Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De keuze om voor bepaalde werkzaamheden beroep te doen op raamovereenkomsten in plaats van deze op te nemen binnen het grotere geheel van het restauratiedossier laat toe enerzijds om marktconforme, competitieve prijzen te bedingen voor specifieke producten, waarvoor het bovendien wenselijk is waar mogelijk een gelijkvormige, stadsbrede infrastructuur te voorzien, anderzijds de kosten te beperken vanwege het externe studiebureau door enkel voor de initiële voorontwerpfase beroep te doen op hun creatieve inzet, maar de aanbestedingsprocedure slechts eenmalig te doorlopen bij afsluiten van de raamovereenkomst en niet project per project, alsook de relatief beperkte coördinatie bij uitvoering in eigen beheer op te nemen met de diverse raamcontractanten.
Voor volgende werkzaamheden werd beroep gedaan op raamovereenkomsten van de stad Antwerpen of Digipolis Antwerpen:
Ereloon als percentage op de bouwkost en gehonoreerde ontwerpfases
Op basis van addendum, goedgekeurd op 16 december 2016 door college (jaarnummer 11041), wordt het ereloonpercentage voor de inrichting van het project Harmonie vastgelegd op 9,5% van de overeenkomstige bouwkost.
Voor de losse inrichting worden de prestaties vanwege het extern studiebureau beperkt tot de fase voorontwerp (20%). Dit percentage wordt toegepast op alle nevenaannemingen uitgevoerd via raamovereenkomst, uitgezonderd voor volgende werken wordt een afwijkend fase-percentage toegekend:
Ereloon signalisatie en wayfinding lokettenzaal
Voor de wayfinding van personeel en bezoekers binnen de publiek toegankelijke lokettenzaal werd een intensief ontwerptraject doorlopen door extern studiebureau Atelier Kempe Thill in samenspraak met gebruikers en uitvoerend raamovereenkomstleverancier Sign & Display. Bij dit traject moest een afweging gemaakt worden tussen enerzijds een ingetogen esthetiek die aansluit bij het monumentale karakter van de lokettenzaal en anderzijds voldoende zichtbaarheid én leesbaarheid voor alle bevolkingsgroepen. Vermits de kostprijs voor de fysieke signalisatie-onderdelen niet in verhouding staat tot de conceptuele inzet die hieraan voorafgegaan is, noch de verregaande begeleiding van de ontwerpers bij het integreren en positioneren van de signalisatie in situ, werd overeengekomen met de ontwerpers deze prestaties aan te rekenen tegen regie-tarief, conform bepaling 5.3 van de modelovereenkomst.
Er wordt door de ontwerpers een gedetailleerde urenstaat voorgelegd. Op deze uurlonen is een jaarlijkse prijsherziening door indexaanpassing van toepassing, conform bepaling 5. Honoraria, § indexaanpassing van de modelovereenkomst. De prijsherziening op basis van de coëfficiënt voor de consumptie-index tussen jaar van aanbesteding en jaar van uitvoering van de regie-prestaties bedraagt een toename van 16%.
De algemene veiligheidssignalisatie in de niet-publieke gebouwdelen, eveneens uitgevoerd via raamovereenkomst met Sign & Display, werd niet begeleid door extern studiebureau Atelier Kempe Thill, maar in eigen beheer opgenomen: hier worden dan ook geen prestaties voor vergoed.
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast.
Het college keurde onder meer goed om – met ingang van 1 januari 2019 – de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Uitgaven exploitatie en investering, > € 5.500: goedkeuring door het college na centraal visum.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In overeenstemming met de modelovereenkomst, afgesloten met extern studiebureau Atelier Kempe Thill, hoofdstuk 5§3 'vergoedingen volgens uurloon' zullen bijkomende werken die uitdrukkelijk aan de ontwerper gevraagd worden en niet vallen onder de opdracht van deze overeenkomst vergoed worden volgens uurloon tot een maximum van 5% van het initiële ereloon mits voorlegging van een omstandige en gemotiveerde opgave van de inzet van de betrokken medewerkers. In overeenstemming met diezelfde modelovereenkomst, hoofdstuk 5 worden indexaanpassingen toegepast op de opdrachten die tegen vaste kostprijzen worden uitgevoerd zoals: grondonderzoek, regie-uren, enzovoort. De index van de consumptieprijzen is hierbij van toepassing.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Mechelsesteenweg 216, zaal Harmonie. Bestek PO/09/5258/2. Restauratie van zaal Harmonie met herbestemming tot Stille Ruimte en haar integratie in park Harmonie. Aanstellen ontwerper. Juryverslag. Gunningsverslag. Goedkeuring | college | 9 juli 2010 | 8459 |
Huisvesting - districts- en loketwerking. Lange Gasthuisstraat 21, districtshuis Antwerpen. Mechelsesteenweg 216, zaal Harmonie. Mozartstraat 7, conciërgewoning Harmonie - Verhuis van dienstverlening - Goedkeuring | college | 3 april 2015 | 2844 |
Patrimonium Districts- en loketwerking. Mechelsesteenweg 216, zaal Harmonie. Harmoniestraat 25b, oranjerie. Mozartstraat 7, conciërgewoning Harmonie - Voorontwerp. Studieopdracht. Aanvullende dienst - Goedkeuring | college | 16 december 2016 | 11041 |
Bestek GAC/2017/4401 (P0467782). Restauratie zaal Harmonie, Oranjerie en conciërgewoning - Gunning - Goedkeuring | college | 11 augustus 2017 | 7061 |
Patrimonium Districts- en loketwerking. Mechelsesteenweg 216, zaal Harmonie. Harmoniestraat 25b, Oranjerie. Mozartstraat 7, Conciërgewoning - Studieopdracht. Vastlegging erelonen - Goedkeuring | college | 1 december 2017 | 10459 |
Stedelijk patrimonium. Harmonie. Mechelsesteenweg 216, 2018 Antwerpen - Inrichting stadsloket. Voorontwerp. Vastlegging ereloon - Goedkeuring | college | 14 augustus 2020 | 6787 |
Voor de voltooiing van de inrichting en herbestemming van Zaal Harmonie tot Districtshuis Antwerpen werd beroep gedaan op diverse raamovereenkomsten welke als nevenaanneming buiten het algemene restauratie- en inrichtingsdossier uitgevoerd werden. Voor de begeleiding van deze werkzaamheden door extern studiebureau Atelier Kempe Thill dienen de nodige erelonen vastgelegd te worden.
