Terug
Gepubliceerd op 11/02/2022

2022_CBS_01019 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Havana’. District Antwerpen. Gedeeltelijke herziening RUP ‘Havanastraat’ - Ontwerp. Aanpassing procesnota en scopingnota. Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Peter Wouters, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_01019 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Havana’. District Antwerpen. Gedeeltelijke herziening RUP ‘Havanastraat’ - Ontwerp. Aanpassing procesnota en scopingnota. Voorlopige vaststelling - Goedkeuring 2022_CBS_01019 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Havana’. District Antwerpen. Gedeeltelijke herziening RUP ‘Havanastraat’ - Ontwerp. Aanpassing procesnota en scopingnota. Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

 Art. 2.2.21.§1 VCRO bepaalt dat de gemeenteraad het ontwerp-RUP voorlopig vaststelt.           

Argumentatie

Ontwikkelingsvisie

Het RUP ‘Havana’, gedeeltelijke herziening van het RUP ‘Havanastraat’, heeft als doel om de bouw van de TCN op de locatie die daarvoor bestemd was voor een grootschalige detailhandelszaak mogelijk te maken. Daarbij blijven de ruimtelijke concepten uit het masterplan ‘Havanastraat’ en die juridisch verankerd werden in het RUP ’Havanastraat’, maximaal gelden.

Afbakening plangebied

De afbakening van het plangebied wordt bepaald door de contouren van de zone met bestemming ‘Zone voor Detailhandel (De)’ en de ‘Zone voor Publiek Domein (Pu3)’ uit het RUP ‘Havanastraat’. De gehele zone heeft een oppervlakte van ongeveer 30.000m², waarvan ongeveer 3.300 m² is voorbehouden als laad- en loszone. De afbakening wordt in het noorden bepaald door ‘Zone voor Groen (Gr)’. In het zuiden wordt het gebied begrensd door de ‘Zone voor publiek domein (Pu2)’, in het oosten door de ‘Zone voor Centrumfuncties (Ce3)’ en in het westen door de ‘Zone voor Gemengde functies (Ge)’ van het RUP ‘Havanastraat’.

Reikwijdte en detailleringsgraad

Het RUP 'Havana' wijzigt de bestemmingszone ‘Zone voor Detailhandel’ (De) en een ‘Zone voor Publiek Domein’ (Pu3) binnen het RUP 'Havanastraat' naar ‘zone voor gemengde functies: maatschappelijke functies en bedrijven (Ge1)’. Daarnaast wordt er ook een overdruk ‘laad- en loszone ‘ en overdruk ‘zone non-aedificandi’ voorzien.

MER-screening

Op 21 januari 2022 besliste het Team MER dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is. De goedkeuring van ontheffing werd opgenomen in de toelichtingsnota en geactualiseerde scopingnota.

Veiligheid

Het Team Externe Veiligheid (TEV) meldt in het schrijven van 7 december 2020 dat er geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid te verwachten zijn en beslist daarom dat bij het RUP Havana geen ruimtelijk veiligheidsrapport (RVR) moet opgemaakt worden. De goedkeuring van ontheffing werd opgenomen in de toelichtingsnota en geactualiseerde scopingnota.

N.a.v. een bestemmingsverruiming volgend op een advies op de startnota werd opnieuw een RVR-toets uitgevoerd. In het schrijven van 27 september 2021 meldt TEV dat er nog steeds geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid te verwachten zijn en daarom beslist dat bij het RUP Havana geen RVR moet opgemaakt worden.

Watertoets

In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 moeten alle uitvoeringsplannen worden onderworpen aan een watertoets. Op 1 maart 2012 is het aangepaste besluit, tot vaststelling van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets, in werking getreden. Het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en heeft geen negatieve effecten op de waterhuishouding.

Planbaten

Er komen geen bestemmingswijzigingen voor die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen in eigendom van de stad en/of dochters.

Het bijhorende plan geeft weer welke percelen ten gevolge van de bestemmingswijziging in het kader van voorliggend RUP aanleiding kunnen geven tot planschade, planbaten en/of compensatie conform de richtlijn.


Naar aanleiding van het ontwerp RUP werd ook de procesnota geüpdatet met aangepaste timing en bijkomende adviesinstanties.

