Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

2022_CBS_02208 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Programma Vlaamse Veerkracht. Projectoproep Digibanken. Deelname projectvoorstel Pop-up Digibank Antwerpen. Partnerschapsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02208 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Programma Vlaamse Veerkracht. Projectoproep Digibanken. Deelname projectvoorstel Pop-up Digibank Antwerpen. Partnerschapsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2022_CBS_02208 - Fondsen. Eurodesk - Deelname Programma Vlaamse Veerkracht. Projectoproep Digibanken. Deelname projectvoorstel Pop-up Digibank Antwerpen. Partnerschapsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 21 januari 2022 lanceerde het Vlaamse Departement Werk en Sociale Economie - vanuit het programma Vlaamse Veerkracht - een tweede oproep voor de oprichting van Digibanken. De oproep implementatietrajecten staat open tot 24 maart 2022 en biedt ondersteuning voor de daadwerkelijke opstart en uitvoering van lokale digibank projecten vanuit een geformaliseerd partnerschap en een gedeelde samenwerkingsstrategie. Met de oprichting van lokale digibanken wil de Vlaamse overheid het risico op digitale uitsluiting verkleinen via drie gerichte doelstellingen: 

  • de toegang tot digitale technologie verbeteren door het voorwaardelijk ter beschikking stellen van hardware (bijvoorbeeld via een uitleendienst);
  • digitale vaardigheden versterken via opleiding en kennisdeling;
  • een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (zoals Smartschool, Tax-on-Web, Itsme,...) door een begeleidingsaanbod vanuit fysieke punten.

Elke lokale digibank behoort deze drie doelstellingen te implementeren. De prioritaire doelgroepen zijn laaggeletterde volwassenen, ouderen (55-74 jaar), individuen met een laag opleidingsniveau, werkzoekenden en huishoudens met een laag inkomen. Ook andere doelgroepen kunnen evenwel betrokken worden. De minimale projectduur is 24 maanden. De looptijd van het implementatietraject eindigt uiterlijk op 31 december 2024. De maximale subsidie per project bedraagt 500.000,00 euro. Er is geen stedelijke cofinanciering vereist. 

De oproep vereist het uitwerken van een samenwerkingsstrategie die uiterlijk 24 maart 2022 ingediend moet worden. Daarnaast dient een ondertekende partnerschapsovereenkomst toegevoegd te worden bij het indieningsdossier. In de partnerschapsovereenkomst worden de modaliteiten van het projectverloop, de voorziene output van het project en de betalingsmodaliteiten tussen de partners vastgelegd.

De oproep vereist ook de ondertekening van een verklaring op eer met betrekking tot de DAEB-deminimissteun voor elke partner die kosten wil inbrengen in dit project. Tot slot dient ook een DNSH-analyse ("Do no Significantly Harm") ondertekend te worden. Dit wil zeggen dat de middelen enkel aangewend mogen worden op een wijze die geen ernstige afbreuk doet aan zes welbepaalde milieudoelstellingen: klimaatmitigatie, klimaatadaptatie, water en marine hulpbronnen, biodiversiteit, circulaire economie en verontreiniging. Deze documenten maken deel uit van de bijlagen bij dit besluit. 

Argumentatie

De stad Antwerpen wenst vanuit de dienst Digitale Transformatie een projectvoorstel  Pop-up Digibank Antwerpen in te dienen. De stad treedt hiervoor in partnerschap met SAAMO Antwerpen en Buurtwerk Posthof vzw. Het partnerschap betrekt daarnaast het volledige Antwerpse lerend netwerk e-inclusie bij de organisatie van een alomvattend e-inclusieverhaal. Het projectidee is om een pop-up Digibank te lanceren op verschillende gastlocaties, verspreid over de negen districten van stad Antwerpen. Het project verwelkomt alle inwoners maar heeft bijzondere aandacht voor risicogroepen van digitale uitsluiting.

De pop-up Digibanken voorzien gratis en laagdrempelig hulp bij alle digitale dienstverleningsvragen en ondersteuningsvragen rond digitale vaardigheden. Ze zullen inwoners  verwelkomen voor zowel laagdrempelige, vrije digitale inloopsessies als thematisch gerichte sessies. Wat de vrije inloopmomenten betreft wordt gestreefd naar één inloopsessie om de veertien dagen in elk district. Daarnaast worden maandelijks thematische sessies (gratis) aangeboden op relevante locaties (afhankelijk van het thema). De sessies behandelen telkens een digitaal dienstverleningsaanbod zoals Smartschool of Itsme. De pop-up Digibank zal eveneens via sociale organisaties oefenlaptops uitlenen aan digitaal kwetsbare inwoners zodat ze ook thuis digitale vaardigheden kunnen inoefenen. Bewoners met meer nood aan ondersteuning dan de pop-up Digibank kan bieden, worden laagdrempelig en op maat doorverwezen. Hiervoor voorziet de pop-up Digibank een doorverwijzingssysteem naar e-inclusie-initiatieven voor digitale ondersteuning en toegang en naar dienstverleners voor inhoudelijke ondersteuning. Het aanbod van de Pop-up Digibank Antwerpen is complementair aan het reguliere aanbod. Met dit project worden welbepaalde hiaten ingevuld, bijvoorbeeld door een werking op te zetten in wijken/districten waar dit vandaag ontbreekt, en extra aandacht voor werkzoekenden.

Indien het project geselecteerd wordt voor financiering zal het van start gaan op 1 juli 2022 en eindigen op 31 december 2024. De stad Antwerpen zal voor de uitvoering van het project 1 VTE inzetten gedurende de looptijd van het project (30 maanden). Het gaat om een tijdelijke verhoging van het personeelskader. 

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Algemene financiƫle opmerkingen

De totale gebudgetteerde projectkost bedraagt 499.767,14 euro. Het aandeel van de stad in dit projectbudget bedraagt 221.507,28 euro, waarvan 151.674,81 euro voorzien wordt als personeelskost, 20.970,00 euro aan werkingsmiddelen, 1.361,25 euro voor externe prestaties en 24.750,00 euro voor het refurbishen van laptops. Daarnaast is er een forfait voorzien voor overheadkosten van 22.751,22 euro. Er is geen stedelijke cofinanciering vereist. 

Indien het project geselecteerd wordt voor financiering, zullen de uitgaven en ontvangsten die gepaard gaan met het subsidieproject gekoppeld worden aan een subsidiefiche en zullen deze ingeschreven worden in het meerjarenplan voor de jaren 2022, 2023 en 2024 op onderstaande boekingsadressen: 

  • Uitgaven: 5381500000/6141/2LWS060202A00000, 5380100000/2402/2LWS060202PA5595, 5381500000/61418/2LWS060202A00000;
  • Ontvangsten: 5381500000/7405/2LWS060202A00000, 5380100000/150300/2LWS060202PA5595,  5380100000/150300/2LWS060202PA5595. 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
6 - Lerende en werkende stad
2LWS06 - Innovatie/digitalisering
2LWS0602 - Digitalisering stedelijke dienstverlening en eigen werking
2LWS060202 - E-inclusie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan het projectvoorstel Pop-up Digibank Antwerpen goed, en ondertekent daartoe de partnerschapsovereenkomst, de DAEB-verklaring en de DNSH-analyse in bijlage.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.