Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021174899 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Fumba Kanneh met als adres Bisschoppenhoflaan 448 bus 96 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Van Bloerstraat 99 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 723X |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie op de eerste verdieping en wijzigen van het schrijnwerk in de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/06/2021: weigering (20204171) voor het wijzigen van de gelijkvloerse functie naar gemeenschapsvoorziening met verbouwingswerken;
- 31/01/2020: voorwaardelijke vergunning (20193672) voor het renoveren van 2 wooneenheden;
- 16/06/1961: vergunning (18#42664) voor verbouwingswerken.
Vergunde/vergund geachte toestand
- de vergunning uit 2020 werd niet uitgevoerd en is vervallen tijdens deze procedure;
- de correcte laatst vergunde toestand werd niet aangeleverd;
- een pand bestaande uit 3 bouwlagen onder de vorm van een mansardedak;
- behalve een tussenliggende open ruimte is het perceel volledig bebouwd;
- het achterste deel van het gelijkvloers is ingevuld als magazijn;
- op de bovenliggende verdiepingen zijn 2 identieke wooneenheden en een kamer op de zolder;
- de voorgevel bestaat uit:
Huidige toestand
- het gelijkvloers is volledig dichtbebouwd;
- gewijzigde indeling van wooneenheden;
- wooneenheid 2 is nu verdeeld over de 2de verdieping en de zolder;
- onbebouwde strook van 1,5 meter op linkerzijde vanaf bouwdiepte hoofdvolume tot aan achtergevel eerste verdieping;
- voor het overige identiek als aan de vergunde toestand.
Gewenste toestand
- gevelafwerking:
- het 1-slaapkamerappartement op de eerste verdieping wijzigt naar een kantoorruimte met kitchenette en sanitair met een kleine uitbreiding;
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van het buitenschrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping;
- wijzigen van de functie op de eerste verdieping van wonen naar kantoor;
- uitbreiden van de eerste verdieping op de linkerzijde;
- niveau -1, 0, +2 en +3 maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 15 december 2021 | 24 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 15 december 2021 | 15 december 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 15 december 2021 | 7 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 15 december 2021 | 20 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 15 december 2021 | 4 januari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- 2 Bijzondere voorschriften, Artikel 1 Zone voor wonen – (Wo), 1.1 Bestemming: er is slechts 1 nevenfunctie naast het wonen toegestaan. Hier is er sprake van 2: bedrijvigheid en kantoor.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het wijzigen van de woonfunctie op de eerste verdieping naar een kantoorruimte. Het magazijn op het gelijkvloers blijft behouden. Er is geen interne verbinding tussen het magazijn en de kantoorruimte waardoor er naast wonen sprake is van twee nevenfuncties, namelijk bedrijvigheid en kantoor.
Dit is meegegeven aan de bouwheer/architect, alsook de melding dat de ontvangen vergunde toestand niet de correcte vergunde toestand betreft.
Het voorzien van een interne verbinding tussen het magazijn en de kantoorruimte waardoor de gebruikers niet meer over het publieke domein zou de strijdigheid met het ruimtelijk uitvoeringsplan met betrekking tot de bestemmingen kunnen oplossen.
De bouwheer/architect heeft geen gebruik gemaakt van een wijzigingsverzoek met deze aanpassingen en aanvullingen.
Bijgevolg is de functiewijziging niet voor vergunning vatbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De rolpoort in de voorgevel wordt vervangen door twee openslaande transparante vleugels. Er wordt geen uitspraak gedaan over het materiaal van dit buitenschrijnwerk. Gezien het overige buitenschrijnwerk in de voorgevel in witte pvc werd uitgevoerd wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd de poort eveneens in wit pvc uit te voeren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kantoor. 54m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² : 54m² x 1.1/100m² = 0.6 De werkelijke parkeerbehoefte is 1
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. In de laatst vergunde toestand is er een appartement op het 1ste verdiep. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het nieuwe buitenschrijnwerk op het gelijkvloers in de voorgevel uit te voeren in wit pvc.
Uitsluitingen
2. Alle wijzigingen, handelingen en werken buiten het wijzigen van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk in de voorgevel en de volume uitbreiding op de eerste verdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 15 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | 24 december 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 22 januari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 maart 2022 |
Verslag GOA | 10 maart 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
24 december 2021 | 22 januari 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het nieuwe buitenschrijnwerk op het gelijkvloers in de voorgevel uit te voeren in wit pvc.
Uitsluitingen
2. Alle wijzigingen, handelingen en werken buiten het wijzigen van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk in de voorgevel en de volume uitbreiding op de eerste verdieping.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.