Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6, 4.4. bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht van AG Vespa ter zake omvat de beslissingsbevoegdheid inzake het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast. Dit projectbudget omvat de geraamde projectkosten inclusief werkingsmarge van 10% voor de uitvoering van het goedgekeurde project. Wezenlijke wijzigingen aan het project vereisen tevens het akkoord van de stad:
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om – met ingang van 1 januari 2019 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Uitgaven exploitatie en investering, > € 5.500: goedkeuring door het college na centraal visum.
Bij goedkeuring van de projectdefinitie werd enkel de wedstrijdvergoeding vastgelegd. De totale kostprijs van het inrichtingsplan, zoals vastgelegd in de projectdefinitie, bedraag 120.000,00 EUR, waarvan 50% voor rekening is van Woonhaven Antwerpen.
Na de integrale kwaliteitskamer van 29 oktober 2021 werd, in samenwerking met de stadsbouwmeester, beslist dat er een bijkomende studie noodzakelijk is om het inrichtingsplan te kunnen voltooien. In het K.B. Uitvoering Overheidsopdrachten is een maximale kostprijs vastgelegd van 50% (zijnde 60.000,00 EUR) van de kosten van de oorspronkelijke opdracht. Hiervan is 50% voor rekening van Woonhaven Antwerpen.
Er werd besproken om het ontwerpteam in een beperkte tijdsperiode van drie maanden de volgende onderzoeksvragen te stellen:
De bijkomende studie kan zonder selectieprocedure worden gegund aan het ontwerpteam van Inrichtingsplan Arena vanwege de noodzakelijke kennis van het inrichtingsplan in opmaak. De complexe noden van alle betrokken partijen op de site zijn enkel bij dit ontwerpteam gekend. Bovendien gaat het onderzoek verder op studies die het ontwerpteam in een eerdere fase van het inrichtingsplan uitvoerde.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot inhouse opdrachten, dat deze buiten de toepassing van de wet vallen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Eind 2016 werd overleg opgestart tussen Woonhaven (WHA) en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Ruimte (SW/R). Aanleiding was de precaire bouwkundige toestand van het modernistisch patrimonium, namelijk de 287 sociale woningen (Renaat Braem), op de Arenawijk. Er was dringend nood aan een integrale ontwikkelingsvisie voor deze bebouwing. Uit behoefteanalyse voor de omgeving bleek ook de nood aan andere openbare voorzieningen, onder andere onderwijs en sportinfrastructuur. In onderling overleg en met betrokkenheid van andere stedelijke diensten zoals Onroerend Erfgoed, Stadsbeheer, Cultuur en Sport, Ontwerp & Uitvoering en onder leiding van de Stadsbouwmeester werd voorgesteld om een inrichtingsplan voor de Arenawijk op te maken. Het college keurde op 6 juli 2018 (jaarnummer 6378) het plan van aanpak voor de herontwikkeling van de Arenawijk en omgeving goed.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen stad Antwerpen en AG Vespa goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3084) keurde het college de opdracht aan AG Vespa goed voor de begeleiding van de respectieve stadsprojecten waarbij de opdracht ‘Arena’ stond opgenomen in de overzichtslijst. In gedeeld opdrachthouderschap tussen AG Vespa en Woonhaven Antwerpen en in samenwerking met de stedelijke diensten en het district Deurne werd de projectdefinitie voor herontwikkeling van de Arenawijk opgemaakt.
De raad van bestuur van AG Vespa keurde op 24 april 2020 het selectiebestek voor de opmaak van een inrichtingsplan voor de Arenawijk en de samenwerkingsovereenkomst tussen Woonhaven Antwerpen en AG Vespa goed.
Het directiecomité van AG Vespa keurde op 11 mei 2020 (jaarnummer 211) de samenstelling van de jury goed.
Het college keurde op 12 juni 2020 (jaarnummer 4808) de projectdefinitie voor opmaak van een inrichtingsplan voor de Arenawijk goed.
De raad van bestuur van AG Vespa keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 65) het gunningsbestek voor de opmaak van een inrichtingsplan voor de Arenawijk goed en gaf mandaat aan het directiecomité van AG Vespa om drie kandidaten te selecteren.
Het directiecomité van AG Vespa selecteerde op 6 juli 2020 (jaarnummer 370) drie ontwerpteams.
Het directiecomité van AG Vespa keurde op 18 januari 2021 goed om de opmaak van het inrichtingsplan 'Arenawijk Deurne' te gunnen aan BULK architecten met in onderaanneming CLUSTER landscape, WIT architecten en KARUUR architecten.
De kosten voor opmaak van het inrichtingsplan en de aanvullende studie worden 50/50 verdeeld tussen de stad Antwerpen en Woonhaven Antwerpen.
Bij goedkeuring van de projectdefinitie werd enkel de wedstrijdvergoeding vastgelegd. De totale kostprijs van het inrichtingsplan, zoals vastgelegd in de projectdefinitie, bedraag 120.000,00 EUR, waarvan 50% voor rekening is van Woonhaven Antwerpen. Het verschil werd verrekend via een correctiebestelbon. Er wordt een correctiebestelling opgemaakt van 60.000,00 EUR aan AG Vespa.
Voor de aanvullende studie wordt een bestelbon opgemaakt van 30.000,00 EUR aan AG Vespa.
Het college keurt de correctiebestelling 4105057907 goed voor een bedrag van 60.000,00 EUR aan AG Vespa voor de kosten voor de opmaak van het inrichtingsplan (50%).
Het college keurt de opdracht voor opmaak van een aanvullende studie voor het inrichtingsplan van de Arenawijk Deurne goed voor een maximaal bedrag van 60.000,00 EUR inclusief btw, waarvan maximaal 30.000,00 EUR voor rekening zal zijn van Woonhaven Antwerpen, en maximaal 30.000,00 EUR voor de stad Antwerpen.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Inrichtingsplan: Arena
Ondernemingsnummer: BE0267402076 | 60.000,00 euro | budgetplaats: 5291620000 | 4105057907 |
Haalbaarheidsstudie: Arena
Ondernemingsnummer: BE0267402076 | 30.000,00 euro | budgetplaats: 5291620000 budgetpositie: 214 functiegebied: 2WNS020101PA3717 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA050610 budgetperiode: 2200 | 4005483613
|