Terug
Gepubliceerd op 07/02/2022

2022_CBS_00953 - Selectieleidraad GAC_2021_01796 - Raamovereenkomst voor het leveren van infoborden - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Peter Wouters, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_00953 - Selectieleidraad GAC_2021_01796 - Raamovereenkomst voor het leveren van infoborden - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_00953 - Selectieleidraad GAC_2021_01796 - Raamovereenkomst voor het leveren van infoborden - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De inschrijver toont zijn technische bekwaamheid aan, aan de hand van minimum 2 referenties voor het leveren van infoborden of gelijkaardige opdrachten in het kader van het leveren van straatmeubilair, uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en met een gezamenlijk een waarde van minimaal 200.000 euro (exclusief btw.).

    Juridische grond

    In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

    Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

    In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

    Aanleiding en context

    In de stad Antwerpen is er een grote nood om allerlei informatie ter beschikking van de bewoners en de bezoekers te stellen: informatie over allerlei initiatieven en activiteiten zowel van de overheid als van erkende organisaties,... Infoborden worden bijvoorbeeld gebruikt om te informeren over taxi, fietsen, fietsstallingen, elektrisch laden, deelauto’s, motoren, parkings, etc.

    Panelen en zuilen zijn de dragers van deze informatie in de publieke ruimte. Zij kunnen zowel door de overheid als door privé worden geplaatst en beheerd. Private borden kunnen slechts geplaatst worden na toelating van het stadsbestuur.

    Om de timing te kunnen garanderen binnen werven waarin (ook) infoborden worden geplaatst, is het nodig om voor het leveren van deze infoborden te kunnen beschikken over een raamovereenkomst.  De huidige raamovereenkomst GAC_2017_00042 voor het leveren van infoborden, vervalt op 16 augustus 2022.  

    Om de continuïteit van infoborden te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om een nieuwe raamovereenkomst te plaatsen.

      Algemene financiële opmerkingen

      Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

      Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van infoborden. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van infoborden wordt ook in een wisselstukkencontract voorzien. Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

      Beleidsdoelstellingen

      2 - Leefbare en mobiele stad
      2LMS03 - Openbaar domein
      2LMS0302 - Aantrekkelijk en toegankelijk openbaar domein
      2LMS030210 - Beheer straatmeubilair en objecten

      Besluit

      Het college van burgemeester en schepenen beslist:

      Artikel 1

      Het college keurt selectieleidraad GAC_2021_01796 voor "Raamovereenkomst voor het leveren van infoborden" goed en keurt eveneens goed dat:

      • hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
      • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

      Artikel 2

      Het  college geeft opdracht aan:

      Dienst

      Taak

      GAC

      dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

      Artikel 3

      De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

      Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
      Raamovereenkomst voor het leveren van infoborden
        budgetplaats: 5151000000
      budgetpositie: 225
      functiegebied: 2LMS030210A00000
      subsidie: SUB_NR
      fonds: INTERN
      begrotingsprogramma: 2SA020200
      budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600
      volgt later
      Raamovereenkomst voor het leveren van infoborden
      - wisselstukken

      budgetplaats: 5151000000
      budgetpositie: 61414
      functiegebied: 2LMS030210A00000
      subsidie: SUB_NR
      fonds: INTERN
      begrotingsprogramma: 2SA020200
      budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600
      volgt later

      Bijlagen

      • 01796_20220121_selectieleidraad.pdf
      • 01796_Specificaties_infoborden.pdf