Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021120112 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Heidi Mens met als adres Havenstraat 44 te 3500 Hasselt en de heer Tom Ory met als adres Havenstraat 44 te 3500 Hasselt |
Ligging van het project: | Vaartdijk ZN te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 27 sectie A nrs. 7Y2, 7Z2, 118/2 D, 118H6, 118K6, 118/5 C, 118G6, 121Z2, 121Y2, 121V2, 121T2, 123W2, 123/2 A, 125V9, 126C3, 126/6 A, 127E11, 135A2 en 135D2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | nieuwe linkeroever tussen brug van den Azijn en de Theunisbrug, met bijhorende wegenis en reliëfwijzigingen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/07/2019: aktename (OMV_2018109978) voor het exploiteren van transformatoren van 2x 400 kVA, horende bij een pompgemaal;
- 18/12/2018: aktename (OMV_2018140277) voor een werf voor het herbouwen van de Theunisbrug (Vlaams project);
- 11/10/2018: aktename (OMV_2018115263) voor de exploitatie van een bouwwerf voor het herbouwen van de Theunisbrug in Merksem;
- 26/01/2018: vergunning (2017814) voor het verhogen van de brug over het Albertkanaal: brug 56 Gabriël Theunisbrug en infrastructuurwerken;
- 24/05/2017: vergunning (2017239) voor het bouwen van een vijzelgemaal met 3 vijzels, bypass op de koker van het Klein Schijn en een motorenlokaal plus een laagspanning- en middenspanningslokaal;
- 07/11/2003: vergunning (20031481) voor het plaatsen van een waterreservoir;
Vergunde/vergund geachte toestand
- geen laatst vergunde toestand aangeleverd.
Huidige toestand
- inrichting:
Gewenste toestand
- inrichting:
- een nieuwe oever met kademuur;
- nieuwe wegenis (nieuw jaagpad);
- een nieuwe koker;
- enkele grasbermen met hoogstambomen en struiken.
Inhoud van de aanvraag
- aangepaste linker oever tussen brug van den Azijn en de Theunisbrug, met bijhorende wegenis en reliëfwijzigingen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 20 december 2021 | 21 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 20 december 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 20 december 2021 | 20 januari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Elia Asset nv/ Elia Contact Center Noord | 20 december 2021 | 14 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 20 december 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij | 20 december 2021 | 23 december 2021 | Gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 20 december 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 20 december 2021 | 31 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij/ Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid | 20 december 2021 | 11 januari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 20 december 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 20 december 2021 | 21 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 december 2021 | 10 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 20 december 2021 |
|
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 20 december 2021 | 27 december 2021 |
Straatnamencommissie | 20 december 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterweg. Binnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De stedenbouwkundige handelingen uit de aanvraag kunnen beschouwd worden als handelingen van algemeen belang die een beperkt ruimtelijke impact hebben zoals bepaald in artikel 3, §2, 4° van het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het Albertkanaal is een belangrijke waterweg in Vlaanderen voor containervervoer. In het kader van de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal investeert De Vlaamse Waterweg nv in de verdere uitbouw van het Albertkanaal. Het kanaalvak Wijnegem-Antwerpen wordt aangepast tot klasse VIb-bevaarbaarheid (bevaarbaar voor schepen tot 10.000 ton). Dit vergt investeringen in de verbreding en verdieping van het kanaal en in de aanpassing van de oevers. De nieuwe oeverconstructie op Linkeroever van het Albertkanaal tussen de brug van den Azijn en de Burgemeester Gabriël Theunisbrug ligt landinwaarts van de bestaande, te slopen oeverconstructie en draagt bij aan deze doelstelling.
De aanvraag betreft een beperkte verbreding over een beperkte lengte. Het gaat om het wegwerken van een resterende flessenhals tussen zones van het Albertkanaal die in eerdere projecten reeds verbreed werden. Ten opzichte van de breedte en lengte van het Albertkanaal in zijn totaliteit is deze ingreep beperkt.
De aanvraag situeert zich in industriegebied. Ten zuiden van de aanvraag zijn enkele bedrijven gelegen met adres Tweemontstraat. De nieuwe oeverconstructie voorziet tevens in een nieuwe ontsluitingsweg voor deze bedrijven richting de Merksemsesteenweg waardoor de woonwijk Kronenburg wordt ontlast van zwaar verkeer. De handelingen optimaliseren de werking van de bedrijvenzone.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag past in de algemene doelstelling voor de verbreding van het Albertkanaal. Het bestaande jaagpad en de bermen worden opnieuw aangelegd. Het nieuwe jaagpad krijgt waar mogelijk een dubbele structuur: het eigenlijke jaagpad en parallel daarmee een ontsluitingsweg, die dienst kan doen voor de bedrijfsterreinen. Waar het openbare domein te smal is, zal het jaagpad zelf de functie van ontsluitingsweg krijgen. Tevens wordt een stoep aangelegd naast de ontsluitingsweg. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Bodemreliëf
De kanaalverbreding impliceert een omvangrijke reliëfwijziging. Het bestaande terrein wordt in deze zone afgegraven tot op het bodempeil van het Albertkanaal en zal dus onder water komen staan. Voor de realisatie van de kanaalverbreding is een aanzienlijk grondverzet vereist. Het gaat om 50.000 m³ grond die hoofdzakelijk in den droge wordt uitgegraven en per schip zal worden afgevoerd. Bij het weggraven van de ondieptes in het kanaal komt naar schatting 7.500m³ baggerspecie vrij. Deze wordt eveneens per schip afgevoerd. Het advies van OVAM is hierover gunstig. Er kan gesteld worden dat de wijziging van het reliëf verenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het Agentschap Wegen en Verkeer noteerde in het omgevingsloket dat zij een voorwaardelijk gunstig advies gaven. Het advies zelf vermeldt echter een eenduidig gunstig advies. Bijgevolg worden er geen voorwaarden uit dit advies overgenomen in de vergunning.
De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt onderstaande opmerking op de aanvraag:
“Het jaagpad zal op het ogenblik dat het openbaar domein te smal wordt zelf de functie van ontsluitingsweg krijgen. Het samenvallen van jaagpad en ontsluitingsweg kan tot gevaarlijke situaties leiden tussen de actieve weggebruiker en het gemotoriseerd verkeer. Hiermee lijkt echter geen rekening te zijn gehouden in de voorliggende plannen.”
De dienst mobiliteit geeft daarop onderstaande mee voor de toekomst van deze weg:
“Het ontwerp van de Zuidelijke kadeweg omvat een wegversmalling waardoor het jaagpad aansluit op de rijbaan en er een gemengde verkeerssituatie ontstaat. Omdat in het ontwerp de rijbaan niet wordt doorgetrokken tot de Schijnpoortweg is er geen risico op een verkeersveiligheidsprobleem. Fietsers en voetgangers kunnen immers niet verder gaan. De intensiteiten van actieve weggebruikers zal bijgevolg zeer beperkt zijn. Bij een doortrekking van de rijbaan in de toekomst dient deze situatie te worden aangepast zodat er geen veiligheidsrisico zou kunnen ontstaan.”
Uit deze adviezen kunnen geen concrete stedenbouwkundige voorwaarden worden geformuleerd. Wel wordt ten sterkste aanbevolen om bij de verdere detaillering van het ontwerp, in functie van de uitvoering van het project, rekening te houden met bovenstaande opmerkingen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 2 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | 28 december 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 26 januari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 21 januari 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
28 december 2021 | 26 januari 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |