Terug
Gepubliceerd op 28/03/2022

2022_CBS_02344 - Omgevingsvergunning - OMV_2021154700. Blauwmoezelstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02344 - Omgevingsvergunning - OMV_2021154700. Blauwmoezelstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_02344 - Omgevingsvergunning - OMV_2021154700. Blauwmoezelstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021154700

Gegevens van de aanvrager:

Geert De Weyer met als adres Biekorfstraat 58 bus 2 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Blauwmoezelstraat 2 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie A nr. 1339C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een reclamedrager voor wisselende publiciteit (vrijgesteld) en regulariseren van het buitenschrijnwerk op de eerste bouwlaag

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          01/01/1993: vergunning (86#8722173) voor het regulariseren van een voorgevelrenovatie;

-          vaststelling (ID: 3922) van Café met trapgevel in neotraditionele stijl als bouwkundig erfgoed.

 

Vergunde toestand 

-          functie: meergezinswoning met horeca;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • op de eerste en deels op de tweede bouwlaag een horecafunctie;

-          gevelafwerking:

  • donkerrode gevelsteen met trapgevel van 7 treden en overhoeks topstuk;
  • traditionele elementen zoals speklagen, waterlijsten, hoek- en negblokken;
  • plint over de eerste bouwlaag in blauwe hardsteen;
  • natuurkleurig houten buitenschrijnwerk.

 

Huidige toestand 

-          functie en bouwvolume: op de eerste bouwlaag is een kunstgalerij toegevoegd als ondergeschikte functie van de recafunctie;

-          gevelafwerking: wit PVC buitenschrijnwerk op de eerste bouwlaag.

 

Gewenste toestand 

-          gevelafwerking: 

  • wegneembare panelen rond de pilaar zijn toegevoegd voor zaakgebonden publiciteit (posters galerij);
  • het PVC schrijnwerk maakt geen deel uit van de aanvraag.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          het plaatsen van een reclamedrager voor wisselende publiciteit;

-          het wijzigen van het schrijnwerk maakt geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

28 oktober 2021

23 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - reca (r) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

 

-          artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
Het hele plangebied is een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. De culturele, historische en/of esthetische waarde van alle aanwezige elementen moet voldoende beschreven worden in de beschrijvende nota van de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning.
Het buitenschrijnwerk van de eerste bouwlaag is gewijzigd geweest in de afgelopen twee jaar en is dus niet conform.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    1§ In CHE-gebied, voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en/of voor gebouwen in beschermde landschappen wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
    2§ Bij elke verbouwing in CHE-gebied, voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed, voor gebouwen in beschermde stads- en dorpszichten en/of voor gebouwen in beschermde landschappen worden de historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarden van alle aanwezige elementen afgetoetst. De vergunningsaanvraag dient in de beschrijvende nota voldoende informatie te bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.

Het buitenschrijnwerk van de voorgevel is gewijzigd en er is geen beschrijvende nota voorzien ter verduidelijking van het cultuurhistorisch profiel.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
 

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het plaatsen van een uithangbord en is functioneel inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag is gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud.  Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. Bovendien wordt het pand beschreven in de vastgestelde inventaris onroerend erfgoed.

 

Er wordt ook vastgesteld dat het schrijnwerk op de eerste verdieping in de afgelopen jaren zonder vergunning werd vervangen door witte PVC. Dit schrijnwerk maakt echter geen deel uit van de aanvraag en wordt uitgesloten van vergunning.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg werd opgevraagd:

 

“De aanvraag heeft betrekking op het plaatsen van een affichezuil op de blauwe hardstenen penant van de pui.

Vanuit oogpunt monumentenzorg is dit niet wenselijk. Het is belangrijk dat er zo min mogelijk wordt ingegrepen op de leesbaarheid en belevingswaarde van het inventarispand en de tegenovergelegen OLV-kathedraal, beschermd als monument en Unesco werelderfgoed. Het beplakken van de zuil gaat hieraan voorbij en komt niet tegemoet aan de regelgeving inzake reclame. 

