Social Norms Approach is een aanpak die kan leiden tot concrete gedragsverandering. De Universiteit Antwerpen wil zich met deze aanpak richten op studenten (vanaf 18 jaar), voor het product alcohol. De Universiteit Antwerpen stelde hiervoor een samenwerking met de stad Antwerpen voor, zodat er breder kan gewerkt worden. Deze samenwerking kwam tot stand najaar 2021.
De Social Norms Approach is een methodiek die werd opgezet door Jennifer Bauerle (University of Virginia) en heeft zijn effectiviteit ondertussen bewezen. "De theorie vertrekt van de stelling dat het menselijk gedrag voor een groot deel bepaald wordt door de sociale normen van de groep waartoe we behoren en die we als onze referentie beschouwen. Deze sociale normen schatten we echter vaak verkeerd in, waarbij we het gezonde gedrag van de referentiegroep onderschatten en het ongezonde gedrag overschatten. Dit worden mispercepties genoemd. Als we ons gedrag gaan afstemmen op deze mispercepties, bestaat het risico dat het eigen gedrag ‘ongezonder’ gaat worden. De Social Norms Approach is een methode die probeert te achterhalen wat de correcte sociale normen zijn en geeft hierover feedback aan de doelgroep. Op die manier probeert men tot een positieve gedragsverandering te komen.” (Guido Van Hal)
Via de studentenbevraging middelengebruik van de Universiteit Antwerpen (afgenomen bij 1866 studenten in 2021) blijkt dat Antwerpse studenten hun alcoholgebruik hoger inschatten dan het effectief is. Het ongezond gedrag wordt overschat. Studenten hebben hierdoor een foutieve sociale norm voor alcoholgebruik. Door de correcte, meer gezonde sociale normen voor alcoholgebruik bij studenten voorop te stellen en te verspreiden, kunnen studenten zich aan deze norm spiegelen en kan dit tot een positieve gedragsverandering leiden.
Voorbeelden van correcte sociale norm voor alcoholgebruik bij de Antwerpse studenten zijn:
De Universiteit Antwerpen vroeg aan stad Antwerpen concreet om mee in te staan voor de ontwikkeling van de communicatiecampagne. Het begeleidend en evaluatief onderzoek, die samengaan met deze preventieve campagne, zullen gebeuren door de Universiteit Antwerpen zelf in overleg met de stad. De Universiteit staat verder ook ter beschikking als expert in de methodiek.
Binnen stad Antwerpen werken drie partijen mee aan de preventiecampagne:
De preventiecampagne is geraamd op een maximumbedrag van 25.000,00 EUR. Dit bedrag wordt voorzien in de werkingsmiddelen van verslavingspreventie. Het gaat om een affichecampagne en/of sociale mediacampagne gericht op de ruime populatie van studenten in Antwerpen.
De stad investeert in een coherent en geïntegreerd drugsbeleid dat zich situeert op het kruispunt tussen gezondheid, welzijn en veiligheid.
In 2016 wou de dienst Sociale Dienstverlening/Gezondheid in samenwerking met GATE15 en Universiteit Antwerpen een preventieproject ontwikkelen voor Antwerpse studenten dat gebaseerd is op de ‘Social Norms Approach’. Hiervoor werd toen niet de benodigde financiering gevonden.
In 2020 werd het beleidsdomein verslavingspreventie toegewezen aan de afdeling Sociale Interventie (Maatschappelijke Veiligheid). Professor Guido Van Hal en Hanna Van Roozendaal van de Universiteit van Antwerpen, deden opnieuw het voorstel om een preventieve campagne uit te werken voor studenten, rond het thema alcohol. Binnen het beleidsdomein verslavingspreventie zijn er werkingsmiddelen beschikbaar om te ondersteunen, en het voorstel sluit aan bij het programma van dit beleidsdomein.
2021:
De bestelbon 4005480993 werd reeds goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 december 2021 (jaarnummer 9876) voor een bedrag van 14.997,95 euro, aan leverancier Shtick, Bestormingstraat 5, 2018 Antwerpen (ondernemingsnummer 0637.792.915) .
Deze bestelbon 4005480993 werd volledig aangerekend op het budget 2021.
2022:
De verdere ontwerpkosten/drukkosten van de sensibiliseringscampagne 2022 worden geraamd op 10.000,00 EUR. Dit budget wordt via een ika-light verschoven van 2HMS040501A00000/5361500000/6141/SUB_NR/intern/2SA040985/2200 naar 2HMS040501A00000/5311500000/613/SUB_NR/intern/2SA040985/2200. De ika-light zal aangevraagd worden zodra het exacte bedrag van de offerte gekend is.
Het college bekrachtigt de samenwerking, tussen de stad Antwerpen en de Universiteit van Antwerpen.