Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021173626 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA LEMON GROUP met als adres Rijnkaai 150 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Rijnkaai 28-29 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 126/11 C |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een tijdelijk paviljoen en 3 spantenten met bijhorende bergingen, mobiele toiletten en terrassen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/03/2021: gedeeltelijk voorwaardelijke vergunning (20204216) voor het bouwen van een tijdelijk paviljoen en een spantent;
- 14/02/2020: vergunning (20193360) voor het bouwen van zes tijdelijke paviljoenen als: horeca en verbruiksruimte;
- 15/02/2019: vergunning (20183003) voor het bouwen van tijdelijke paviljoenen;
- 22/06/2018: vergunning (2018410) voor het bouwen van 7 tijdelijke paviljoenen en bijkomende berging voor zomerbar;
- 23/10/2017: vergunning (20171406) voor het bouwen van 8 tijdelijke paviljoenen, mobiele containers en een berging voor Bocadero;
- 26/06/2015: vergunning (2015680) plaatsen van 5 tijdelijke paviljoenen en een berging;
- 13/06/2014: vergunning (2014535) voor het plaatsen van 4 tijdelijke paviljoenen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- opslagloods (bedrijvigheid);
- betonnen schaalconstructie van dertien traveeën met rode bakstenen buitenmuren.
Huidige toestand
- 29/03/2019: vaststelling (ID: 212118) van Hangar 29 met meerpalen van de Red Star Line als bouwkundig erfgoed.
Gewenste toestand
- tijdelijke inrichting van het terrein als reca;
- paviljoen gedeeltelijk onder de overdekte ruimte van de Waagnatie voorzien. De resterende ruimte onder de bogen wordt ingericht als verbruiksruimte, sanitair en opslagruimte in de vorm van afgesloten containers;
- 3 open spantenten:
- terrein gedeeltelijk afgesloten met zeecontainers (zuidwest zijde);
- over de volledige lengte van het projectgebied wordt een afstand van minimaal 10,00 m ten opzichte van de Schelde gerespecteerd.
Inhoud van de aanvraag
- tijdelijk (6 maanden) inrichten van het terrein als reca door het oprichten van een paviljoen en 3 spantenten en bijbehorende inrichting;
- mogelijke wijzigingen aan Hangar 29 maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 9 december 2021 | 16 december 2021 | Geen bezwaar |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 9 december 2021 | 19 januari 2022 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 7 februari 2022 | 2 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Albertkanaal | 9 december 2021 | 28 januari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer | 9 december 2021 | 27 januari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 9 december 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 9 december 2021 | 17 december 2021 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 9 december 2021 | 17 december 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 9 december 2021 | 21 december 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen | 9 december 2021 | 23 december 2021 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 9 december 2021 | 17 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 9 december 2021 |
|
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 december 2021 | 13 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 9 december 2021 | 28 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 9 december 2021 | 14 december 2021 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 9 december 2021 | 24 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Rijnkaai, goedgekeurd op 17 december 2018.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:
- Reca in zone voor gemengd gemeenschapsvoorzienings- en dienstverleningsgebied is zonevreemd.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het programma is verder uitgebreid ten opzichte van voorgaande editie.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid:
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan, zoals hoger omschreven. De voorgestelde handelingen omvatten immers geen gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, dienstverleningsbedrijven of inrichtingen in verband met haven en scheepvaart.
In toepassing van artikel 4.4.4.§l van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan het vergunningverlenende bestuursorgaan echter handelingen vergunnen gericht op het sociaal-culturele of recreatieve medegebruik van het gebied, voor zover ze door hun beperkte impact de verwezenlijking van de algemene bestemming niet in het gedrang brengen.
Voor niet van vergunningsplicht vrijgestelde handelingen die verbonden zijn met occasionele of hoog-dynamische sociaal-culturele of recreatieve activiteiten, kan wel slechts een tijdelijke stedenbouwkundige vergunning worden afgeleverd, of een stedenbouwkundige vergunning onder de voorwaarde dat de betrokken handelingen slechts gedurende een specifieke periode of op bepaalde momenten aanwezig kunnen zijn.
Aangezien het hier een tijdelijke vergunning betreft voor een zomeractiviteit en het de verwezenlijking van de bestemming van het gebied volgens het gewestplan niet in het gedrang brengt, kan dit tijdelijk toegestaan worden.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag omvat het plaatsen van een paviljoenen uitgevoerd in witgeschilderd hout tegen de gevel van Hangar 29, het plaatsen van een doorschijnende half gebogen tent onder de luifel, het plaatsen van twee grote witte nomadententen voor de gevel van Hangar 29 en het plaatsen van verschillende gele zeecontainers voor de gevel en onder de luifel van Hangar 29. Al deze constructies worden voorzien op een ten opzichte van de kaaivlakte verhoogd houten terras. Het terras wordt ingeplant tussen hangar 29 en de Scheldekaaien waarbij een afstand van 10 m tussen de kaairand en de paviljoenen gevrijwaard blijft.
