Terug
Gepubliceerd op 28/03/2022

2022_CBS_02358 - Omgevingsvergunning - OMV_2022001270. De Francqueslei 192. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02358 - Omgevingsvergunning - OMV_2022001270. De Francqueslei 192. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_02358 - Omgevingsvergunning - OMV_2022001270. De Francqueslei 192. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022001270

Gegevens van de aanvrager:

de heer Randy Van Herck met als adres De Francqueslei 192 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

De Francqueslei 192 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 28 sectie A nr. 60X8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/11/2021: weigering (20213678) verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          30/07/2021: weigering (20212138) verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          9/08/1932: toelating (329#8829) voor het bouwen van een burgerhuis. Deze toelating omvat een gespiegelde versie van de bestaande toestand en zal waarschijnlijk eerder verwijzen naar de linkeraanpalende woning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak;
  • perceel volledig bebouwd, uitgezonderd van een kleine koer;

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen;
  • erker op gelijkvloerse verdieping met balkon erboven;

-          inrichting:

  • voortuin met beplanting en paden naar toegang;
  • voortuinafsluiting in sierhekwerk.

 

Huidige toestand

-          woning werd gebouwd in spiegelbeeld ten opzichte van het vergunde plan;

-          gevel in rode baksteen met witgeschilderde betonnen elementen;

-          buitenschrijnwerk in witkleurig pvc;

-          uitkragende kroonlijst in wit pvc;

-          balustrade in aluminium spijlenwerk. 

 

Gewenste toestand

-          eengezinswoning;

-          toevoeging van een extra bouwlaag over het volledige volume (totale hoogte 10m);

-          gevelafwerking:

  • extra bouwlaag in rode gevelsteen analoog aan de bestaande gevelsteen;
  • raamindeling nieuwe bouwlaag uitgelijnd op onderliggende bouwlagen;
  • buitenschrijnwerk in witkleurig pvc;
  • overkragende kroonlijst in wit pvc.


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van volume met een extra bouwlaag;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar. De aanvraag bevat geen functiewijzigingen. De bestaande eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied van Deurne Noord.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De bestaande eengezinswoning met 2 bouwlagen wordt opgetopt met een bijkomende bouwlaag. De woningen in de De Francqueslei tussen de Van Nevelestraat en de Van Rossemstraat worden gekenmerkt door woningen met 2 en 3 bouwlagen. Een bijkomende bouwlaag is bijgevolg in harmonie met het referentiebeeld en kan gunstig beoordeeld worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het straatdeel van de De Francqueslei waar het pand deel van uitmaakt kent een ritmische opbouw. Op de straathoeken en in het midden van de straat bevinden zich appartementsgebouwen met 3 bouwlagen. Tussen deze gebouwen is de straatwand verder opgevuld met eengezinswoningen van 2 bouwlagen. Alle bebouwing wordt gekenmerkt door een samenhangende gevelarchitectuur bestaande uit woningen met een baksteengevel van 2 traveeën breed.

De eengezinswoningen van 2 bouwlagen hebben een gecementeerde gelijkvloerse erker met balkon op de verdieping terwijl de meergezinswoningen van 3 bouwlagen een doorlopende gecementeerde erker over alle bouwlagen hebben. Alle woningen zijn voorzien van een plat dak.

In de voorliggende aanvraag wenst men de eengezinswoning uit te breiden met een extra bouwlaag.

Het pand uit de aanvraag is gelegen naast een meergezinswoning van 3 bouwlagen in het midden van de straat. Bovendien is de De Francqueslei een relatief brede straat wat een optopping mogelijk maakt.

Een extra bouwlaag is stedenbouwkundig aanvaardbaar:

-          het pand bevindt zich in een huizenrij van 2 bouwlagen en sluit aan op een bestaand gebouw van 3 bouwlagen;

-          de breedte van de straat laat een verhoging toe;

-          in het kader van ruimtelijk rendement is op deze plek een verdichting in de hoogte gunstig.

Deze woning zal als referentie gebruikt worden voor mogelijke andere optoppingen in de straat. Er dient dus bijzondere aandacht te gaan naar de uitwerking van de extra laag omdat deze als voorbeeldfunctie zal dienen.

 

In voorliggende aanvraag wordt de optopping als een volwaardige bouwlaag uitgewerkt.

De bestaande gevel wordt opgetrokken in gelijkaardig rood metselwerk als de bestaande gevel. De nieuwe ramen worden uitgelijnd boven de bestaande raamopeningen van de eerste verdieping en ook de detaillering en ornamentiek van de witte, sierlijsten rond de ramen wordt mee opgetrokken.

Een nieuwe uitkragende kroonlijst aansluitend op de kroonlijst van het hogere buurpand wordt aangebracht boven de bijkomende bouwlaag.

 

Eerdere aanvragen werden geweigerd omdat de nieuwe bouwlaag niet in harmonie was met de bestaande gevelgelgeleding of niet in overeenstemming was met het straatbeeld. In deze aanvraag werden alle voorgaande opmerkingen verwerkt waardoor het gevelvoorstel nu wel inpasbaar is met de woningen in de De Francqueslei.

Deze aanvraag kan bijgevolg gunstig geadviseerd kan worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De toevoeging van een extra bouwlaag vormt niet alleen een verbetering van de woonkwaliteit voor de bewoners maar kan tevens als voorbeeld dienen voor toekomstige optoppingen in de straat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

1 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 april 2022

Verslag GOA

17 maart 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.