Terug
Gepubliceerd op 07/02/2022

2022_CBS_00864 - Omgevingsvergunning - OMV_2021123390. Heidestraat 4. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Peter Wouters, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_00864 - Omgevingsvergunning - OMV_2021123390. Heidestraat 4. District Hoboken - Goedkeuring 2022_CBS_00864 - Omgevingsvergunning - OMV_2021123390. Heidestraat 4. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021123390

Gegevens van de aanvrager:

Comm.VA Delhaize Le Lion/De Leeuw met als contactadres Osseghemstraat 53 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek

Ligging van het project:

Heidestraat 4 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 518W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verplaatsen van de toegang tot een supermarktparking

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/04/2018: voorwaardelijke vergunning (2018177) voor het plaatsen van een kopcabine op het terrein van een bestaande supermarkt

-          18/06/2010: vergunning (3473#9227) voor het verbouwen van een bestaande supermarkt;

-          22/08/2008: vergunning (3290#245) voor het verbouwen van een bestaande supermarkt.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          vrijstaande supermarkt Delhaize op L-vormig perceel;

-          gelegen op hoek Oudestraat en Heidestraat;

-          het supermarktgebouw staat haaks op de straat;

-          parking voor personenwagens rechts van het gebouw en op het dak;

-          leveringen via aparte weg uiterst links op het perceel in de Heidestraat;

-          in- en uitrit voor personenwagens op circa 80 meter van het kruispunt Oudestraat en Heidestraat, ter hoogte van de ingang van de winkel;

-          in- en uitrit afgesloten met slagbomen;

-          extra toegang tot parking via toegang tankstation Q8 in Oudestraat;

-          rijden in tegenwijzerzin op parking begane grond;

-          171 parkeerplaatsen.

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          dakparking ongewijzigd;

-          verplaatsing in- en uitrit personenwagens naar circa 55 meter van het kruispunt Oudestraat en Heidestraat;

-          in- en uitrit afgesloten met slagbomen;

-          166 parkeerplaatsen;

-          ter hoogte van voormalige in-en uitrit komt toegang voor fietsers en voetgangers in een directe lijn naar de inkom van de supermarkt;

-          circulatie op parking begane grond gewijzigd naar wijzerzin.

Inhoud van de aanvraag

-          verplaatsen van de in- en uitrit van een parking;

-          aanleggen van een aparte toegang voor fietsers en voetgangers;

-          wijzigen van de circulatie op de gelijkvloerse parking.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

21 december 2021

12 januari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

21 december 2021

 

Geen advies

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

21 december 2021

23 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 december 2021

11 januari 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

21 december 2021

27 december 2021

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

21 december 2021

18 januari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De vergunde functies blijven ongewijzigd na de heraanleg van de toegang aan de parking van een winkelpand.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De wijzigingen hebben geen invloed op de schaal noch op het ruimtegebruik.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarde worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

“Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de verkeerspolitie, die vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerking heeft:

Het lijkt ons opportuun om de fietstoegang (rode strook) te verbreden naar minimaal 2m aangezien de fietsstrook in beide richtingen gebruikt wordt. Wanneer twee fietsers uit beide richtingen komen, moet van beide uitwijken op de voetgangersstrook. Dit verhoogt de kans op aanrijdingen met voetgangers.”

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er aangesloten bij het gegeven advies. Vanuit veiligheidsoogpunt moet er een voldoende ruime fietsenstrook zijn. Het is ook niet wenselijk dat het voetpad hiervoor versmald wordt. Het fietspad kan hierdoor enkel verbreed worden langs rechts. Dit zal dan ook opgenomen worden als voorwaarde bij de vergunning.

 

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door publieke ruimte.

“Na de werken zal het openbaar domein opnieuw moeten worden aangewerkt ter hoogte van de oude en nieuwe inrit. De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling - dienst Publieke Ruimte/ Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.”

Dit zal dan ook opgenomen worden als voorwaarde van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

“Het herinrichten van de parking op zich heeft geen parkeerbehoefte. Het verschuiven van de toegangsbarelen heeft tot gevolg dat er 5 plaatsen minder zijn op de parking op het maaiveld.

Deze 5 zijn momenteel niet nodig, er is altijd een overschot aan parkeerplaatsen op het dak van de Delhaize. Eventueel zou later indien dit nodig blijkt nog 5 bijkomende plaatsen op het dak bij voorzien kunnen worden.

De bijkomende parkeerbehoefte is 0 parkeerplaatsen.”

 

De plannen voorzien in voldoende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Vanuit de stedelijke dienst mobiliteit werd bijkomende volgende voorwaarde voorgesteld:

“Bij de uitrit staat nu enkel een pijl voor linksaf het terrein af. Hier moet een pijl voor rechtdoor bijgemaakt worden. Men mag de uitrit voorbij rijden om een parkeerplaats te zoeken (wanneer men via de Oudestraat binnen rijdt of geen plaats vindt en naar de dakparking wil rijden).”

Deze voorgestelde voorwaarde wordt mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. bij de uitrit staat nu enkel een pijl omr linksaf het terrein af te rijden. Hier moet een pijl voor rechtdoor bijgemaakt worden;

3. na de werken zal het openbaar domein opnieuw moeten worden aangewerkt ter hoogte van de oude en nieuwe inrit. De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling - dienst Publieke Ruimte/ Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken;

4. de fietsstrook moet langs rechts verbreedt worden tot een totale breedte van 2 meter, ten nadele van de groenstrook. De breedte van het voetpad moet behouden blijven;


Lastvoorwaarden

De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 november 2021

Volledig en ontvankelijk

21 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 februari 2022

Verslag GOA

27 januari 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. bij de uitrit staat nu enkel een pijl omr linksaf het terrein af te rijden. Hier moet een pijl voor rechtdoor bijgemaakt worden;

3. na de werken zal het openbaar domein opnieuw moeten worden aangewerkt ter hoogte van de oude en nieuwe inrit. De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling - dienst Publieke Ruimte/ Structureel Onderhoud betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken;

4. de fietsstrook moet langs rechts verbreedt worden tot een totale breedte van 2 meter, ten nadele van de groenstrook. De breedte van het voetpad moet behouden blijven;


Lastvoorwaarden

De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.