Procedure
De oorlog in Oekraïne leidt tot een massale instroom van Oekraïense vluchtelingen in de diverse Europese landen en hun steden. Ook Antwerpen wordt hiermee geconfronteerd. De stad Antwerpen wil een menswaardige oplossing aanreiken aan de vluchtelingen door ze te ondersteunen met huisvesting en een aantal basisbehoeften. De stad wil dan ook een containerdorp oprichten. Dit dorp dient vanzelfsprekend zo snel mogelijk gerealiseerd te worden.
Tal van gemeenten en steden in België (en bij uitbreiding Europa) zijn momenteel aan de slag met dit soort oplossingen. Het vinden van voldoende volumes aan huurcontainers, samen genomen met de snelle beschikbaarheid die nodig is, zorgt ervoor dat (woon)containers Europees wijd een schaars goed zijn geworden en wellicht de komende maanden zo zullen blijven. De stad Antwerpen dient dus snel te handelen. De stad meent dus van dwingende spoed te mogen spreken.
Ondanks de dwingende spoed, heeft de stad Antwerpen wel met meerdere leveranciers contact opgenomen. Maar door de rush van zoveel aanbestedende overheden op containers, kon nagenoeg geen enkel leverancier aan de hoeveelheden geraken die wij voor ogen hadden, en was er slechts één onderneming die daar wel aan geraakte én op korte termijn aan de opbouw ervan te beginnen. Het gaat over de onderneming E-Demonstrations.be, een onderneming die reeds contractant is van de stad Antwerpen en die de voorbije jaren een betrouwbare partner bleek te zijn voor wat betreft de opbouw en coördinatie van een aantal vaccinatiepunten maar ook de grotere vaccinatiedorpen en vaccinatiecentra; een onderneming met aldus ook de nodige ervaring.
De onderhandelingen werden onmiddellijk aangevat om geleidelijk aan tot een offerte te komen die de nodige flexibiliteit biedt om een containerdorp en alles wat daar bij komt kijken op te zetten, en die ook toestaat om andere woonvormen in te richten. Gezien de verzadigde markt houdt de offerte wel ook een engagement in. Er is geen enkele containerboer bereid om een aanzienlijk contingent aan containers te reserveren voor de stad Antwerpen en slechts kosten aan te rekenen wanneer ze daadwerkelijk ingezet worden. Een deel van de offerte is dus opgebouwd uit forfaitaire hoeveelheden (vaste kosten); maar een aanzienlijk deel ook uit vermoedelijke hoeveelheden. Tijdens de onderhandelingen is er uiteraard gestreefd naar het zo klein mogelijk houden van de vaste kosten. Bovendien zijn er ook afkoopprijzen bedongen (restwaarde containers), zodat na de huurperiode de containers eventueel tegen reductietarief kunnen overgenomen worden en mogelijks ingezet voor andere projecten (bv. de nood aan klascontainers).
Gunning
Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening, werd onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking GAC_2022_02263 uitgeschreven. Op 23/03/2022 diende de volgende firma een BAFO (Best And Final Offer) in: E-Demonstrations.be NV, Dynamicalaan 14, 2610 Wilrijk (Antwerpen), met ondernemingsnummer 0473.682.474.Procedure
De motivering voor dwingende spoed werd reeds aangehaald onder de aanleiding en context. We kunnen alleszins concluderen dat:
Gezien het spoedeisende karakter, werd er niet eerst tijd gestoken in de redactie van een bestek maar werden de onderhandelingen meteen met de firma aangeknoopt. Op die manier werd de offerte steeds verder verfijnd. De offerte, samen met de mail van de onderneming en dit collegebesluit vormen het contract. Omdat een beperkt aantal prijselementen nog steeds onzeker waren, is er het principe van de open boekhouding afgesproken met de leverancier. De stad behoudt zich dus het recht voor om toegang te krijgen tot de boekhouding van de leverancier om op die manier te kunnen controleren welke prijzen de leverancier op zijn beurt betaalt aan zijn toeleveranciers.
Gunning
Inzake de kwalitatieve selectie werd de inschrijver betrouwbaar en geschikt bevonden. De offerte van de inschrijver werd regelmatig bevonden. Er werden geen gunningscriteria bepaald. De enige regelmatige offerte komt in aanmerking voor gunning.
Procedure
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, b) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat, voor zover strikt noodzakelijk, wegens dwingende spoed, voortvloeiend uit onvoorzienbare gebeurtenissen, de bij de andere procedures (met uitzondering van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking en het innovatiepartnerschap) gestelde termijnen niet in acht kunnen worden genomen.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.
Gunning
In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.
In toepassing van artikel 35 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.
Procedure
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Gunning
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het college keurt op 25 maart 2022 de oprichting van een crisisfonds Oekraïne goed voor een totaal bedrag van 15 miljoen euro. Voor exploitatie uitgaven wordt hiervoor een krediet van 12 miljoen euro voorzien op volgende budgettaire dimensies: 5170100000/2022/6141/2SBS040108PA6616/2SA080111.
De voorliggende gunning zal hierop verrekend worden.
Het college bekrachtigt dossier GAC_2022_02263 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening, en bekrachtigt eveneens dat:
Het college keurt de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het huren, plaatsen, installeren en inrichten van diverse types van (geschakelde) containerunits ten behoeve van de opvang en ondersteuning van vluchtelingen, inclusief aanverwante dienstverlening, op basis van dossier GAC_2022_02263, aan E-Demonstrations.be NV, Dynamicalaan 14, 2610 Wilrijk (Antwerpen), met ondernemingsnummer 0473.682.474.