Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

2022_CBS_02306 - District Merksem. Du Chastellei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02306 - District Merksem. Du Chastellei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2022_CBS_02306 - District Merksem. Du Chastellei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Du Chastellei in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 17 juni 2016 (jaarnummer 5450);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Merksem Heide";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare, veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is. 

in zitting van 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) besliste het college om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad Antwerpen en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad Antwerpen instaan om de rode asfalt aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.
In samenspraak met het district Merksem wordt voorgesteld om de Du Chastellei als proefopstelling in te richten als fietsstraat. Dit voor een periode van zes maanden.

Argumentatie

De Molenlei werd in 2021 versneld als fietsstraat uitgevoerd met signalisatie en markering. Het ontwerp voor de aanleg met rode asfalt wordt momenteel voorbereid.

De Du Chastellei ligt in het verlengde van de Molenlei en maakt als ‘lokale fietsroute’ deel uit van het functionele fietsroutenetwerk van de stad Antwerpen. Momenteel is de Du Chastellei een missing link in het netwerk. Bovendien vormt ze ook een verbinding tussen de Speelpleinstraat (fietsstraat) en Molenlei (fietsstraat). Het omvormen van de Du Chastellei tot fietsstraat is daarom een mogelijke optie om deze missing link weg te werken.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om een fietsstraat in de Du Chastellei eerst als proefopstelling uit te voeren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) zal de omvorming tot fietsstraat en de werking ervan evalueren, gezien de huidige relatief hoge auto-intensiteit, het aanwezige onevenwicht tussen wagens en fietsers en de snelheidsproblematiek in de straat (waarvoor snelheidsremmende maatregelen worden uitgevoerd in april 2022). 

Na evaluatie kunnen de stad Antwerpen en het district Merksem samen bekijken of en hoe een definitieve aanleg van de fietsstraat vorm kan krijgen.

In een eerste fase zal de fietsstraat dus uitgerold worden met de nodige signalisatie- en sensibiliseringsborden en markeringen.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 21 en 22 februari 2022 Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft geen bezwaar om in de du Chastellei een fietsstraat uit te rollen als proefopstelling, maar merkt het volgende op:

  • bij begin (Kroonplein) en einde (Bredabaan) is er steeds een aanleidend fietspad voorzien. Hierdoor krijg je een beetje een tegenstrijdige regelgeving.
    Het fietspad moet volgens de wegcode verplicht gevolgd worden, maar het bord fietsstraat zegt dat je de ganse rijbaan mag gebruiken. Je kan ook de vraag stellen of op die plekken de auto de fiets mag voorbijsteken als de fietspad op fietspad rijdt aangezien dit niet tot re rijbaan behoort.
    Het fietspad wegnemen lijkt me ook geen optie en de fietsstraat vroeger of later beginnen of stoppen gaat ook niet aangezien de andere richting wel fietsstraat dient te blijven.
    Dit zijn zaken die we tijdens de proefopstelling goed moeten opvolgen en bij bestendiging ervan proberen zo snel als mogelijk infrastructureel op te lossen van zodra hiervoor budgetten zijn.
  • op het kruispunt met de Pieter Corbeelstraat is er voldoende ruimte en lengte om een fietser in te halen en dat dit volgens de wet op deze locatie niet verboden is.

De afdeling Mobiliteit zal rekening houden met deze aanvullingen bij de evaluatie van de proefopstelling.

districtscollege Merksem, advies van 3 maart 2022 (jaarnummer 62) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Du Chastellei in het district Merksem goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220202_ fietsstraat_borden_plan 1.pdf
  • 20220202_ fietsstraat_borden_plan 2.pdf
  • 20220202_ fietsstraat_borden_plan 3.pdf
  • 20220202_ fietsstraat_markering_plan 1.pdf
  • 20220202_ fietsstraat_markering_plan 2.pdf
  • 20220202_ fietsstraat_markering_plan 3.pdf