Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

2022_CBS_02173 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005874. Ter Heydelaan 9A. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02173 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005874. Ter Heydelaan 9A. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_02173 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005874. Ter Heydelaan 9A. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022005874

Gegevens van de aanvrager:

de heer Abdelmajid Ajaray met als contactadres Tweemontstraat 165 bus 3 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Ter Heydelaan 9A te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 598X35

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een functiewijziging van 2 winkels naar 2 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          09/05/1962: vergunning (627#21200) voor het bouwen van een werkhuis;

-          02/02/1962: vergunning (627#20560) voor het bouwen van een appartementsgebouw.

 

Vergunde toestand 

-          meergezinswoning van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          2 winkelruimtes op het gelijkvloers en 6 appartementen op de verdiepingen;

-          de gevels zijn opgetrokken in rode gevelsteen;

-          achter de winkels is er een buitenruimte van 30,60 m².

 

Huidige toestand 

-          de 2 winkels op het gelijkvloers omvormen tot 2 drie-slaapkamerappartementen;

-          de buitenruimte werd dicht gebouwd en bij de appartementen gevoegd;

-          de bouwhoogte van de achterbouw bedraagt 3,10 m.

 

Gewenste toestand 

-          2 appartementen op het gelijkvloers waar 2 winkels waren;

-          met betrekking tot de nieuwe wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar: 2 twee-slaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van circa 77 m².

-          de open ruimte achteraan wordt terug opengemaakt en verdeeld in 2 buitenruimtes;

-          de gevraagde werken blijven binnen het bestaand volume van het gebouw;

-          de 2 appartementen zijn voorzien van een fietsenstalling voor 3 fietsen.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          regulariseren van het omvormen van de 2 winkels op het gelijkvloers tot 2 twee-slaapkamerappartementen;

-          verbouwingswerken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

31 januari 2022

21 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

1 februari 2022

10 februari 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

31 januari 2022

11 februari 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

31 januari 2022

11 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning

31 januari 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de voorziene fietsberging is onvoldoende toegankelijk gezien de dimensies van de ruimte.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag betreft de regularisatie van het omvormen van twee gelijkvloerse handelsruimtes tot twee appartementen aan de Ter Heydelaan. Het omvormen van de handelsfunctie naar een loutere woonfunctie is in harmonie met de kenmerkende woonfunctie in de omgeving.

 

Er werd advies gevraagd aan de dienst Ondernemen en Stadsmarketing / Business en Innovatie in verband met de functiewijziging. Het advies is gunstig: “in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden”.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De winkelruimtes op het gelijkvloers van het appartementsgebouw werden omgevormd tot twee appartementen. De open ruimte achteraan werd volledig dichtgebouwd en er werden interne aanpassingswerken uitgevoerd. Met deze aanvraag wordt de regularisatie van de functiewijziging aangevraagd, en worden de bestaande appartementen aangepast zodat ze voldoen aan de bepalingen van de bouwcode.

 

In de bestaande situatie zijn er twee appartementen met drie slaapkamers, zonder buitenruimte.

In de nieuwe situatie wordt de dichtgebouwde ruimte achteraan opnieuw opengemaakt conform de laatst vergunde toestand, en voorzien als buitenruimte voor de appartementen. Hierdoor wordt de bewoonbare oppervlakte van de appartementen kleiner dan in de bestaande situatie, wordt het aantal slaapkamers verminderd naar twee per appartement en kunnen er ramen in de achtergevel voorzien worden om de slaapkamers van licht en lucht te voorzien.

De netto-vloeroppervlakte van de appartementen bedraagt circa 77 m². De totale buitenruimte heeft een oppervlakte van 30,6 m² en wordt verdeeld over de twee appartementen.

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. In voorliggend project bieden de woongelegenheden voldoende wooncomfort.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De indeling en de materialiteit van de voorgevel blijft behouden. De grote ramen van de winkelruimtes kregen nieuw schrijnwerk in antraciet pvc met een andere indeling, met opengaande delen voor verluchting. De nieuwe achtergevel wordt afgewerkt in witte gevelbepleistering en krijgt zwarte pvc ramen. Het materiaalgebruik en de nieuwe indeling zijn inpasbaar binnen de stedelijke context van het perceel.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

Gezien er 2 appartementen verwezenlijkt worden, is de parkeerbehoefte 2.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Dit perceel betreft een bestaand appartementsgebouw. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Bijstelling is niet van toepassing gezien de oppervlakte van de handelsruimtes dermate klein was, dat de parkeerbehoefte daarvan gelijk is aan 0. Er werd dus geen parkeerbehoefte afgewikkeld op het openbaar domein. Bijgevolg wordt er geen bijstelling van het aantal ontbrekende parkeerplaatsen voorzien.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 0 = 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

 

Beide appartementen hebben twee slaapkamers. Dit wil zeggen dat er voor beide appartementen drie fietsparkeerplaatsen voorzien moeten worden.

 

Momenteel is er een ruimte ingetekend op het gelijkvloers die als fietsberging zou moeten dienen. Deze is echter niet toegankelijk gezien de dimensies van de ruimte, en bijkomend kunnen we dus niet stellen dat er fietsparkeerplaatsen aanwezig zijn.

 

Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit blijkt dat de fietsenstalling afwijkt van artikel 29 van de bouwcode, maar gelet op de indeling en oppervlakte van de appartementen is het niet wenselijk om de fietsenberging te vergroten. Dit zou immers de woonkwaliteit van het appartement niet ten goede komen. Om de bruikbaarheid van de beschikbare fietsenstalling te optimaliseren wordt in voorwaarden opgelegd dat de deur naar buiten moet opendraaien.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Om de bruikbaarheid van de beschikbare fietsenstalling te optimaliseren moet de deur naar buiten opendraaien.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

31 januari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 april 2022

Verslag GOA

8 maart 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Om de bruikbaarheid van de beschikbare fietsenstalling te optimaliseren moet de deur naar buiten opendraaien.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.