Terug
Gepubliceerd op 07/02/2022

2022_CBS_00843 - Omgevingsvergunning - OMV_2021092101. Van Eycklei 8. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Peter Wouters, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_00843 - Omgevingsvergunning - OMV_2021092101. Van Eycklei 8. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_00843 - Omgevingsvergunning - OMV_2021092101. Van Eycklei 8. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021092101

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Noemi Brandys met als adres Van Eycklei 8 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Eycklei 8 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 0, 1463E15 en 1463Y14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

oprichten van een meergezinswoning met 11 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/07/2016: weigering (2016595) Van Eycklei 8 – Edelinckstraat 1A verbouwing en nieuwbouw opbrengsteigendom;

-          23/03/1987: vergunning (18#68987) voor het plaatsen van een hofmuur.

Vergunde en huidige toestand

-          braakliggend terrein met een hofmuur langs de Edelinckstraat.

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw met 11 wooneenheden waarvan:

  • 3 studio’s met een netto vloeroppervlakte van circa 44 m²;
  • 3 eenslaapkamer appartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 60 m²;
  • 3 tweeslaapkamer appartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 80 m²;
  • 2 drieslaapkamer appartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 140 en 190 m²;

-          5 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          voorgevel in horizontale en verticale, bruin-rode steenstrips en buitenschrijnwerk in wit aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          oprichten van een appartementsgebouw met 11 wooneenheden en een ondergrondse parking;

-          plaatsen van een tuinmuur, deels op de nieuwe perceelsgrens met het perceel Van Eycklei 8.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

29 oktober 2021

17 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

29 oktober 2021

3 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Zeeschelde-Zeekanaal

29 oktober 2021

 Geen datum ingegeven

Geen advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

29 oktober 2021

10 november 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

29 oktober 2021

30 oktober 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 oktober 2021

29 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 12 en 25: de deuren van de appartementen liggen te diep in de wanden zodat er geen vrije en vlakke draaicirkel aanwezig is en ook geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minsten 50 cm naast de krukzijde van de deuren.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 27 Open ruimte: de tuin achteraan wordt meer dan de helft verhard terwijl slechts maximaal 1/3 mag verhard worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Edelinckstraat wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen. De voorgestelde meergezinswoning met tien appartementen is functioneel inpasbaar in de omgeving.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet een nieuw appartementsgebouw van 5 bouwlagen. Het volume sluit aan op de kroonlijsthoogte van de linkerbuur (ca. 15,5 m). Gelet op het referentiebeeld van de Edelinckstraat met historische eengezinswoningen van drie hoge bouwlagen onder een hellend dak en recentere meergezinswoningen van vijf bouwlagen kan het voorgestelde volume positief geadviseerd worden. Ook de bouwdiepte van ca. 16,75 m op het gelijkvloers en 13 m op de verdiepingen is in overeenstemming met de kenmerkende bebouwing in de omgeving.

 

Het gebouw voorziet een verscheidenheid aan woninggroottes; 3 studio’s van ca. 44 m², 3 eenslaapkamer appartementen van ca. 60 m², 3 tweeslaapkamer appartementen van ca. 80 m² en 2 drieslaapkamer appartementen met een oppervlakte van ca. 140 en 190 m²; Dit programma biedt een goede mix aan appartementen zonder de draagkracht van het perceel te overschrijden. De aanvraag kan positief geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel van het nieuwbouwproject biedt een eenvoudige ritmiek voorzien in een spel van horizontaal en verticaal geplaatste gevelsteenstrips in een bruin-rode kleur. De gevelopeningen zijn hierbij gelijk uitgelijnd en voorzien van wit aluminium schrijnwerk met een driedeling. De doorlopende gevellijsten in blauwe hardsteen vormen een horizontaal accent ter hoogte van elke bouwlaag en de centrale uitsprong van 70 cm over 3 verdiepingen geeft de gevel meer diepte.


