Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022004775 |
Gegevens van de aanvrager: | NV ACCORBEX - INVEST met als adres Santvoortbeeklaan 18 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Laaglandlaan 46 te 2170 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 40 sectie C nr. 142H11 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | functiewijziging gelijkvloers van frituur naar wooneenheid |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/02/1995: vergunning (1974#8331) inrichten van een frituur;
- 24/11/1959: toelating (103#6804) vergrotings- en verbouwingswerken aan het eigendom.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- een pand bestaande uit drie bouwlagen onder een plat dak;
- gelijkvloers ingedeeld als frituur;
- op de bovenliggende verdiepingen 2 wooneenheden.
Huidige toestand
- indeling pand idem aan de vergunde toestand;
- gevelafwerking:
- perceel naar achter toe volledig bebouwd;
- dakterras op de eerste verdieping.
Gewenste toestand
- afbraak achterbouw gelijkvloers en openwerken van tuin;
- bouwdiepte circa 14,35 m;
- gelijkvloers omvormen tot een één slaapkamerappartement met een oppervlakte van 50 m²;
- renovatie van de bovenliggende wooneenheden met een oppervlakte van 54 m²;
- gevelafwerking;
- vrijgekomen ruimte wordt ingericht als tuin.
Inhoud van de aanvraag
- sloop achterbouw;
- functiewijzigingen gelijkvloers naar wonen;
- renovatie van volledig pand.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 8 februari 2022 | 28 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 8 februari 2022 | 16 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 8 februari 2022 | 16 februari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 8 februari 2022 | 24 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 8 februari 2022 | 21 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De insprongen, dieper dan 2 m achter de bouwlijn, moeten verlicht worden.
De insprong bedraagt 2,27 m.
De slaapkamer heeft een vrije hoogte van 2,57 m.
De raam voorzijde gelijkvloers bevat geen te openen deel.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is gesitueerd in de Laaglandlaan, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.
De gelijkvloerse functiewijziging van (voormalige) reca naar woonst, in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling) is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Gelet op het principe van clustering commerciële vloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Buiten de afbraak van de achterbouw op de gelijkvloerse verdieping worden er geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voldoet niet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.
Naar voorwaarden wordt meegenomen om de inkomdeur in het gevelvlak te plaatsen.
De aanvraag wijkt af van artikel 14 van de bouwcode. Een insprong grenzend aan de openbare ruimte en op de gelijkvloerse verdieping moet ’s nachts afgesloten kunnen worden indien. De insprongen, dieper dan 2 m achter de bouwlijn, moeten verlicht worden.
De insprong bedraagt in het ontwerp 2,27 m en zou dus conform het artikel afgesloten en verlicht moeten worden. Om een afsluiting – tweede inkomdeur - te voorkomen en omwille van de harmonie van det voorgevel van het gebouw wordt voorgesteld om de inkomdeur in het gevelvlak te plaatsen.
Naar voorwaarden wordt meegenomen om de inkomdeur van het gebouw uit te werken in hetzelfde buitenschrijnwerk – zwart gemoffeld aluminium – als de raamopening op de gelijkvloerse verdieping.
De aanvraag is niet conform artikel 6 van de bouwcode. Het buitenschrijnwerk in de voorgevel wordt niet uitgewerkt in 1 materiaal. Er worden 2 verschillende materialen in het buitenschrijnwerk gebruikt.
Door de inkomdeur in hetzelfde buitenschrijnwerk als de gelijkvloerse raamopening te realiseren – namelijk zwart gemoffeld aluminium – wordt de gelijkvloerse verdieping visueel uitgewerkt als gelijkvloerse plint. Waardoor het materiaal van de gelijkvloerse verdieping meer in harmonie is.
Verder wordt de voorgevel afgewerkt met witte gevelbepleistering en bestaand schrijnwerk wit gemoffeld aluminium. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Naar voorwaarden wordt meegenomen om een opengaand deel te voorzien in de raamopening op de gelijkvloerse verdieping. Zodat de leefruimte kan verlucht worden conform artikel 24 van de bouwcode.
De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. Het raam aan de voorzijde op de gelijkvloerse verdieping bevat geen te openen deel. De ruimte kan dus niet verlucht worden.
Door een opengaand deel te voorzien, kan de ruimte worden verlucht. De onderverdeling van het raam kan worden afgestemd op de bovenliggende raamverdeling.
Naar voorwaarden wordt meegenomen om de raamopening op de gelijkvloerse verdieping te realiseren met een borstwering van 80 cm en een raamdorpel afgewerkt met blauwe hardsteen.
De wijziging aan de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping vormt geen eerlijke vertaling van de achtergelegen woonfunctie. Het bestaande buitenschrijnwerk wordt verwijderd en vervangen door een volledig raam. Hierdoor ontstaat als het ware een etalageraam waarachter geleefd wordt, wat naar wooncomfort niet optimaal is.
Door een borstwering te voorzien en het voorzien van een raamverdeling – zie hierboven – wordt er meer privacy/ geborgenheid aangeboden en verdwijnt het etalageraam.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid voldoende wooncomfort biedt. Hoewel de totale oppervlakte van de nieuwe woongelegenheid eerder aan de lage kant is, biedt de planschikking toch een aanvaardbaar appartement. Het plan groepeert de verschillende verblijfsruimtes immers rond een zo compact en efficiënt mogelijke circulatie waardoor de beschikbare oppervlakte optimaal benut kan worden.
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.
De afwijking op artikel 21 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De slaapkamer heeft een vrije hoogte van 2,57 m in plaats van de vereiste 2,6 m. De afwijking bedraagt slechts 3 cm en kan dus als minimaal worden beschouwd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
Woonproject met maximaal 5 wooneenheden; 1 plaats per wooneenheid. Er komt 1 wooneenheid bij, dus er moet 1 parkeerplaats worden voorzien.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1 .
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen
Gezien er een appartement komt met 1 slaapkamer, moeten er 2 fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze worden in de tuin voorzien, zijn afgesloten door middel van een poort maar niet overdekt.
Indien deze intern in het bouwvolume moet worden voorzien, verliest de wooneenheid aan nuttige woonoppervlakte. In dit geval mogen de fietsen buiten in de tuin worden gestald.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De inkomdeur moet worden geplaatst in het gevelvlak van de voorgevel. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
4. De inkomdeur moet in hetzelfde buitenschrijnwerk – zwart gemoffeld aluminium – als de raamopening op de gelijkvloerse verdieping worden uitgevoerd. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
5. Op de gelijkvloerse verdieping moet de raamopening worden voorzien van een borstwering van 80 cm en een raamdorpel afgewerkt met blauwe hardsteen. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
6. Op de gelijkvloerse verdieping moet in de raamopening een opengaand deel worden voorzien. De onderverdeling moet worden afgestemd op de bovenliggende raamverdeling. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 8 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 april 2022 |
Verslag GOA | 18 maart 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. De inkomdeur moet worden geplaatst in het gevelvlak van de voorgevel. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
4. De inkomdeur moet in hetzelfde buitenschrijnwerk – zwart gemoffeld aluminium – als de raamopening op de gelijkvloerse verdieping worden uitgevoerd. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
5. Op de gelijkvloerse verdieping moet de raamopening worden voorzien van een borstwering van 80 cm en een raamdorpel afgewerkt met blauwe hardsteen. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
6. Op de gelijkvloerse verdieping moet in de raamopening een opengaand deel worden voorzien. De onderverdeling moet worden afgestemd op de bovenliggende raamverdeling. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.