Fasering

Stap

Datum

Collegebeslissing: procesnota en startnota

23 oktober 2020 (jaarnummer 8891)

Raadpleging en adviesvraag startnota

16 november 2020 tot en met 14 januari 2021

Districtsraad: advies startnota

16 november 2020 (jaarnummer 173)

Gecoro: advies startnota

1 december 2020

Beslissing TEV 1

7 december 2020

Collegebeslissing: voorontwerp-RUP en scopingnota

27 augustus 2021 (jaarnummer 6961)

Districtsraad: advies voorontwerp-RUP

20 september 2021 (jaarnummer 139)

Gecoro: advies voorontwerp

7 oktober 2021

Beslissing TEV 2

27 september 2021

Beslissing Team MER

21 januari 2022

Collegebeslissing: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

4 februari 2022

Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

21 februari 2022

Openbaar onderzoek

28 februari 2022 tot en met 28 april 2022

Data in vet cursief zijn ramingen.

Juridische grond

Art.2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen.

Besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s.

Aanleiding en context

Op 26 september 2016 (jaarnummer 577) keurde de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Havanastraat' definitief goed op basis van de richtnota ‘Havanastraat’ die het masterplan ‘Havanastraat’ uit 2013 verder concretiseert.

Op 27 juni 2016 (jaarnummer 459) werd door de gemeenteraad de verkoop goedgekeurd van de zone met bestemming 'Zone voor Detailhandel (De)' voor de bouw van één grootschalige detailhandel. Hierin werd bepaald dat de kandidaat-koper bij zijn bod ook een projectvoorstel moest indienen. Het voorstel werd beoordeeld op basis van verschillende beoordelingscriteria. Slechts één kandidaat bezorgde een voorstel. Het college besliste op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9715) deze kandidaat te weerhouden voor het voeren van verdere onderhandelingen met betrekking tot de randvoorwaarden. De onderhandelingen met deze kandidaat sprongen echter af waardoor er geen overeenkomst tot stand kwam.

Op 21 december 2018 (jaarnummer 11458) besliste het college om de procedure tot herziening van het RUP 'Havanastraat', district Antwerpen, op te starten. De markt toonde onvoldoende interesse voor de bouw van één grootschalige detailhandel. Een herziening van het RUP drong zich op.

Op 19 december 2014 (jaarnummer 13059) keurde het college het algemeen kader goed voor de centralisatie van alle technische diensten in een logistiek centrum noord en een logistiek centrum zuid. De clustering in twee uitvalsbasissen beoogde de technische terreinmedewerkers te centraliseren in twee logistieke centra op het grondgebied van de stad Antwerpen. Het doel van dit project is een kwaliteitsvolle dienstverlening te garanderen aan de burger, een geschikte werkomgeving te creëren, efficiënter om te springen met middelen, innovatieve en duurzame technologie te integreren waar mogelijk en synergie te creëren.

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 1632) keurde het college principieel goed om de centralisatie van de Technische Cluster Noord (TCN) te realiseren op grond, eigendom van de stad Antwerpen, gelegen in de Shanghaistraat op de Havanasite in de zone volgens het RUP initieel voorzien voor grootschalige detailhandel. Het college besliste tevens om voor de realisatie van het project een procedure Design and Build (DB) te lanceren.

Op 29 juni 2020 (jaarnummer 379) keurde de gemeenteraad goed dat AG VESPA een DB opdracht zou opstarten voor de TCN gelegen in de Shanghaistraat, gelegen op de Havanasite in Antwerpen.

De zone is met het huidige RUP enkel te ontwikkelen tot een grootschalige retail-locatie waardoor de TCN op die plek niet mogelijk is. De herziening van het RUP ‘Havanastraat’ zal de ‘zone De’ en de ‘zone Pu3’ herbestemmen zodat de bouw wel mogelijk wordt.

Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8891) keurde het college de proces- en startnota van het RUP ‘Havana’, herziening van het RUP ‘Havanastraat’, goed.

Op 27 augustus 2021 (jaarnummer 6961) keurde het college de scopingnota, voorontwerp en aangepaste procesnota van het RUP ‘Havana’, herziening van het RUP ‘Havanastraat’ goed.

Op 10 december 2021 (jaarnummer 9941) keurde het college een aangepaste scoping- en procesnota goed. Team MER van het Departement omgeving vroeg een aanpassing van de scopingnota om een beslissing over ontheffing van de plan-MER plicht te nemen.

