Terug
Gepubliceerd op 28/03/2022

2022_CBS_02354 - Omgevingsvergunning - OMV_2021179226. Pothoekstraat 136. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02354 - Omgevingsvergunning - OMV_2021179226. Pothoekstraat 136. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_02354 - Omgevingsvergunning - OMV_2021179226. Pothoekstraat 136. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021179226

Gegevens van de aanvrager:

de heer Deen Van Schil met als adres Rode-Hoevelaan 68 te 2940 Stabroek

Ligging van het project:

Pothoekstraat 136 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 394W5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van functiewijziging van detailhandel naar vrije beroepen en wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/10/1972: vergunning (18#54626) voor een verbouwing.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie en bouwvolume:

  • besloten meergezinswoning van vijf bouwlagen onder plat dak met op het gelijkvloers handelsfunctie te Pothoekstraat 136.

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in lichtkleurige gevelsteen met op het gelijkvloers graniet;
  • buitenschrijnwerk gelijkvloers in champagnekleurig aluminium met plint in arduin;

-          inrichting:

  • koer met een oppervlakte van ca. 22,7 m² tegen de perceelgrens met Boerhaavestraat 71 en 73.

Huidige/gewenste toestand

-          functie en bouwvolume:

  • wijziging van de handelsfunctie naar vrije beroepen;
  • bouwvolume groter dan vergund door het verkleinen van de buitenruimte.

-          gevelafwerking:

  • te regulariseren:
    • buitenschrijnwerk op gelijkvloers in antracietkleurig aluminium;
    • indeling buitenschrijnwerk anders dan vergund.

-          inrichting:

  • buitenruimte met een oppervlakte van ca. 9,5 m² tegen de perceelgrens met Boerhaavestraat 71.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel op gelijkvloers;

-          regulariseren van wijzigen van detailhandel naar vrije beroepen op gelijkvloers;

-          regulariseren van het vergroten van het bouwvolume achteraan gelijkvloers.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

22 december 2021

31 januari 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 december 2021

30 december 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 december 2021

23 december 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

22 december 2021

5 januari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr), zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):

-          artikel 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terrassen:
Het percentage open ruimte is verkleind ten opzichte van de laatst vergunde toestand;

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 en 19:
    Er is een niveauverschil van 5 cm bij de overgang tussen binnen en buiten, waar dus een helling dient voorzien te worden.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 16 Technische uitsprongen:
    Er is een technische installatie (klimaatbeheersingstoestel) voorzien op het platte dak boven de eerste bouwlaag op minder dan 2 meter van de perceelgrens;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    Uit de plannen kan niet worden afgeleid of alle verblijfsruimtes een minimale vrije hoogte van 2,60 meter hebben;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De behandelruimtes hebben geen rechtstreekse licht- en luchttoevoer;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    Er is geen afvalverzamelplaats voorzien voor de praktijk;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er worden geen autostalplaatsen voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De dienst vermoeden van vergunning verleent een gunstig advies voor de functie dienstverlening/vrije beroepen op het gelijkvloers. Bijgevolg beoogt de aanvraag geen functiewijziging maar het behoud van de bestemming waarbij de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvrager voegt een plan toe dat dateert uit 1974 waarop de te regulariseren volume-uitbreiding achteraan de perceelsgrens reeds opgetekend is. De dienst vermoeden van vergunning verleent eveneens een gunstig advies voor de volumes zoals opgetekend op bijgevoegd plan. Bijgevolg beoogt de aanvraag geen volumewijziging.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het champagnekleurig aluminium buitenschrijnwerk werd vervangen door antracietkleurig aluminium buitenschrijnwerk waarbij de indeling gewijzigd werd. De materiaalkeuze stemt overeen met die van de bovenliggende bouwlagen en is inpasbaar in zijn omgeving. De wijziging van de indeling van het schrijnwerk heeft geen onaanvaardbare impact op het straatbeeld. De voorgevelwijzigingen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot twee cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes. Het hellingspercentage bedraagt maximaal 10% bij niveauverschillen tot 10 cm. Er is een niveauverschil van 5 cm bij de overgang tussen binnen en buiten. Als voorwaarde wordt bij de vergunning opgelegd een helling met een maximaal hellingspercentage van 10% te voorzien conform de verordening toegankelijkheid.

 

Alle technische installaties worden bij voorkeur inwendig in het gebouw ondergebracht. Indien dit onmogelijk is kunnen ze uitwendig aan het gebouw worden aangebracht en dit enkel op het hoogst gelegen dak onder voorwaarden. Klimaatbeheersingstoestellen en alle bijbehorende leidingen dienen op minstens 2 meter van de perceelgrenzen geplaatst te worden en de geluidssterkte van het klimaatbeheersingstoestel mag niet meer dan 43dB (A) bedragen aan de perceelsgrens. Bijgevolg wordt het klimaatbeheersingstoestel op het platte dak boven de eerste bouwlaag en op minder dan 2 meter van de perceelgrens uitgesloten van vergunning.

 

Uit de plannen kan niet worden afgeleid of alle verblijfsruimtes een minimale vrije hoogte van 2,60 meter hebben. Bijgevolg wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd alle verblijfsruimtes te voorzien van een minimale vrije hoogte van 2,60 meter.

 

Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met artikel 26 van de bouwcode wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd een afgescheiden ruimte voor afvalberging te voorzien die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m2 groot is.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De behandelruimtes hebben geen rechtstreekse licht- en luchttoevoer. Gezien de korte verblijfsduur in deze ruimtes en de glazen wanden kan een afwijking worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat in vele gevallen een omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kinesist.

 

Voor een kinesistenpraktijk in het centrum wordt de parkeernorm uit crow (sterk stedelijk) van 1.25 parkeerplaatsen per behandelkamer gehanteerd.

2 behandelkamers : 2 x 1.25 = 2.5 afgerond 3

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen.

Voor panden met een gevelbreedte minder dan 8 meter laat artikel 12 van de bouwcode geen garagepoorten toe.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

-          Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

In de beschrijvende nota wordt vermeld dat de laatst vergunde toestand een kantoor is. De parkeerbehoefte van een kantoor wordt als volgt berekend: 105m² x 1.1/100m² = 1.2

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is dus 1.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 - 1 = 2.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Intern is een helling met een maximaal hellingspercentage van 10% te voorzien conform de verordening toegankelijkheid om het niveauverschil tussen binnen en buiten te overbruggen.

2. Alle verblijfsruimtes zijn te voorzien van een minimale vrije hoogte van 2,60 meter.

3. Een afgescheiden ruimte voor afvalberging met verluchting en minimaal 4 m2 groot moet voorzien worden.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.


Uitsluiting

5. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het klimaatbeheersingstoestel op het platte dak boven de eerste bouwlaag worden uitgesloten van vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 november 2021

Volledig en ontvankelijk

22 december 2021

Start openbaar onderzoek

3 januari 2022

Einde openbaar onderzoek

1 februari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 april 2022

Verslag GOA

17 maart 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

3 januari 2022

1 februari 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Intern is een helling met een maximaal hellingspercentage van 10% te voorzien conform de verordening toegankelijkheid om het niveauverschil tussen binnen en buiten te overbruggen.

2. Alle verblijfsruimtes zijn te voorzien van een minimale vrije hoogte van 2,60 meter.

3. Een afgescheiden ruimte voor afvalberging met verluchting en minimaal 4 m2 groot moet voorzien worden.

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.


Uitsluiting

5. Alle werken, wijzigingen en handelingen aangaande het klimaatbeheersingstoestel op het platte dak boven de eerste bouwlaag worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.