Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

2022_CBS_02179 - Omgevingsvergunning - OMV_2021198719. Caronstraat 129. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02179 - Omgevingsvergunning - OMV_2021198719. Caronstraat 129. District Hoboken - Goedkeuring 2022_CBS_02179 - Omgevingsvergunning - OMV_2021198719. Caronstraat 129. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021198719

Gegevens van de aanvrager:

de heer Cakmak Hasan met als adres Hasseltweg 277 te 3600 Genk

Ligging van het project:

Caronstraat 129 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 36 sectie B nrs. 211M12, 211H9 en 211Z10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Afbreken van een bestaande eengezinswoning en garage en het opbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          7/06/1939: toelating (1006#6633) voor bouwen van bergplaats en duivenhok.

 

Vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          perceelbreedte van 4,83 meter;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 2 bouwlagen onder een plat dak;
  • de woning heeft een bouwdiepte van 17, 50 meter;
  • de woning heeft een kroonlijsthoogte van 6,39 meter;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel is afgewerkt in roodbruine baksteen;
  • het buitenschrijnwerk is van aluminium;
  • de dorpels zijn in arduin;

Huidige toestand

-          eengezinswoning;

-          perceelbreedte van 9, 35 meter;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 2 bouwlagen onder een plat dak;
  • de woning heeft een bouwdiepte van 16 meter;
  • de garage heeft een bouwdiepte van 5,85 meter;
  • de woning heeft een kroonlijsthoogte van 6,39 meter;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel is afgewerkt in roodbruine baksteen;
  • het buitenschrijnwerk is van aluminium;
  • de dorpels zijn in arduin;

-          inrichting:

  • de woning heeft aan de linker kant nog een stuk grond dat niet gebruikt wordt.

Gewenste toestand

-          sloop van bestaande bebouwing;

-          perceelbreedte van 8 meter;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing met 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • nog onbebouwd perceel op linkerzijde;
  • het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 17 meter;
  • de eerste en tweede verdieping heeft een bouwdiepte van 14 meter;
  • de woning heeft een hoogte van 9,30 meter tot aan de kroonlijst;
  • op het gelijkvloers is er een garage;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel is afgewerkt in roodbruine baksteen;
  • het buitenschrijnwerk is van aluminium met kleur zwart;
  • de dorpels zijn in blauwe hardsteen;
  • de dorpels aan de ramen in de voorgevel zijn van aluminium met kleur zwart;
  • de achtergevel wordt bepleisterd met als kleur wit;

-          inrichting:

  • op het gelijkvloers is een terras dat aansluit op het gebouw met als oppervlakte 19 vierkante meter dat waterdoorlatend is.

Inhoud van de aanvraag

-          afbreken van een bestaande eengezinswoning en garage;

-          opbouwen van een eengezinswoning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

27 januari 2022

Geen datum aangegeven

Geen advies

Water-link

27 januari 2022

Geen datum aangegeven

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

27 januari 2022

27 januari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • Het formulier is niet juist ingevuld

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 19 Tuinafsluitingen

Indien de zij- en achtertuin worden afgesloten moet dit gebeuren door een muur, haag, draad of scherm met een hoogte van minimum 1 meter en maximum 2,60 meter.

Dit is niet vermeld op de plannen.

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.

Deze beide zijn niet aanwezig in de hobbyruimte.

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Bij een herbouw moet er een fietsenstalling voorzien worden.

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren

voor enkelvoudige scheidingsmuren geldt dat ze steeds een minimale dikte van 0,18 meter moeten hebben. Aan de rechterkant waar geen huis tegen staat is dit maar 17cm.

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen

Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat.

Dit is niet terug te vinden in de plannen.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van volgende bepalingen van de bouwcode:

 

Tuinafsluiting (art.19):

-          De plannen geven onvoldoende informatie of de achtertuinzone wordt afgesloten met een haag, draad of scherm. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

 

Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer (art24):

-          Elke ruimte waar de gebruikers langere tijd verblijven moet voldoende natuurlijk verlucht en verlicht worden. Dit is beperkt in de hobbyruimte. Deze ruimte is op verdeeld in twee ruimtes, waarbij het centraal gelegen deel beperkt toegang heeft tot de aanwezige raampartijen. Om voldoende toekomstige woonkwaliteit te bewaren zal hierdoor in voorwaarde worden opgenomen dat het centraal gelegen deel van de hobby- bureauruimte niet fysiek mag worden afgescheiden van zowel de raampartijen in de voorgevel als de raampartij in de traphal.

 

Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen (art.29):

-          Bij een nieuwbouw of een herbouw moeten fietsstal- en fietsparkeerplaatsen voorzien worden. Er worden geen fietsenstallingen voorzien op het planmateriaal. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

 

Stabiliteit en scheidingsmuren (art.34):

-          De enkelvoudige scheidingmuur wordt niet overal voorzien van de noodzakelijke dikte. Dit wordt ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

 

Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen (art.40):

-          De plannen geven onvoldoende duiding of de aanvraag voldoet aan een gescheiden rioolstelsel. Ook dit wordt bijgevolg mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De nieuwe bebouwing heeft voldoende oppervlakte om kwalitatief één gezin te huisvesten. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialisatie in roodbruine baksteen met zwart aluminium buitenschrijnwerk is aanvaardbaar gezien de stedelijke context van het gebouw.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De tuinafsluitingen moeten voorzien worden conform artikel 19 van de bouwcode.

2. Het centraal gelegen deel van de hobby- bureauruime mag niet fysiek worden afgescheiden van de raampartijen in de voorgevel en de raampartij in de traphal.

3. Er moet een inpandige fietsenstalling voorzien worden conform artikel 29 van de bouwcode.

4. De enkelvoudige scheidingsmuur moet worden uitgevoerd conform artikel 34 van de bouwcode.

5. Er moet een privaat gescheiden rioolstelsel voorzien worden conform artikel 40 van de bouwcode.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 december 2021

Volledig en ontvankelijk

27 januari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 maart 2022

Verslag GOA

8 maart 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De tuinafsluitingen moeten voorzien worden conform artikel 19 van de bouwcode.

2. Het centraal gelegen deel van de hobby- bureauruime mag niet fysiek worden afgescheiden van de raampartijen in de voorgevel en de raampartij in de traphal.

3. Er moet een inpandige fietsenstalling voorzien worden conform artikel 29 van de bouwcode.

4. De enkelvoudige scheidingsmuur moet worden uitgevoerd conform artikel 34 van de bouwcode.

5. Er moet een privaat gescheiden rioolstelsel voorzien worden conform artikel 40 van de bouwcode.

6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.