Adviezen

Provincie Antwerpen Gunstig onder voorwaarden
  • De provincie adviseert om te bekijken of zonnepanelen op het dak als verplichting binnen de voorschriften kunnen worden opgenomen.

Het RUP sluit zich aan bij de Antwerpse Bouwcode De Bouwcode bevat verplichtingen aangaande groendaken. Om deze groendaken niet te hypothekeren is ervoor gekozen om zonnepanelen op de daken van toekomstige gebouwen niet te verplichten. Daarnaast wil het RUP ook niet hypothekeren dat de dakoppervlaktes gebruikt zouden kunnen worden voor andere functies zoals bv. sportvelden.

  • De provincie vraagt zich af wat er met de bestaande locaties van de technische diensten zal gebeuren. Vaak zijn dergelijke locaties op vlak van mobiliteit en oppervlakte interessant om in te zetten op verweefbare bedrijvigheid. Zij adviseren dan ook om deze (te verlaten) locaties in detail te onderzoeken op haar potenties.

Deze opmerking valt buiten de scope van het RUP.

Elia Geen advies noodzakelijk

In het plangebied liggen geen leidingen die onder het beheer van Elia vallen.

Fluxys Geen advies noodzakelijk

Fluxys bezit geen aardgasvervoerinstallaties die beïnvloed worden door het RUP.

Agentschap voor Natuur en Bos Gunstig onder voorwaarden

De impact van de wijziging heeft geen significante impact op de omgevende natuurwaarden ten aanzien van het bestaande RUP. Niettegenstaande verzoekt ANB wel om potentiële geluidshinder van de activiteiten richting natuurgebied Oude Landen maximaal te voorkomen. Dit is een aandachtspunt bij verdere uitwerking van bouwplannen. ANB bracht een tweede maal advies uit, op vraag van Team MER van het Departement Omgeving. Om te kunnen oordelen over de ontheffing van de plan-MER plicht vroeg Team MER om de effecten van stikstofdepositie op het natuurgebied/GEN-gebied Oude Landen in kaart te brengen in de scopingnota en vervolgens een nieuw advies te vragen aan ANB over dit aspect. ANB stelde in zijn bijkomend advies vast dat de het plan geen onvermijdbare en onherstelbare schade (ten gevolge van stikstofdepositie) aan de natuur in het VEN zal veroorzaken.

Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) Advies uitgebracht

OVAM verwijst naar informatiebronnen en algemene aandachtspunten.

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) Gunstig advies

Het plan wordt gunstig geadviseerd en is in overeenstemming met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid.

Departement Omgeving Onthouding
Infrabel Gunstig advies

Infrabel heeft geen bezwaar.

Departement Mobiliteit en Openbare Werken Advies uitgebracht

MOW geeft aan dat ze niet zijn vermeld in de procesnota en ook niet om advies zijn gevraagd in startnotafase. Ze vragen om Routeplan 2030, het vervoerregionaal mobiliteitsplan van de Vervoerregio, toe te voegen in de planningscontext. In het plan (Plannota 2020-04) worden een aantal ambities geformuleerd t.a.v. de bewuste site. Zo kan het verbeteren van de link tussen de P+R en station Noorderdokken als hefboomproject bij de aanpak van de knooppunten Personenvervoer (incl. collectief Havenvervoer) dienen. Dat concept loopt parallel met de ambitie tot verhoging van de NMBS-bedieningsfrequentie aan station Noorderdokken. Die ontwikkeling kan een impact hebben op de (mogelijke) toekomstige bedrijvigheid in de zone tussen beide knooppunten (ruimtelijk, ontsluiting…). Die ambitie dient te worden opgenomen in het verdere proces.

Bovenstaande elementen zijn aangevuld in de toelichtingsnota en procesnota. De ambities staan in teken van een goede connectie tussen de P+R en het station Noorderdokken. Eén van de (ruimtelijke) uitgangspunten van het RUP is een aangename en veilige Oostwest Corridor. Dit uitgangspunt is ook in stedenbouwkundige voorschriften vertaald bv. door de bepaling dat in de verantwoordingsnota geduid moet worden hoe de veiligheid van langzaam verkeer op de Oostwest Corridor wordt gegarandeerd. De opmerking heeft dus geen invloed op het RUP.
De Lijn Gunstig onder voorwaarden
  • De doorstroming van het tramverkeer mag niet belemmerd worden door een te grote toename aan kruisend autoverkeer. De Lijn rekent dan ook op effectieve maatregelen om die toegangen tot de site die geen kruising van het tramspoor vergen, maximaal te faciliteren.

