Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_GR_00023 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 31/01/2022 - 19:30 Hybride (Bernarduscentrum)
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, waarnemend voorzitter; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_GR_00023 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring 2022_GR_00023 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de lokale politie. De uitgaven worden verrekend op de gewone politiebegroting 2022 en volgende jaren.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig art. 56 van wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Op 27 april 2020 (jaarnummer 276) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan (PBP) van Politiezone Antwerpen (PZA) goed. In dit plan werden in totaal 90 functies van het A-niveau van het administratief en logistiek kader voorzien.

Conform het statuut voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, in voege van 1 januari 2007, dient de loonklasse voor deze functies vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.

Op 9 oktober 2020 (jaarnummer 593) keurde de gemeenteraad de weging goed voor 40 nieuwe dossiers, waaronder drie functies voor specialist organisatiecoaching. 

Op 22 september 2021 keurde de korpschef een kleine verschuiving goed binnen de directie HRM. Eén van de coaches wordt vooral ingezet op het vlak van cultuurverandering, een andere coach op het vlak van ontwikkeling en competentie. Dit dekt op het vlak van expertise het domein van groei en ontwikkeling af. Op basis van voortschrijdend inzicht is vastgesteld dat er voor de invulling van de derde functie meer nood is aan een coach die trainingen en workshops kan uitwerken en uitrollen. Daarmee kan het aanbod van Politie Antwerpen worden verdiept en kan er nog meer maatwerk worden geleverd in functie van de noden. 

In het kader van de optimalisatie van de structuur van de directie HRM, blijkt daarom dat één van de drie functies van adviseur (ADV) specialist organisatiecoaching beter omgezet kan worden in een functie van ADV specialist opleidingscoaching. Deze specialist wordt ingezet ter coördinatie van docenten en trainers. Door de wijziging van de inhoud van de functie moet deze opnieuw worden gewogen.

Argumentatie

De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat:

  • as "omkadering": hiërarchie in dalende lijn, hiërarchie in stijgende lijn, budgettaire verantwoordelijkheid, autonomie in het raam van het personeelsbeheer;
  • as "bijdrage": opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, complexiteit van de te behandelen problemen, invloed van de functie.

Op 05 oktober 2021 werd het voorstel voor de weging van de functie van specialist opleidingscoaching voor PZA overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP/DPCO/HR-DEV, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60.

Op 30 november ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie (in bijlage). Daarbij werd het voorstel tot weging in een klasse A2 gevolgd. Dit is een klasse lager dan initieel voorzien in het personeelsbehoefteplan.

Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingssysteem zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie. 

Op 15 december 2021 werd het voorstel overgemaakt aan de vakorganisaties.

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, de weging van volgende functie van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de personeelsleden  goed:

Directie/Dienst
Functie
Weging
HRMSpecialist opleidingscoaching
A2

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • wegingsvoorstel specialist opleidingscoaching.doc
  • Wegingsvoorstel_PZ5345 121_A2_ADV_Specialist_opleidingscoaching.pdf