De achtergevel wordt ook afgewerkt met dezelfde bruin-rode gevelsteenstrips en eenzelfde wit aluminium schrijnwerk. De terrassen worden voorzien van balustrades in wit aluminium spijlenwerk.
 

Het straatbeeld wordt voornamelijk gekenmerkt door gepleisterde lijstgevels in witte kleur en gevels in natuursteen. De beoogde afwerking in bruin-rode baksteenstrips is echter veel voorkomend in de stad en kan bijgevolg positief geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voor het grootste deel kan de aanvraag positief geadviseerd worden. Toch zijn er ook enkele afwijkingen ten opzichte van de verordening toegankelijkheid en de bouwcode waarvoor voorwaarden bij de vergunning dienen opgenomen te worden.

 

De toegangsdeuren van de appartementen liggen te diep in de wanden zodat er geen vrije en vlakke draaicirkel aanwezig is (toegankelijkheid, art. 12) en ook geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minsten 50 cm naast de krukzijde van de deuren voorzien kan worden (toegankelijkheid, art. 25). Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen, wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen dat de toegangsdeuren moeten voldoen aan artikel 12 en 25 van de verordening integrale toegankelijkheid.

 

Strijdig met de bouwcode (art. 27) is de tuinzone van ca. 87 m² voor ca. 50 m² verhard. Verharding dient beperkt te worden tot 1/3 van de tuinoppervlakte. Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen wordt dit als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 13  parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op het aantal appartementen en hun oppervlakte:

-          3 appartementen < 60m² (parkeernorm 1,05) = 3.15

-          6 appartementen tussen 60m² en 90m² (parkeernorm 1,2) = 7,2

-          2 appartementen > 90m² (parkeernorm 1,35) = 2,7

 

De plannen voorzien in 10 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er wordt een ondergrondse parking ingericht met 10 plaatsen.

De inrit van de parking is te smal om auto’s te laten kruisen. Er moet een verkeerslicht voorzien worden zodat niet tegelijk kan in- en uitgereden worden.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 13.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet volledig gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag dat een perceel betreft met een beperkte diepte en een onregelmatige vorm. Dit laat het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe. Desondanks kunnen er 10 parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de appartementen moeten 30 fietsenstallingen voorzien worden:

-          6 appartementen met 1 slaapkamer : 6 x 2 = 12

-          3 appartementen met 2 slaapkamers : 3 x 3 = 9

-          1 appartement met 3 slaapkamers : 1 x 4 = 4

-          1 appartement met 4 slaapkamers : 1 x 5 = 5

 

Er wordt een fietsenstalling ingericht op het gelijkvloers voor 26 fietsen.

Alle fietsenstallingen zijn een dubbel systeem. Niet alle fietsen kunnen gebruik maken van een dubbel systeem (zware (elektrische) fietsen, fietsen met manden, zakken, kinderstoeltjes,…)

Minimum de helft van de nodige fietsenstallingen moeten gewone enkele fietsenstallingen zijn.

Bij een dubbele fietsenstalling moet de tussenafstand minimum 50cm zijn. Dit wordt hier niet voorzien.

Als voorwaarde wordt opgelegd dat er een voldoende grote fietsenstalling voor 30 fietsen moet voorzien worden, die ingericht is volgens de principes uit de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin zijn strikt na te leven;

3.      de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius zijn strikt na te leven;

4.      de toegangsdeuren van de appartementen moeten voldoen aan artikel 12 en 25 van de verordening integrale toegankelijkheid;

5.      de verharding in de tuin dient beperkt te worden tot 1/3 van de tuinoppervlakte, conform artikel 27 van de bouwcode;

6.      er moet een verkeerslicht voorzien worden aan de inrit naar de parking zodat niet tegelijk kan in- en uitgereden worden;

7.      minimum de helft van de nodige fietsenstallingen moeten gewone enkele fietsenstallingen zijn;

8.      er moet een voldoende grote fietsenstalling voor 30 fietsen voorzien worden, die ingericht is volgens de principes uit de bouwcode;

9.      per 10 autostalplaatsen dient er telkens een elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens;