Op projectniveau dient rekening gehouden te worden met de doorstroming van het tramverkeer. Toegang voor autoverkeer in functie van woon-werkverkeer dient via de westelijke zijde van het plangebied te gebeuren. Ook toegang voor autoverkeer en lichte vrachtauto’s in functie van woon- werkverkeer kan via deze zijde gebeuren.Het RUP legt op dat aangetoond moet worden hoe maximaal gebruik gemaakt wordt van de P+R (of andere parkeerplaatsen op de Havanasite). Op die manier zou kruising met de tramkeerlus niet nodig zijn. 

  • Op het netplan op p.38 van de toelichtingsnota staat tramlijn 70 nog vermeld, deze is ondertussen vervangen door tramlijn 1.
Het netplan werd aangepast. 
Onroerend Erfgoed Onthouding
GECORO Gunstig onder voorwaarden
  • De Gecoro vraagt meer garanties voor de levendige plint: het voorschrift is te vaag en laat ruimte voor interpretatie.

In de stedenbouwkundige voorschriften wordt opgenomen dat alle gevels zichtbaar vanaf het publiek domein voorgevels zijn, en dus ook zo dienen te worden afgewerkt. Het gelijkvloers van de zuidelijke gevel dient uitsluitend levendige ruimtes met raamopeningen te bevatten (in plaats van zoveel mogelijk functies die bijdragen aan een levendige plint, zoals opgenomen was in het voorontwerp) zodat er in twee richtingen sociaal contact mogelijk is. Het gelijkvloers van de zuidelijke gevel dient de relatie te leggen met het openbaar domein en de nodige dynamiek te creëren met de corridor. Hiervan kan enkel afgeweken worden in functie van ruimtes voor noodzakelijke nutsvoorzieningen. 

  • De Gecoro vraagt of de geluidsbarrière een constructie moet zijn? Is een landschappelijk buffer ook mogelijk?

Een landschappelijke buffer wordt niet opgenomen in de voorschriften als mogelijke geluidsbarrière. Een landschappelijke buffer is steeds gesloten waardoor sociale controle onmogelijk is en er geen (veilige) relatie kan ontstaan tussen het gebouw en de corridor of de fietssnelweg. Dit zijn net uitgangspunten van het RUP.

  • De Gecoro stelt de vraag of een hoge constructie op enkele meters van de kazerne de leefbaarheid in de kazerne niet te sterk negatief zal beïnvloeden?

Eén van de ruimtelijke uitgangspunten is om het plangebied in te zetten als tussenschaal tussen de P+R en de kazerne. De toegelaten hoogtes zijn binnen de huidige planologische context (RUP Havanastraat) ook reeds toegelaten. Het RUP Havanastraat blijft van kracht voor de kazerne. In dat RUP werd reeds rekening gehouden met een gebouw met gelijkaardig volume. Daarom moeten bv. leef- en slaapruimtes van woningen in de kazerne zich ook maximaal aan de binnenzijde van het complex bevinden. Doordat het gebouw zich ten noorden van de kazerne zal bevinden zal er geen bijkomende schaduw op de kazerne vallen.

  • De GECORO vraagt om te onderzoeken of een minimaal dorpelpeil van 30 cm te verzoenen valt met een ondergrondse parkeergarage.

Het minimaal dorpelpeil van 30 cm valt te verzoenen met een ondergrondse parkeergarage. Ook in andere MER’s wordt deze maatregel opgenomen. 

  • De GECORO heeft nog enkele bezorgdheden m.b.t. de verdeling van het woon-werk-, dienst- en vrachtverkeer. Zo zal het zware vrachtverkeer het plangebied verplicht via de Havana- en Seattlestraat moeten betreden, waarbij het de oost-west corridor voor traag verkeer (zoals opgenomen in het RUP Havanastraat) kruist. Door deze kruising tussen traag verkeer en zwaar vrachtverkeer ontstaan mogelijk gevaarlijke situaties. Er dienen dan ook maatregelen genomen te worden die deze gevaarlijke situaties voorkomen en een hoge zichtbaarheid garanderen.

