worden geïmplementeerd of worden overwogen met een positieve impact op de mobiliteitssituatie:

  • realisatie van een voetgangersbrug tussen parking Spoor Oost en Lotto Arena; dit is inmiddels gerealiseerd;
  • realisatie van een parkeergebouw aan Singel Noord;
  • heraanleg Theunisbrug met goede voetgangersverbindingen en bewegwijzering; dit is inmiddels zo goed als gerealiseerd;
  • uitbreiding aantal fietsenstallingen zodra zich een structureel tekort voordoet;
  • beveiligde fietsenstalling voor elektrische fietsen;
  • voorzichtige plannen om een treinstation te voorzien ter hoogte van Schijnpoort;
  • mogelijke samenwerking met NMBS (zie Bravo!-ticket);
  • verfijning van de communicatie aan bezoekers in functie van hun profiel;
  • mogelijke implementatie van een Kiss&Ride zone op nader te onderzoeken locatie.

Engagement

Antwerps Sportpaleis nv kan zich alleen maar verbinden tot bovenstaande inspanningen en de realisatie van een succesvol evenementenvervoerplan indien er parallel een verregaand engagement van stad Antwerpen en provincie Antwerpen wordt uitgesproken, om mee de doelstellingen van dit vervoerplan te realiseren.

Meer bepaald worden met stad Antwerpen volgende uitgangspunten en engagementen afgesproken: 

  • stad Antwerpen en Antwerps nv Sportpaleis wensen via een gezamenlijke realisatie de Sportpaleis site verder te ontwikkelen tot een sportieve recreatieve cluster. Deze huidige en toekomstige ontwikkeling levert immers een erg belangrijke bijdrage aan stad Antwerpen op vlak van economie, werkgelegenheid, toerisme en city marketing:
  • beide partijen erkennen dat de beheersing van de mobiliteitsproblematiek voor de omgeving en de bereikbaarheid van de Sportpaleis site daarbij van cruciaal belang zijn;
  • stad Antwerpen en Antwerps Sportpaleis nv ondersteunen het maximale gebruik van het Sportpaleis, de Lotto Arena en het Hospitality Center met een blijvende aandacht voor een verlaging van de mobiliteitsimpact;
  • in het licht van voorgaande gaat Antwerps Sportpaleis nv akkoord om de bezoekerscapaciteit van de volledige site (Sportpaleis, Hospitality Center en Lotto-Arena ) te verbinden aan de vaststellingen inzake mobiliteit zoals beschreven in dit evenementenvervoerplan;
  • beide partijen erkennen het belang voor zowel Antwerps Sportpaleis nv als ook stad Antwerpen van een exploitatie van de infrastructuren op de voorziene maximale capaciteit. Hiertoe verbinden partijen zich onder andere tot het volgende:
    • indien er door partijen beslissingen worden genomen waardoor het huidige aantal parkeerplaatsen op eigen terreinen op de huidige locaties zou dalen, zal de zoektocht van Antwerps Sportpaleis nv naar vervangende parkeerplaatsen in gelijkaardige bedrijfseconomische omstandigheden waar nodig en mogelijk door stad Antwerpen worden ondersteund. Het staat Antwerps Sportpaleis nv hierbij vrij om een eigen beheer te voeren inzake de uitbating van haar parkings, zolang dit het mobiliteitsbeleid van stad Antwerpen niet doorkruist. De uitbating van parkings vormt voor Antwerps Sportpaleis nv geen winstpost, maar mag evenmin verlieslatend zijn;
    • waar dit voor stad Antwerpen mogelijk is, faciliteert zij de ter beschikking stelling van (tijdelijke) parkeerplaatsen aan Antwerps Sportpaleis nv. Stad Antwerpen erkent tevens het belang van een optimaal gebruik van evenementenparking Spoor Oost als ‘overloopparking’ voor de activiteiten van Antwerps Sportpaleis nv en zal het gebruik ervan wanneer nodig  faciliteren. Het is nefast voor een vlotte doorgang om steeds andere parkings aan te bieden waardoor bezoekers op zoek moeten gaan naar een beschikbare parking;
    • Antwerps Sportpaleis nv engageert zich om haar (operationele) medewerking te verlenen bij initiatieven die stad Antwerpen zou nemen bij de verbetering van de mobiliteitssituatie in het algemeen en de creatie van extra parkeerplaatsen in het bijzonder;
    • stad Antwerpen zal bij ontwikkelingen in de omgeving waarbij zij betrokken is, steeds rekening houden met de mobiliteitsproblematiek van de Sportpaleis site en zal geen beslissingen nemen die de exploitatie van de Sportpaleis site op onredelijke wijze schaden;
    • stad Antwerpen engageert zich om een maximale samenwerking te bekomen vanwege De Lijn, op het vlak van routing, faciliteiten, ter beschikking stellen van extra materiaal, organisatie van haltes, enzovoort.

Antwerps Sportpaleis nv bevestigt ook de bestaande samenwerkingsovereenkomst met De Lijn. Die houdt onder andere het volgende in:

  • de bezoekers van de Sportpaleis site kunnen, mits een vooraf betaalde solidaire contributie, op vertoon van hun toegangsticket vrij gebruik maken van alle vervoersmiddelen van De Lijn naar de Sportpaleis site en terug op de dag van het evenement;
  • De Lijn zorgt ervoor dat het aanbod van openbaar vervoersmiddelen naar en van de Sportpaleis site is gedimensioneerd om het voorziene aantal bezoekers comfortabel te vervoeren;
  • dit aanbod wordt gerealiseerd binnen een periode van 60 minuten voorafgaand aan het aanvangsuur van het evenement en binnen een periode van 75 minuten na het einde van het evenement;
  • het specifieke aanbod openbaar vervoer wordt per evenement bepaald in overleg tussen De Lijn en Antwerps Sportpaleis nv op basis van:
    • het gemiddeld effectief gebruik van het openbaar vervoer tijdens vorige periode;
    • het aantal te verwachten bezoekers onder andere op basis van de ticketverkoop;
    • de historiek van het soort evenement met de daaruit voortvloeiende te verwachten bezettingsgraad;
  • de meerkosten voor het inzetten van extra vervoersmiddelen op de diverse lijnen wordt gedragen door het Antwerps Sportpaleis nv.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het evenementenvervoerplan van het Antwerps Sportpaleis nv voor de Sportpaleis site goed en beslist als voorwaarde op te leggen om dit evenementenvervoerplan jaarlijks te evalueren en zo nodig aan te passen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • EVP definitief 25 februari 2022.pdf