Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

2022_CBS_02155 - Omgevingsvergunning - OMV_2021198204. Provinciestraat 275. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02155 - Omgevingsvergunning - OMV_2021198204. Provinciestraat 275. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_02155 - Omgevingsvergunning - OMV_2021198204. Provinciestraat 275. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021198204

Gegevens van de aanvrager:

de heer MUSTAPHA EL YOUNOUSSI met als adres Provinciestraat 275 te 2018 Antwerpen en BV SMALLAND INVEST met als adres Smallandlaan 27 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Provinciestraat 275 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 1221A5 en 1221G6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/07/2008: vergunning (20082854) voor het wijzigen van de voorgevel van een eengezinswoning;

-          03/03/1928: toelating (1928#29451) voor het wijzigen van het dak;

-          12/03/1920: toelating (1928#29451) voor gevel- en binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;
  • open koer tussen woning en magazijn.
  • magazijn achteraan perceel;

-          voorgevelafwerking:

  • dakbekleding in zink;

Huidige toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloers is volledig dichtgebouwd;

-          voorgevelafwerking:

  • wit geschilderde gecementeerde gevel met schrijnwerk in hout en pvc;
  • dakbekleding in pvc.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;
  • aanbouw van 2 m2 van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • open ruimte (tuin en terras) van circa 19 m2.

-          voorgevelafwerking:

  • wit geschilderde gecementeerde gevel met plint in blauwe steen;
  • schrijnwerk in aluminium met zwarte kleur;
  • dakbekleding in leien met grijze kleur.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning:

  • slopen achterbouw;
  • bouwen aanbouw;
  • creëren open ruimte (tuin en terras);
  • wijzigen voorgevel;
  • interne verbouwingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

28 januari 2022

25 februari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    de nieuwe kroonlijst wordt uitgewerkt in zwarte vezelcementplaat terwijl de kenmerkende kroonlijsten in de straat een witte kleur hebben.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande rijwoning omvat een hoofdvolume van 3 bouwlagen met pseudomansardedaklaag.

De gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd waardoor enkel licht aan de straatzijde of via dakkoepels genomen kan worden. De woning heeft geen buitenruimte. De aanvraag voorziet een interne reorganisatie en optimalisatie van het perceel om aan deze tekortkomingen te voldoen.

 

De gelijkvloerse aanbouw wordt verwijderd ten gunste van een tuin met terras. 

Een groot raam maximaliseert naast lichtinval ook het contact tussen leefruimte en tuin.   Een nieuwe, beperkte uitbreiding tegen de achtergevel voorziet het gelijkvloers van sanitair.

 

Gezien de geringe oppervlakte van de uitbreiding en de maximale ontpitting op het terrein kunnen deze werken gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Dit deel van de Provinciestraat wordt gekenmerkt door klassieke woonhuizen met 3 bouwlagen plus daklaag, afgewisseld met recenter opgerichte panden met 3 bouwlagen onder plat dak.

 

De bestaande natuurstenen plint van ca. 0,90 m wordt verlaagd tot 0,30 m om aan te sluiten op de plint van de rechterbuur. Het is echter wenselijk om de hoogte van de bestaande natuurstenen plint te behouden gezien gevelpleisterwerk schadegevoeliger is. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.

De gevel wordt gecementeerd en wit geschilderd. De bestaande raamopeningen blijven behouden maar het bestaande houten schrijnwerk wordt vervangen door zwart aluminium buitenschrijnwerk met zelfde raamverdeling.

 

In zijn bestaande toestand ontbreekt het gebouw een kroonlijst. De bovenste bouwlaag onderscheidt zich van de onderliggen doordat deze bekleed is met witte pvc. Daardoor

laat de woning zich lezen als een gebouw van 4 bouwlagen.

De gevelwerken beogen het herstellen van de inpasbaarheid in het kenmerkende straatbeeld door het voorzien van een kroonlijst boven de 3de bouwlaag en door de bouwlaag boven de kroonlijst uit te voeren in leien, een typisch dakmateriaal.

 

De hoogte van de kroonlijst sluit aan op deze van beide buren en wordt afgewerkt in zwarte vezelcementplaat. De zwarte uitvoering van de kroonlijst harmoniseert niet met het straatbeeld waar hoofdzakelijk licht gekleurde kroonlijsten aanwezig zijn. Het is dan ook wenselijk deze in een lichte kleur uit te voeren zodat er geen afbreuk gedaan wordt op artikel 6 van de bouwcode.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De beoogde interne werken staan in functie van het maximaliseren van het gebruiksgenot.

Door het vrijmaken van het perceel achteraan wordt op het gelijkvloers een groot raam in de achtergevel voorzien waardoor maximale lichtinval en contact met de tuin mogelijk is. De eerste twee bouwlagen worden opengewerkt als ruime doorzon leefruimtes, die het straatbeeld verlevendigen. In de bovenliggende bouwlagen bevinden zich de slaapkamers en badkamer. 

 

Mits rekening houdend met de gestelde voorwaarden zijn de voorgestelde wijzigingen en toevoegingen inpasbaar in het referentiebeeld en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal

woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De hoogte van de bestaande natuurstenen plint in de voorgevel dient behouden te blijven.

3. De nieuwe kroonlijst dient uitgevoerd te worden in een lichte kleur.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 december 2021

Volledig en ontvankelijk

28 januari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 maart 2022

Verslag GOA

11 maart 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De hoogte van de bestaande natuurstenen plint in de voorgevel dient behouden te blijven.

3. De nieuwe kroonlijst dient uitgevoerd te worden in een lichte kleur.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.