Alvorens in 2005 de bouwvergunning voor de topsporthal kon verleend worden, diende een structurele oplossing geformuleerd te worden voor de mobiliteitsproblematiek die ontstaat naar aanleiding van evenementen in het Sportpaleis en die nog zou toenemen met de gelijktijdige organisatie van evenementen in sportpaleis en in de topsporthal. In die periode kon het Sportpaleis 17.800 bezoekers ontvangen. De topsporthal had een capaciteit van 8.000 bezoekers. Als in beide zalen tegelijk (25.800 bezoekers op de site) een activiteit plaats vond, zou mobiliteit te veel overlast geven en dit moest worden aangepakt.
Op basis van deze mobiliteitsvoorwaarde maakte het Antwerps Sportpaleis nv een vervoerplan op. Het college nam op 31 maart 2006 (jaarnummer 3963) kennis van dit vervoerplan en besliste het engagement tot samenwerking met het Antwerps Sportpaleis nv, om de mobiliteitsproblematiek van de Sportpaleis site gezamenlijk aan te pakken, goed te keuren. Het betrof een dynamisch vervoerplan dat rekening hield met de steeds veranderende mobiliteitsomstandigheden in de wijde omgeving van de Sportpaleis site. Omwille van deze wijzigende omstandigheden en wegens vernieuwde mobiliteitsinzichten (toen onder meer het Masterplan 2020) werd in 2013 een nieuwe versie van het evenementenvervoerplan voorgelegd en goedgekeurd (collegezitting van 18 januari 2013, jaarnummer 374).
In 2018 werden de doelstellingen vooropgesteld in het plan van 2013 behaald en besliste Antwerps Sportpaleis nv in 2019 om een nieuw plan voor te leggen met nieuwe doelstellingen aangepast aan de nieuwe inzichten en beleidsvisies. De sluiting van de evenementenzaal omwille van de Corona-pandemie deed ook het werk aan en de besprekingen over het evenementenvervoerplan stilvallen. Bij de opstart terug na de verplichte sluiting werd in 2022 een nieuw plan gefinaliseerd dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college.
In het vervoerplan van 2006 werd vooropgesteld om te streven naar een verplaatsingsgedrag waarbij gemiddeld 30% van de bezoekers met het openbaar vervoer naar de Sportpaleis site zouden komen en gemiddeld 10% met collectief vervoer. Het aanbod van parkeerplaatsen werd verbonden aan maximum 4.000 plaatsen. Jaarlijks vond een evaluatie plaats van de vervoerscijfers (collectief vervoer en openbaar vervoer).
De cijfers van 2011, afkomstig van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn (hierna De Lijn) en stad Antwerpen, toonden aan dat er gemiddeld 33,68% bezoekers gebruik maakten van het openbaar vervoer (inclusief Park&Ride) en gemiddeld 9,67% van de bezoekers met collectief vervoer (touringcars) naar de Sportpaleis site kwamen.
Het evenementenvervoerplan van 2013 had als doel om opnieuw te groeien in de duurzame modale verdeling, conform het Masterplan 2020. Vooropgesteld wordt dat in vijf jaar gegroeid kan worden naar een aandeel van duurzame verplaatsingswijzen van gemiddeld 50%, ten opzichte van gemiddeld 50% bezoekers die met de auto naar de Sportpaleis site komen. In 2018 werd deze verdeling gehaald.
Evolutie verplaatsingswijze bezoekers Sportpaleis en Lotto Arena:
aantal bezoekers | te voet/ fiets | openbaar vervoer | collectief vervoer | duurzaam | auto |
2006/2007 | 2% | 22,33% | 11,01% | 35,35% | 64,65% |
2008/2009 | 2% | 29,87% | 10,51% | 42,37% | 57,63% |
2010 | 2% | 33,56% | 8,07% | 43,63% | 56,37% |
2011 | 2% | 33,68% | 9,67% | 45,34% | 54,66% |
2012 | 2% | 29,80% | 11,47% | 43,27% | 56,73% |
2013 | 2% | 32,71% | 11,77% | 46,48% | 53,52% |
2014 | 2% | 33,72% | 11,12% | 46,84% | 53,16% |
2015 | 2% | 34,45% | 7,62% | 44,07% | 55,93% |
2016 | 2% | 37,82% | 8,04% | 47,86% | 52,14% |
2017 | 2% | 41,41% | 6,18% | 49,59% | 50,41% |
2018 | 3,660% | 41,53% | 8,63% | 53,82% | 46,18% |
2019 | 3,550% | 41,63% | 11,16% | 56,34% | 43,66% |
De doelstelling in het plan dat voorligt, is om te werken naar een modale verdeling van 60% duurzame verplaatsingen (inclusief Park&Ride gebruik) en nog maar 40% van de bezoekers die met de wagen komen en dit tegen 2025.