Het houten terras wordt van de kaaivlakte afgescheiden door afwisselend een hekwerk in hout naturel, een hekwerk in wit geschilderd hout en een glazen balustrade.
Hoewel de verschillende constructies en hun verspreide opstelling geen afbreuk doen aan het karakter van Hangar 29, is de voorgestelde uitvoering niet duurzaam, noch degelijk.
Het inrichtingsvoorstel heeft gezien het grote aantal verschillende constructies, kleuren en materialen een zeer beperkte ruimtelijke kwaliteit.
Gelet op het tijdelijke karakter van de constructies en de beperkte visuele impact op het vastgoed en de omgeving binnen de huidige context, kan het volume en ruimtegebruik (gunstig) worden beoordeeld.
In voorwaarde zal worden opgelegd alle balustrades uit te voeren in witgeschilderd houten hekwerk.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is hier niet van toepassing aangezien de aanvraag een tijdelijke recafunctie betreft.
Cultuur-historische aspect:
De aangevraagde werken hebben geen invloed op de erfgoedwaarde van het pand of zijn omgeving. Gelet op het tijdelijk karakter is er vanuit de dienst monumentenzorg geen bezwaar mits de tijdelijke constructies onmiddellijk na het beëindigen van het evenement verwijderd worden.
Milieutechnische aspect:
De dienst Milieuvergunningen gaf volgend advies:
“In het aanvraagdossier wordt de lozing van afvalwater niet besproken. Wij wijzen erop dat afvalwater aangesloten dient te worden op de openbare riolering. Er zijn geen bezwaren om de aanvraag te vergunnen op voorwaarde dat het geluidsemissieniveau in de paviljoenen beperkt wordt tot de standaard norm, zijnde 85 dB(A) én de lozing van afvalwater gebeurt via de openbare riolering.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
Strijdig met de bouwcode wordt er geen vetafscheider voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan.
Het is onduidelijk of alle ruimtes beschikken over een minimale vrije hoogte zoals bepaald in dit artikel. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en zal bij een eventuele vergunning in voorwaarde worden opgelegd.
Zoals in alle voorgaande aanvrager wordt ook nu opgemerkt dat de aanvraag op heel wat punten in strijd is met de verordening toegankelijkheid. Hier kunnen geen afwijkingen op worden toegestaan.
Tot slot wordt er op gewezen dat een horecavergunning vereist is.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Alle balustrades te voorzien in een witgeschilderd houten hekwerk.
3. Een vetafscheider te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode.
4. De aanvraag conform te stellen met artikels 3, 18, 19, 28 en 29 van de verordening toegankelijkheid.
5. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van de Vlaamse Waterweg strikt na te komen.
6. De voorwaarden in het bijgevoegde advies van het directoraat-generaal luchtvaart strikt na te komen.
7. Het afvalwater aan te sluiten op de openbare riolering.
8. Het geluidsemissieniveau in de paviljoenen te beperken tot de standaardnorm, zijnde 85 dB(A).
9. Een horecavergunning te bekomen.
10. Alle ruimtes beschikken over een minimale hoogte zoals bepaald in artikel 21 van de bouwcode.
11. De opbouw van de constructies en handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet aanvangen voor 1 mei 2022 en niet langer dan tot 15 oktober 2022 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur en dit ten laatste op 31 oktober 2022.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 9 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | 20 december 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 18 januari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 maart 2022 |
Verslag GOA | 15 maart 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
20 december 2021 | 18 januari 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Alle balustrades te voorzien in een witgeschilderd houten hekwerk.
3. Een vetafscheider te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode.
4. De aanvraag conform te stellen met artikels 3, 18, 19, 28 en 29 van de verordening toegankelijkheid.
5. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van de Vlaamse Waterweg strikt na te komen.
6. De voorwaarden in het bijgevoegde advies van het directoraat-generaal luchtvaart strikt na te komen.
7. Het afvalwater aan te sluiten op de openbare riolering.
8. Het geluidsemissieniveau in de paviljoenen te beperken tot de standaardnorm, zijnde 85 dB(A).
9. Een horecavergunning te bekomen.
10. Alle ruimtes beschikken over een minimale hoogte zoals bepaald in artikel 21 van de bouwcode.
11. De opbouw van de constructies en handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet aanvangen voor 1 mei 2022 en niet langer dan tot 15 oktober 2022 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur en dit ten laatste op 31 oktober 2022.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.