10.    na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

29 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

10 november 2021

Einde openbaar onderzoek

9 december 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 februari 2022

Verslag GOA

24 januari 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 november 2021

9 december 2021

0

0

0

4

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Harmonie: Het bezwaar dat de bouwhoogte van het project niet in harmonie is met het referentiebeeld van de omgeving;

Beoordeling: De Edelinckstraat kenmerkt zich door klassieke herenhuizen met 3 hoge bouwlagen onder schuine bedaking, afgewisseld met recenter opgerichte meergezinswoningen met 5 bouwlagen onder plat dak. Het beoogde volume van 5 bouwlagen onder een plat dak is inpasbaar in de omgeving. Het bezwaar is ongegrond.

  1. Verlies van uitzicht: Het bezwaar tegen het verlies van uitzicht door de bouw van de nieuw meergezinsgebouw;
    Beoordeling: Uiteraard zal het uitzicht voor enkele omwonenden wijzigen. Het betreft hier de bouw van een meergezinsgebouw met een kenmerkende bouwhoogte en bouwdiepte en die zich dan ook inpast in de straatwand. De nieuwbouw verhoudt zich tot de overkant van de straat zoals de bestaande panden aan weerszijden van de straat zich tegenover elkaar verhouden. Er kan dus bezwaarlijk gesteld worden dat hierdoor de woonkwaliteit van het overgelegen pand in het gedrang komt. Het bezwaar is ongegrond;
  2. Schending van de privacy: Het bezwaar tegen verlies van privacy door inkijk vanuit de verblijfsruimten en terrassen aan de achterzijde van het meergezinsgebouw, in de tuin van de bezwaarindiener;

Beoordeling: Wonen in een stad betekent een hoge densiteit op een kleine oppervlakte, wat inkijk niet kan tegenhouden. Het gaat in deze situatie bijkomend slechts om een tuinzone en niet om verblijfsruimtes. Daarom kan bezwaarlijk gesteld worden dat de privacy dermate geschonden wordt dat de woonkwaliteit in het gedrang komt.
Het bezwaar is ongegrond;

  1. Tekort aan parkeerplaatsen: Er worden slechts 10 van de 13 benodigde parkeerplaatsen voorzien. Wegens de beperkte parkeercapaciteit in de buurt wordt verwacht dat dit de parkeerdruk in de buurt zal verhogen en zo de leefbaarheid in het gedrang komt;
    Beoordeling: De stedelijke dienst Mobiliteit geeft een gunstig advies voor deze aanvraag, er wordt een parkeerretributie toegepast voor de 3 ontbrekende plaatsen, waarmee op termijn buurtparking zal worden gerealiseerd. Het specifieke ondiepe perceel laat niet toe meer parkeerplaatsen te voorzien. De inspanningen zijn reeds maximaal. Het bezwaar is ongegrond;
  2. Geen open ruimte op eigen perceel: Het bezwaar dat er minder dan 20% van het perceel onbebouwd blijft zoals opgelegd door de bouwcode;

Beoordeling: De totale oppervlakte van het perceel bedraagt ca. 387 m² en de tuinzone meet ca. 87 m². Circa 22% van het perceel blijft onbebouwd. Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin zijn strikt na te leven;

3.      de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius zijn strikt na te leven;

4.      de toegangsdeuren van de appartementen moeten voldoen aan artikel 12 en 25 van de verordening integrale toegankelijkheid;

5.      de verharding in de tuin dient beperkt te worden tot 1/3 van de tuinoppervlakte, conform artikel 27 van de bouwcode;

6.      er moet een verkeerslicht voorzien worden aan de inrit naar de parking zodat niet tegelijk kan in- en uitgereden worden;

7.      minimum de helft van de nodige fietsenstallingen moeten gewone enkele fietsenstallingen zijn;

8.      er moet een voldoende grote fietsenstalling voor 30 fietsen voorzien worden, die ingericht is volgens de principes uit de bouwcode;

9.      per 10 autostalplaatsen dient er telkens een elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens;

10.    na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.