Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021198204 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer MUSTAPHA EL YOUNOUSSI met als adres Provinciestraat 275 te 2018 Antwerpen en BV SMALLAND INVEST met als adres Smallandlaan 27 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Provinciestraat 275 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nrs. 1221A5 en 1221G6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/07/2008: vergunning (20082854) voor het wijzigen van de voorgevel van een eengezinswoning;
- 03/03/1928: toelating (1928#29451) voor het wijzigen van het dak;
- 12/03/1920: toelating (1928#29451) voor gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning;
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Huidige toestand
- eengezinswoning;
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een eengezinswoning:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 28 januari 2022 | 25 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande rijwoning omvat een hoofdvolume van 3 bouwlagen met pseudomansardedaklaag.
De gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd waardoor enkel licht aan de straatzijde of via dakkoepels genomen kan worden. De woning heeft geen buitenruimte. De aanvraag voorziet een interne reorganisatie en optimalisatie van het perceel om aan deze tekortkomingen te voldoen.
De gelijkvloerse aanbouw wordt verwijderd ten gunste van een tuin met terras.
Een groot raam maximaliseert naast lichtinval ook het contact tussen leefruimte en tuin. Een nieuwe, beperkte uitbreiding tegen de achtergevel voorziet het gelijkvloers van sanitair.
Gezien de geringe oppervlakte van de uitbreiding en de maximale ontpitting op het terrein kunnen deze werken gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Dit deel van de Provinciestraat wordt gekenmerkt door klassieke woonhuizen met 3 bouwlagen plus daklaag, afgewisseld met recenter opgerichte panden met 3 bouwlagen onder plat dak.
De bestaande natuurstenen plint van ca. 0,90 m wordt verlaagd tot 0,30 m om aan te sluiten op de plint van de rechterbuur. Het is echter wenselijk om de hoogte van de bestaande natuurstenen plint te behouden gezien gevelpleisterwerk schadegevoeliger is. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.
De gevel wordt gecementeerd en wit geschilderd. De bestaande raamopeningen blijven behouden maar het bestaande houten schrijnwerk wordt vervangen door zwart aluminium buitenschrijnwerk met zelfde raamverdeling.
In zijn bestaande toestand ontbreekt het gebouw een kroonlijst. De bovenste bouwlaag onderscheidt zich van de onderliggen doordat deze bekleed is met witte pvc. Daardoor
laat de woning zich lezen als een gebouw van 4 bouwlagen.
De gevelwerken beogen het herstellen van de inpasbaarheid in het kenmerkende straatbeeld door het voorzien van een kroonlijst boven de 3de bouwlaag en door de bouwlaag boven de kroonlijst uit te voeren in leien, een typisch dakmateriaal.
De hoogte van de kroonlijst sluit aan op deze van beide buren en wordt afgewerkt in zwarte vezelcementplaat. De zwarte uitvoering van de kroonlijst harmoniseert niet met het straatbeeld waar hoofdzakelijk licht gekleurde kroonlijsten aanwezig zijn. Het is dan ook wenselijk deze in een lichte kleur uit te voeren zodat er geen afbreuk gedaan wordt op artikel 6 van de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De beoogde interne werken staan in functie van het maximaliseren van het gebruiksgenot.
Door het vrijmaken van het perceel achteraan wordt op het gelijkvloers een groot raam in de achtergevel voorzien waardoor maximale lichtinval en contact met de tuin mogelijk is. De eerste twee bouwlagen worden opengewerkt als ruime doorzon leefruimtes, die het straatbeeld verlevendigen. In de bovenliggende bouwlagen bevinden zich de slaapkamers en badkamer.
Mits rekening houdend met de gestelde voorwaarden zijn de voorgestelde wijzigingen en toevoegingen inpasbaar in het referentiebeeld en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal
woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De hoogte van de bestaande natuurstenen plint in de voorgevel dient behouden te blijven.
3. De nieuwe kroonlijst dient uitgevoerd te worden in een lichte kleur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 28 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 maart 2022 |
Verslag GOA | 11 maart 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De hoogte van de bestaande natuurstenen plint in de voorgevel dient behouden te blijven.
3. De nieuwe kroonlijst dient uitgevoerd te worden in een lichte kleur.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.