Op 26 juli 2019 (jaarnummer 06208) keurde het college, op basis van het bestek GAC_2018_00540, de gunning van de raamovereenkomst voor het leveren van straatmeubilair, perceel 5 'leveren van fiets-, boom-, afschermings- en groenvakbeugels, goed aan de firma Verkeers- en veiligheidssignalisatie nv, Veldstraat 107 te 3500 Hasselt met ondernemingsnummer 0438.618.360.
Op 9 juli 2021 (jaarnummer 05795) keurde het college een eerste wijziging van de opdracht goed voor de raamovereenkomst GAC_2018_00540 perceel 5 voor het 'leveren van fiets-, boom-, afschermings- en groenvakbeugels'. Voor de periode van 3 juli 2021 tot en met 31 december 2021 werden de eenheidsprijzen aangepast omwille van de vastgestelde maar onvoorzienbare prijsstijgingen.
Op 11 november 2021 lichtte de opdrachtnemer de aanbestedende overheid in dat de grondstofprijzen voor stalen kokers en galvanisatie van de beugels opnieuw gestegen zijn. De huidige coronacrisis en de economische crisis hebben heel wat tekorten aan materialen en producten veroorzaakt, waardoor de prijzen van de grondstoffen en van het materiaal nog verder gestegen zijn.
Dit heeft een serieuze impact op deze opdracht. Deze impact kon volgens de opdrachtnemer redelijkerwijze niet worden voorzien bij het indienen van de offerte dan wel de sluiting van de opdracht en rechtvaardigt volgens hem een wijziging aan de opdracht.
De opdrachtnemer bezorgde op 11 november 2021 de nodige stavingstukken over de verdere prijsstijging van de stalen kokers en galvanisatie van de beugels. Het verzoek van de opdrachtnemer om de prijzen aan te passen werd grondig en aan de hand van deze objectieve documenten onderzocht door de afdeling Stadsontwikkeling/beheer & operaties/straatobjecten en door de GAC.
Aan de voorwaarden voor een wijziging op basis van artikel 38/9 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 wordt voldaan. De omstandigheden waarnaar verwezen wordt, waren onvoorzienbaar op het moment van de intekening op de opdracht. De aanzienlijke prijsstijging van de grondstoffen is tot stand gekomen na de indiening van de offerte voor deze opdracht, zodat de opdrachtnemer er toen redelijkerwijze geen rekening mee heeft kunnen houden.
De aanbesteder bezorgde een gemotiveerd (tegen)voorstel aan de opdrachtnemer op 23 november 2021 maar ontving geen formele bevestiging van de opdrachtnemer dat hij akkoord ging met de voorgestelde prijsaanpassingen.
Na nieuw overleg begin dit jaar tussen de opdrachtnemer en de aanbesteder wordt aan het college gevraagd de gemotiveerde prijsaanpassingen formeel goed te keuren. De gevraagde prijsverhogingen zijn immers nog steeds relevant en proportioneel.
Deze prijsaanpassing geldt voor een periode van 6 maanden, met name van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022. Na deze periode zijn de oorspronkelijke tarieven desgevallend herzien overeenkomstig de contractuele voorwaarden van het bestek terug van toepassing. De opdrachtnemer heeft onverminderd de mogelijkheid om een nieuwe herziening aan te vragen als de ernstige gevolgen van de onvoorzienbare omstandigheden langer zouden aanhouden, in welk geval een nieuwe goedkeuring van het college is vereist.
In toepassing van artikel 38/9 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 dat de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten bepaalt, kan de opdracht op vraag van de opdrachtnemer worden gewijzigd, voor zover de opdrachtnemer kan aantonen dat de herziening noodzakelijk is geworden door omstandigheden die redelijkerwijze niet voorzienbaar waren bij de indiening van zijn offerte, deze omstandigheden niet konden worden ontweken en de gevolgen ervan niet konden worden verholpen niettegenstaande hij al het nodige daartoe heeft gedaan. De wijziging kan bestaan uit hetzij een verlenging van de uitvoeringstermijn hetzij, wanneer er sprake is van een zeer belangrijk nadeel, een andere vorm van herziening of de verbreking van de opdracht.
Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
In de nieuwe inventaris werden de reeds aangepaste prijzen van de eerste wijziging van de opdracht opgenomen als referentieprijs voor deze tweede wijziging van de opdracht.
Voor de galvanisatie van de beugels is er een prijsstijging van 8% voor deze wijziging van de opdracht. Bij de vorige wijziging werd er voor dit specifiek onderdeel nog geen prijsaanpassing toegepast.
Voor het onderdeel stalen koker is er een prijsstijging van 52% overeengekomen ten opzichte van de eerste wijziging van de opdracht van dit bestek.
Gelet op de vertrouwelijkheid van de eenheidsprijzen worden deze niet afzonderlijk in dit besluit vermeld.
Het college keurt de bovenvermelde wijziging opdracht goed voor de raamovereenkomst GAC_2018_00540 perceel 5 voor het 'leveren van fiets-, boom-, afschermings- en groenvakbeugels'. Tijdens de periode van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022 worden de prijzen aangepast volgens de inventaris in bijlage bij dit besluit.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wijziging opdracht 2: raamovereenkomst GAC_2018_00540, perceel 5 voor het leveren van fiets-, boom-, afschermings- en groenvakbeugels Verkeers- en veiligheidssignalisatie nv, Veldstraat 107 te 3500 Hasselt ondernemingsnummer 0438.618.360 | budgetplaats: 5151000000 budgetpositie: 225 functiegebied: 2LMS030210A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2200 | nvt |