Deze elementen worden uitdrukkelijk benoemd in de toelichtingsnota. Op projectniveau zal in het licht daarvan een veilige oversteek gegarandeerd moeten worden.

  • De Gecoro geeft aan dat het vreemd is dat een ruimtelijk concept waarbij woon-werkverkeer en lichte vrachtauto’s parkeren in de P+R afhangt van een overeenkomst tussen de technische cluster en de exploitant van de P+R, en deze overeenkomst geen deel uitmaakt van het RUP.

De stedenbouwkundige voorschriften houden een aantal opties open voor het parkeren van het woon-werk verkeer en lichte vrachtauto’s. Het parkeren in de P+R is er daar één van. De gesprekken met de exploitant zijn lopende. Het RUP heeft als opzet flexibel en robuust te zijn. Er zijn dan ook andere functies, buiten de TCN, mogelijk.

  • De GECORO vraagt om de timing van de opmaak van het RUP beter af te stemmen op de Design & Build procedure van de Technische Cluster Noord en het RUP niet verder goed te keuren alvorens de Design & Build procedure verder staat. Dit om te voorkomen dat bij de verdere uitwerking van het project afwijkingen met de voorschriften van het RUP gevonden worden.

Van bij de opstart is er een nauwe afstemming met AG Vespa. AG Vespa maakt ook deel uit van het planteam. Op deze manier wordt het RUP volledig afgestemd op de TCN en de timing van de D&B. Verder wordt ingezet op een flexibel en robuust RUP waarbij de nodige flexibiliteit wordt ingebouwd. De TCN kent een strakke timing waardoor het RUP uitstellen ook niet mogelijk is.

Vlaamse Waterweg Geen advies noodzakelijk
Districtsraad Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

Toelichting antwoord: 

Er dienen infrastructurele mogelijkheden voorzien worden om toelevering/aflevering met cargo fietsen te faciliteren.

De infrastructurele uitwerking gebeurt op projectniveau. Het RUP laat toe- en aflevering met cargo fietsen en infrastructuur die daartoe moet dienen toe. Om toe- en aflevering vanaf de noordelijk gelegen fietsostrade toe te laten, werd art. 1 §2 ‘Inrichting’ aangepast zodanig dat enkel ontsluitingen voor het overige gemotoriseerde dienst- en vrachtverkeer via de Havanastraat dient te gebeuren. Toegang voor autoverkeer in functie van woon- werkverkeer gebeurt via de westelijke zijde van de bestemmingszone. Toegang voor autoverkeer en lichte vrachtauto’s in functie van dienstverkeer gebeurt via de westelijke zijde en/of via de Havanastraat. 

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030202 - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de geactualiseerde procesnota en scopingnota van het RUP ‘Havana’, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

De gemeenteraad stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Havana', district Antwerpen, voorlopig vast.

Dit RUP, met Algplan_ID 11002_214_10035_00001 , bestaat uit een toelichtingsnota, de stedenbouwkundige voorschriften, een grafisch plan,  een plan van de bestaande juridische en feitelijke toestand en de procesnota.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • RUP Havana_ PN_ ontwerp RUP 31012022- DEF+ bijlagen_Deel1.pdf
  • RUP Havana_ PN_ ontwerp RUP 31012022- DEF+ bijlagen_Deel2.pdf
  • RUP Havana_ PN_ ontwerp RUP 31012022- DEF+ bijlagen_Deel3.pdf
  • RUP Havana_SC_ 31012022 DEF_s.pdf
  • RUP Havana_ SC_ 31012022 DEF Bijlagen_s_Deel1.pdf
  • RUP Havana_ SC_ 31012022 DEF Bijlagen_s_Deel2.pdf
  • RUP Havana_ SC_ 31012022 DEF Bijlagen_s_Deel3.pdf
  • RUP Havana_ SC_ 31012022 DEF Bijlagen_s_Deel4.pdf
  • RUP_HERZIENING_HAVANASTRAAT_BJT_VV.pdf
  • RUP Havana VS_ontwerp RUP 31012022_b.pdf
  • RUP Havana_TN_ontwerp 31012022 DEF+ bijlagen_b.pdf
  • RUP_HERZIENING_HAVANASTRAAT_GP_VV_b.pdf