Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022002060 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Abderahim El Ayadi met als adres Middelmolenlaan 126 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Herentalsebaan 236 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 32 sectie B nr. 495V4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie van het gelijkvloers van kantoor naar detailhandel en het wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 1/06/2011: vergunning (3508#8241) voor het plaatsen van een luifel;
- 9/11/2007: vergunning (3184#842) voor het verbouwen bankfiliaal en wijzigen van appartement naar refter op de eerste verdieping;
- 25/09/2002: vergunning (629#5004) voor regularisatie verbouwen van een bankagentschap.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- meergezinswoning van 4 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing waarvan de vierde bouwlaag een teruggetrokken daklaag is;
- functie van het gelijkvloers is kantoor met rechts een doorgang naar de achterliggende garage;
- voorgevel afgewerkt met bruinrode gevelsteen voorzien van lijnvormige betonnen gevelelementen, schrijnwerk op het gelijkvloers in grijs aluminium, dorpels in blauwe hardsteen, luifel boven de toegangsdeur van het gelijkvloers bekleed met grijze eternitplaten.
Huidige toestand
- de dragende muren vooraan ter hoogte van de berging zijn gesloopt en vervangen door H-liggers.
Gewenste toestand
- gelijkvloerse functie detailhandel;
- geschilderde voorgevel op het gelijkvloers in het zwart (RAL 9005);
- zwart aluminium buitenschrijnwerk;
- een nieuwe dubbele toegangsdeur aan de linkerzijde;
- een schuifraam aan de rechterzijde;
- zaakgebonden publiciteit aan de voorgevel;
- zonnescherm in de voorgevel in het zwart (RAL 9005).
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van het gelijkvloers van kantoor naar detailhandel;
- wijzigen van de voorgevel en aanbrengen van zaakgebonden publiciteit.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 8 februari 2022 | 9 februari 2022 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 8 februari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 8 februari 2022 | 16 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 8 februari 2022 | 10 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 8 februari 2022 | 15 maart 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
deuren, ramen en poorten in gevels die grenzen aan het openbaar domein en die zich geheel of gedeeltelijk bevinden beneden 2,60 m boven het aangrenzende maaiveld, mogen niet opendraaien over het openbaar domein, tenzij het nooduitgangen betreffen die niet als enige in- of uitgang gebruikt worden;
er wordt geen 20% open ruimte voorzien;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijziging van de gelijkvloerse functie naar detailhandel. De overige verdiepingen van het gebouw maken geen deel uit van de aanvraag.
Aangezien het pand gelegen is in kernwinkelgebied is het advies ingewonnen van de stedelijk dienst Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie. Deze dienst verleent een gunstig advies:
“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie kantoor/dienstverlening (leegstaand bankkantoor) naar detailhandel (beenhouwerij) op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Deurne-Zuid (zone A3). De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen. Door de investeringen wordt het bestaande leegstaande commerciële gelijkvloers opnieuw ingevuld en wordt levendigheid gecreëerd.”
De voorgestelde functie is inpasbaar in het kernwinkelgebied en omgeving, de aanvraag is wat betreft functie in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag is inzake schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid vanuit stedenbouwkundig oogpunt inpasbaar.
Het bouwvolume wijzigt niet door de voorliggende aanvraag. De interne indeling van het voormalig bankkantoor wordt gewijzigd naar een winkelruimte.
De aanvraag is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Omdat de aanvraag een functiewijziging omvat van diensten naar detailhandel dient, conform dit voorschrift, minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld open ruimte te zijn. Gezien de ligging van het pand in kernwinkelgebied, kan hierop een afwijking worden toegestaan.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het gelijkvloers. In het geveldeel rechts wordt een nieuwe raamopening voorzien en verder afgewerkt met metselwerk. De poort links aan de gevel wordt vervangen door een glazen dubbele deur. Het buitenschrijnwerk van het gelijkvloers wordt gewijzigd naar aluminium zwart. Verder worden de betonnen uitstekende penanten en het metselwerk in het zwart geschilderd. Door de penanten en het metselwerk zwart te schilderen is de winkelpui niet meer in harmonie met de rest van de voorgevel. Als voorwaarde wordt opgenomen de betonnen penanten in het licht grijs te schilderen zoals de overige uitstekende betonnen delen in de voorgevel en roodbruin metselwerk te voorzien.
Er wordt nieuw publiciteit voorzien voor het handelspand. De grootte hiervan is in verhouding tot de maat van het gebouw.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer dient stipt te worden nageleefd.
Aan de straatzijde wordt naast de inkomdeur een nooduitgang voorzien, die over het openbaar domein opendraait. Conform artikel 14 van de bouwcode kunnen nooduitgangen die niet als enige in- of uitgang gebruikt worden, opendraaien over het openbaar domein. De nooduitgang fungeert uitsluitend als vluchtweg en dient als dusdanig gebruikt te worden. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.
De aanvraag is strijdig met artikel 26 van de bouwcode. Er moet een afvalberging worden voorzien van minstens 4 m².
Gelet op de aard van het handelspand, is het advies ingewonnen van Stadsontwikkeling/Omgeving/Milieu. Deze dienst adviseert voorwaardelijk gunstig:
“De aanvraag omvat onder andere de omvorming van een bankfiliaal naar een beenhouwerij. Het lijkt dat er ingedeelde inrichtingen en activiteiten verbonden zijn aan het project, met name het rubriek 45.4.c) – behandelen van producten van dierlijke oorsprong en eventueel ook rubriek 16.3.2 voor de aanwezige koel- en vriestoestellen (vanaf 5 kWel). De exploitant dient hiervoor zo snel mogelijk een nieuwe melding voor in te dienen.”
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
Bij detailhandel wordt de parkeerbehoefte bepaald op maat. De parkeerbehoefte voor dergelijk kleine oppervlakte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor bezoekers worden er geen fietsparkeerplaatsen voorzien. Deze zijn niet te realiseren op de Herentalsebaan. Voor werknemers zijn er geen fietsparkeerplaatsen voorzien. Conform artikel 29 van de bouwcode zou er 0,6 x 1,44 = 1 fietsparkeerplaats voorzien moeten worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De nooduitgang is uitsluitend als vluchtweg te gebruiken conform artikel 14 van de bouwcode.
2. Een afvalberging dient te worden voorzien van minstens 4 m², conform artikel 26 van de bouwcode.
3. Minstens één fietsparkeerplaats is te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.
4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
5. De exploitant dient voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten een melding aan te vragen.
6. De betonnen penanten dient in het licht grijs te worden geschilderd zoals de overige uitstekende betonnen delen in de voorgevel en roodbruin metselwerk dient te worden voorzien.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 8 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 april 2022 |
Verslag GOA | 15 maart 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De nooduitgang is uitsluitend als vluchtweg te gebruiken conform artikel 14 van de bouwcode.
2. Een afvalberging dient te worden voorzien van minstens 4 m², conform artikel 26 van de bouwcode.
3. Minstens één fietsparkeerplaats is te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.
4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
5. De exploitant dient voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten een melding aan te vragen.
6. De betonnen penanten dient in het licht grijs te worden geschilderd zoals de overige uitstekende betonnen delen in de voorgevel en roodbruin metselwerk dient te worden voorzien.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.