Terug
Gepubliceerd op 07/02/2022

2022_CBS_00959 - Klantencontacten en dienstverlening - Samenwerkingsovereenkomst oproep 3 'Gemeente zonder gemeentehuis'. Ondertekening. - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Peter Wouters, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_00959 - Klantencontacten en dienstverlening - Samenwerkingsovereenkomst oproep 3 'Gemeente zonder gemeentehuis'. Ondertekening. - Goedkeuring 2022_CBS_00959 - Klantencontacten en dienstverlening - Samenwerkingsovereenkomst oproep 3 'Gemeente zonder gemeentehuis'. Ondertekening. - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.

Argumentatie

Via het programma Gemeente zonder gemeentehuis wil de Vlaamse Regering steden en gemeenten ondersteunen die innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening nog beter af te stemmen op de noden en verwachtingen van burgers en ondernemers. De focus in oproep 3 van het programma ligt op:

  • de innovatieve dienstverlening aan burgers, ondernemers en verenigingen: De Vlaamse overheid wil dat burgers, ondernemers en verenigingen snel en efficiënt in interactie kunnen gaan met hun gemeente. Zonder rompslomp, zonder gedoe. Meer dan ooit digitaal maar de burger staat centraal en kiest: digitaal of fysiek. Gemeenten maken de klik met de burger via een aanbod van proactieve, gepersonaliseerde oplossingen en gebruiksvriendelijke diensten.
  • de werkplek van de toekomst: medewerkers gaan aan de slag met moderne digitale tools. Met de laptop onder de arm trekken ze de gemeente in, dicht bij de burger. Bovendien kunnen ze focussen op de essentie van hun werk: oplossingsgericht meedenken met de burger, op basis van correcte en geactualiseerde data. Dankzij optimalisatie en digitalisering van processen behoren tijdsintensieve, repetitieve taken tot het verleden.

Om grootschalige transformaties te realiseren aan een omvattend aantal processen moedigt de Vlaamse Regering gemeenten aan om voor deze oproep samen te werken. Een dossier kan ingediend worden door een lokaal bestuur, dat optreedt als penhouder voor verschillende lokale besturen. Bij het indienen van een dergelijke, gezamenlijke subsidieaanvraag moeten de initiatiefnemers vastliggen in een goedgekeurde en ondertekende samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening gebeurt via het digitaal ondertekenplatform van Vlaanderen.

De stad Antwerpen wil voor oproep 3 van het project "Gemeente zonder gemeentehuis" samen met andere steden (onder andere Gent, Aalst, Lier, Leuven, Oostende) en gemeenten (onder andere Houthalen-Helchteren, Puurs-Sint Amands, Zulte, Zemst, Oudsbergen) een dossier indienen onder penhouderschap van de stad Mechelen. Het ingediende dossier betreft een verregaande administratieve vereenvoudiging en automatisering van processen Burgerzaken, met name  de processen geboorte, erkenning kind, huwelijk, wettelijke samenwoning, rijbewijzen, reispassen, identiteitskaarten, polio, verkiezingen, voorlopige bewindvoering, aanstelling gezworenen Hof van Assisen. Voor oproep 3 Gemeente zonder gemeentehuis moeten dossiers uiterlijk op  uiterlijk op 18 februari 2022 ingediend zijn.

De toegekende subsidie bedraagt maximaal 80% van de totale projectkost. Lokale besturen die een projectvoorstel indienen, engageren zich ertoe om  minstens 20% met eigen middelen te financieren. Daarvoor komen ook personeels- en werkingsmiddelen in aanmerking, te spreiden over de totale duur van het project. De stad Antwerpen opteert voor een inzet in personeel, te realiseren binnen het bestaand personeelskader.

De samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op 1 april 2022 en loopt tot 31 december 2025. 

Aanleiding en context

Op 26 februari 2016 (jaarnummer 1553) keurde het college de stadsbrede kanaalstrategie voor administratieve dienstverlening goed waarbij digitaal de norm is.

Op  9 december 2016 (jaarnummer 10649) nam het college kennis van de structurele daling van fysieke loketbezoeken sedert de invoering van het nieuwe loketmodel Loket 2020 en keurde het voorstel goed om een tweede golf van loketproducten via digitale weg aan te bieden. 

Op 11 juni 2021 (jaarnummer 4787) nam het college kennis van de vier pijlers van Loket op Maat en keurde de opstart van een proefproject in Berchem goed. 

Op 22 september 2021 (jaarnummer 103) nam het managementteam kennis van de locaties binnen de proeftuin district Berchem waar een vernieuwde vorm van dienstverlening van de stadsloketten georganiseerd wordt. 

Op 10 december 2021 (jaarnummer 9882) nam het college kennis van de evaluatie van de proeftuin district Berchem en de stand van zaken van Loket op Maat. 

De stadsdienst Ondernemen en Stadsmarketing/Klantencontacten en Dienstverlening/Loketwerking wil de komende jaren verder ontwikkelen tot een ‘loket op maat’. Om dit te realiseren worden vier pijlers uitgewerkt: het uitbreiden van het digitaal aanbod, het verbeteren van de digitale gebruikerservaring, het borgen van de fysieke toegankelijkheid voor doel- en kansengroepen en de kwaliteit van de fysieke klantencontacten laten voorgaan op de kwantiteit.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS05 - Loketten
2SBS0501 - Kwalitatieve digitale, telefonische en fysieke dienstverlening
2SBS050101 - Tijdige, correcte en neutrale dienstverlening
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS05 - Loketten
2SBS0501 - Kwalitatieve digitale, telefonische en fysieke dienstverlening
2SBS050107 - Administratieve vereenvoudiging en "only once"

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat de stad Antwerpen samen met de stad Mechelen een gezamenlijk subsidiedossier indient bij de Vlaamse Regering in het kader van oproep 3 "Gemeente zonder gemeentehuis".

Artikel 2

Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst met de stad Mechelen als penhouder voor het indienen van een gezamenlijk subsidiedossier bij de Vlaamse Regering in het kader van oproep 3 "Gemeente zonder gemeentehuis" goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
OSinzet medewerkers experten bevolking, burgerlijke stand en lokettoepassingen zoals vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst op een totaal van 200 mandagen te spreiden over de periode 1 april 2022 tot 31 december 2025. 




Bijlagen

  • Antwerpen_20220126_Bijlage 03 Samenwerkingsovereenkomst oproepen GZG v4.docx