Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021191691 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Flink Belgium met als adres Marnixstraat 16B te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Cruyslei 54 - 54A, Van Notenstraat 108 te Borgerhout/Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 26 sectie B nrs. 961S11, 961B12 en afdeling 32 963B9 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van sporthal naar magazijn |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/08/2018: vergunning (20181524) voor het wijzigen van de gevel en herindelen van de bestaande binnenruimte;
- 20/05/2016: vergunning (2016346) voor de toekenning nieuwe functiebestemming, zijnde van magazijn naar sportruimte;
- 11/01/1977: toelating (627#32635) voor het verbouwen voorgevel en aanbouwen werkplaats.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- industrieel gebouw in binnengebied;
- 2 bouwlagen met een plat dak;
- gelijkvloers bestaat links uit een magazijn met bureel, in het midden een sporthal met onthaalruimte en rechts uit garageboxen, een parkeergarage voor 4 wagens en berging;
- eerste verdieping bestaat links uit een kantoorruimte en kleedkamers horende bij de sporthal en rechts kantoorruimtes.
Huidige toestand
- industrieel gebouw in binnengebied;
- 2 bouwlagen met een plat dak;
- gelijkvloers bestaat links uit een magazijn met bureel, in het midden een sporthal met onthaalruimte en rechts uit garageboxen, een parkeergarage voor 4 wagens en berging;
- eerste verdieping bestaat links uit een kantoorruimte en kleedkamers horende bij de sporthal en rechts kantoorruimtes;
- voorgevel van de sporthal is afgewerkt met grijs geschilderd pleisterwerk, arduinen plint, zwarte kroonlijst in plaatmateriaal en zwart buitenschrijnwerk in PVC.
Gewenste toestand
- industrieel gebouw in binnengebied;
- 2 bouwlagen met een plat dak;
- gelijkvloers bestaat links uit 2 magazijnen met bureel en onthaalruimte en rechts uit garageboxen, een parkeergarage voor 4 wagens en berging;
- eerste verdieping bestaat links uit een kantoorruimte en kleedkamers horende bij het magazijn en rechts kantoorruimtes;
- voorgevel van de sporthal is afgewerkt met grijs geschilderd pleisterwerk, arduinen plint, zwarte kroonlijst in plaatmateriaal en zwart buitenschrijnwerk in PVC.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de sporthal naar magazijn;
- creëren van een nieuwe doorgang tussen het linkse magazijn met de onthaalruimte van de voormalige sporthal.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 4 februari 2022 | 25 februari 2022 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 4 februari 2022 | 16 februari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 4 februari 2022 | 22 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 4 februari 2022 | 16 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 4 februari 2022 | 7 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Conform vergunning 2016346 heeft het voormalige magazijn een functiewijziging ondergaan naar sporthal. Voorliggende aanvraag wenst de sporthal opnieuw te wijzigen naar magazijn. De vergunde kantoren als complementaire functie aan het magazijn blijven behouden.
In het verslag van de aanvraag uit 2016 werd het volgende opgenomen: ‘(…) Het voorzien van een publiekstrekkende functie in een binnengebied van een bouwblok heeft een impact op de omliggende woongebouwen en tuinen. Overlast op vlak van geluid, inkijk en passage. Teveel mensen samen brengen op één plek, in het hart van het bouwblok, kan een negatieve invloed hebben op de woonkwaliteit op de omliggende percelen. Daarbij dient een publiekstrekkende functie duidelijk en herkenbaar gesitueerd te worden in de schil van het bouwblok grenzend aan het openbaar domein.
Gezien echter de aanvraag het gedeeltelijk wijzigen van het gebruik van een gebouwencomplex in stedelijk gebied betreft, het gebouw bouwfysisch geschikt is voor de nieuwe functie én er geen ingrijpende werken uitgevoerd hoeven te worden voor de nieuwe functie is een tijdelijke vergunning in afwachting van de herontwikkeling van het volledige binnengebied aanvaardbaar. Een herontwikkeling die de omschakeling van het oud industrieel of ambachtelijk weefsel naar een gebied met verweving van functies tot doel stelt. (…)’
Gelet op deze beoordeling is het opnieuw wijzigen naar magazijn aanvaardbaar op voorwaarde dat alle activiteiten, het laden en lossen en de noodzakelijke voorzieningen en stalplaatsen voor de exploitatie in de volumes worden voorzien en natuurlijk op voorwaarde dat een (voorwaardelijk) gunstig advies van brandweer wordt bekomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ongunstig advies van de brandweer.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 31 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 4 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 1 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 30 maart 2022 |
Verslag GOA | 14 maart 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.