Aantal bezoekers
Het Sportpaleis had in 2012 een capaciteit van 18.400 bezoekers. Door verbouwingswerken kunnen er sinds september 2013 in totaal 23.359 personen ontvangen worden. De Lotto Arena biedt plaats aan 8.050 bezoekers. Gelijktijdig is er dus een theoretische capaciteit van 31.409 personen.
Het maximum aantal bezoekers werd verbonden aan een in het evenementenvervoerplan opgenomen formule. Deze formule bepaalt op basis van het beschikbaar aantal parkeerplaatsen, de gemiddelde bezettingsgraad van de wagens en het aandeel mensen dat duurzaam naar de Sportpaleis site komt hoeveel mensen toegelaten worden.
Gezien de bijzonder goede resultaten die hiermee reeds werden behaald, lijkt het aangewezen verder te werken met de op heden reeds toegepaste formule. Het Antwerps Sportpaleis nv zal haar ontvangstcapaciteit voor de totale Sportpaleis site plafonneren op het cijfer dat bekomen wordt uit de toepassing van de volgende formule:
aantal bezoekers = aantal parkeerplaatsen x 3,28 / (1- % duurzaam vervoer)
Met de cijfers van 2019 (4.000 x 3,28 / 1- (3,55% + 41,63% + 11,16%) mogen maximaal 30.050 personen tegelijk toegelaten worden op de Sportpaleis site .
TBEZ = P * 3,28 / (100-TV-OV-CV) | |||
2013 | TBEZ = | 23127 | (op basis van behaalde cijfers 2012 mogen in 2013 max TBEZ ontvangen worden) |
2014 | TBEZ = | 24514 | (op basis van behaalde cijfers 2013 mogen in 2014 max TBEZ ontvangen worden) |
2015 | TBEZ = | 24020 | (op basis van behaalde cijfers 2014 mogen in 2015 max TBEZ ontvangen worden) |
2016 | TBEZ = | 24590 | (op basis van behaalde cijfers 2015 mogen in 2016 max TBEZ ontvangen worden) |
2017 | TBEZ = | 25163 | (op basis van behaalde cijfers 2016 mogen in 2017 max TBEZ ontvangen worden) |
2018 | TBEZ = | 26027 | (op basis van behaalde cijfers 2017 mogen in 2018 max TBEZ ontvangen worden) |
2019 | TBEZ = | 28411 | (op basis van behaalde cijfers 2018 mogen in 2019 max TBEZ ontvangen worden) |
2020 | TBEZ = | 30050 | (op basis van behaalde cijfers 2019 mogen in 2020 max TBEZ ontvangen worden) |
Maatregelen
Tot op heden worden volgende maatregelen toegepast met het oog op een optimaal gebruik van duurzame modi:
Volgende maatregelen zullen in de toekomst worden geïmplementeerd of worden overwogen met een positieve impact op de mobiliteitssituatie:
Engagement
Antwerps Sportpaleis nv kan zich alleen maar verbinden tot bovenstaande inspanningen en de realisatie van een succesvol evenementenvervoerplan indien er parallel een verregaand engagement van stad Antwerpen en provincie Antwerpen wordt uitgesproken, om mee de doelstellingen van dit vervoerplan te realiseren.
Meer bepaald worden met stad Antwerpen volgende uitgangspunten en engagementen afgesproken:
Antwerps Sportpaleis nv bevestigt ook de bestaande samenwerkingsovereenkomst met De Lijn. Die houdt onder andere het volgende in:
Het college keurt het evenementenvervoerplan van het Antwerps Sportpaleis nv voor de Sportpaleis site goed en beslist als voorwaarde op te leggen om dit evenementenvervoerplan jaarlijks te evalueren en zo nodig aan te passen.