 

Het vervangen van schrijnwerk wordt steeds in detail bekeken. Schrijnwerk is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel bijdraagt tot de belevingswaarde van de voorgevel. Om geen afbreuk te doen aan de historiciteit pleiten wij in de eerste plaats voor het behoud van het oorspronkelijk schrijnwerk. Authenticiteit is immers een belangrijk uitgangspunt in de monumentenzorg. Om toch aan betere comforteisen tegemoet te komen wordt er vaak wel toegelaten om dubbel glas te plaatsen in de bestaande sponning. Pas wanneer behoud niet mogelijk blijkt (aan te tonen aan de hand van een onderbouwd dossier gestoffeerd met foto’s), of wanneer het oorspronkelijk schrijnwerk niet meer aanwezig is, kan er geopteerd worden voor een vervanging oorspronkelijk model (materiaalgebruik, profilering, detaillering, afwerking). Deze uitgangspunten hanteert de dienst Monumentenzorg bij de advisering van bouwaanvragen voor panden gelegen in een beschermd stads- of  dorpsgezicht of panden opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.

Panden in wederopbouwarchitectuur uit het begin van de 20ste eeuw waren in oorsprong voorzien van houten, geprofileerd en geschilderd schrijnwerk dat de architecturale uitwerking van deze stijl ondersteunt. De keuze voor een ander materiaal doet afbreuk aan de erfgoedwaarde, zelfs in een kwalitatieve uitvoering die qua vormgeving dicht in de buurt van het oorspronkelijk schrijnwerk komt. PVC of aluminium zijn immers atypische materialen voor de laat 19de- of vroeg 20ste-eeuwse vormentaal en kunnen omwille van de eigenheid van het materiaal nooit de profilering en historische detaillering van het oorspronkelijk houten schrijnwerk evenaren. De intrinsieke waarde van hout als materiaal is dan ook essentieel. De schildering van het hout geeft het schrijnwerk het verfijnde en typische uitzicht.

Het schrijnwerk kom ook niet voor regularisatie in aanmerking en moet opnieuw gewijzigd worden in correct geprofileerd, houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model. Voor te bespreken met onze dienst.”

 

Omdat het plaatsen van een uithangbord met beperkte afmetingen in principe niet-vergunningsplichtig is, blijkt hieruit de beperkte impact op het pand en de omgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Uitsluitingen: 

de wijzigingen aan het buitenschrijnwerk.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

28 oktober 2021

Start 1e openbaar onderzoek

8 november 2021

Einde 1e openbaar onderzoek

7 december 2021

Beslissing toepassing administratieve lus

17 december 2021

Start laatste openbaar onderzoek

27 december 2021

Einde laatste openbaar onderzoek

25 januari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 april 2022

Verslag GOA

11 maart 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De aanplakking werd niet gemeld in het Omgevingsloket.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

8 november 2021

7 december 2021

1

0

0

1

27 december 2021

25 januari 2022

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

De bezwaren kunnen worden samengevat als volgt:

 

  1. Ik ben eigenaar van het pand Blauwmoezelstraat 1. De reclamedrager mag niet voor de doorkijk van mijn glazen windscherm geplaatst worden.
    Beoordeling: Het uithangbord wordt tegen de gevel geplaatst, het zicht wordt dus niet belemmerd. Het bezwaar is niet gegrond.
  2. De eigenaar van het restaurant waar de galerij een ondergeschikt deel van uitmaakt (volgens het blurring concept) maakt melding van een reeks wrijvingen tussen hem en de galerijhouder. De zaak zit ook bij het vredegerecht.
    Beoordeling: De omgevingsvergunning doet geen uitspraak over burgerrechtelijke geschillen. Enkel de aanvraag wordt beoordeeld. Er wordt nogmaals op gewezen dat de nevenbestemming van het pand, naast de hoofdbestemming wonen, reca is. De galerij wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt beschouwd als een onderdeel van het restaurant. Het restaurant moet op ieder moment leesbaar aanwezig zijn vanaf het openbaar domein, er mag geen fysieke barrière of afscheiding zijn. Het bezwaar is niet gegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Uitsluitingen:

de wijzigingen aan het buitenschrijnwerk.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.