1. Bijkomende studieopdracht – nevenaannemingen via diverse raamovereenkomsten
Een overzicht van de bouwkosten, uitgevoerd als nevenaannemingen buiten het restauratiedossier via diverse raamovereenkomsten, en bijhorend ereloon voor studiekosten kan opgesteld worden als volgt:
Bestelbon | Nevenaanneming | bouwkost in EUR, exclusief 21% btw | Ereloon 9,50% | Fases | ereloon in EUR, exclusief 21% btw |
4005452801 | drinkwaterfonteinen | 16.438,00 EUR | 1.561,61 EUR | 20% | 312,32 EUR |
4005434136 | vlaggenmasten | 2.355,70 EUR | 223,79 EUR | 20% | 44,76 EUR |
4005398059 | camerabewaking | 34.259,44 EUR | 3.254,65 EUR | 20% | 650,93 EUR |
4005447045 | gordijnen vergaderzalen | 5.125,00 EUR | 486,88 EUR | 20% | 97,38 EUR |
4005414642 | beamer + projectiescherm | 27.347,20 EUR | 2.597,98 EUR | 20% | 519,60 EUR |
4005415526 | theatertechnieken | 6.245,65 EUR | 593,34 EUR | 20% | 118,67 EUR |
4005441901 | theaterspots | 25.228,00 EUR | 2.396,66 EUR | 20% | 479,33 EUR |
4005424243 | CO2 blussers | 915,00 EUR | 86,93 EUR | 50% | 43,46 EUR |
4005339547 | wachtbuis MANAP | 599,43 EUR | 56,95 EUR | 100% | 56,95 EUR |
4005447066 | zonnewering zaal | 18.386,00 EUR | 1.746,67 EUR | 20% | 349,33 EUR |
| TOTAAL | 136.899,42 EUR | 13.005,46 EUR | TOTAAL | 2.672,73 EUR |
21% btw | 561,27 EUR | ||||
TOTAAL, inclusief 21% btw | 3.234,00 EUR, inclusief 21% btw |
Bijkomende studieopdracht – nevenaanneming toegangscontrole via raamovereenkomst bij Digipolis Antwerpen
Voor de realisatie van de toegangscontrole (enerzijds levering van de sloten, anderzijds de plaatsing van badgelezers en programmatie van bijhorend besturingssysteem) werd beroep gedaan op de raamovereenkomst met Securitas NV welke afgesloten werd met Digipolis Antwerpen. De betaling van deze prestaties verliep via een toelage van de stad aan Digipolis Antwerpen. De toelagen werden verrekend op budgetplaats 5174535000.
Een overzicht van de bouwkosten voor toegangscontrole, uitgevoerd als nevenaanneming via deze raamovereenkomst, en bijhorend ereloon voor studiekosten kan opgesteld worden als volgt:
Bestelbon | Nevenaanneming | bouwkost in EUR, exclusief 21% btw | Ereloon 9,50% | Fases | ereloon in EUR, exclusief 21% btw |
Toelage Digipolis Antwerpen | sloten | 15.909,77 EUR | 1.511,43 EUR | 50% | 755,71 EUR |
Toelage Digipolis Antwerpen | badgelezers en programmatie | 44.957,07 EUR | 4.270,92 EUR | 50% | 2.135,46 EUR |
TOTAAL | 2.891,17 EUR | ||||
21% btw | 607,15 EUR | ||||
TOTAAL inclusief 21% btw | 3.498,32 EUR, inclusief 21% btw |
Bijkomende studieopdracht – nevenaanneming signalisatie afgerekend volgens regie-uren
Voor de realisatie van de signalisatie en wayfinding werd beroep gedaan op de raamovereenkomst met Sign & Display. De prestaties van extern studiebureau Atelier Kempe Thill voor begeleiding van deze werken werden vergoed volgens uurloon, af te rekenen in regie op basis van een gemotiveerde urenstaat vanwege de ontwerpers. Het uurloon, zoals vastgelegd in de modelovereenkomst, is vatbaar voor herziening volgens jaarlijkse indexaanpassing.
Een overzicht van het ereloon voor studiekosten bij de signalisatie en wayfinding kan opgesteld worden als volgt:
Prestaties | ||
Uren | Minuten | |
Projectleider | 71 | 335 |
Vennoot | 1 | 145 |
Subtotaal | 72 | 480 |
TOTAAL uren | 80 UUR | |
indexering uurtarief conform artikel 5 van de modelovereenkomst | ||
Omschrijving | Bedrag in EUR, exclusief 21% btw | |
uurtarief | 75,00 EUR/UUR | |
Index | 116% | |
Geïndexeerd tarief | 87,00 EUR/UUR | |
TOTAAL Ereloon (80 UUR X 87 EUR/UUR) | 6.960,00 EUR | |
21% btw | 1.461,60 EUR | |
TOTAAL Ereloon, inclusief 21% btw | 8.421,60 EUR, inclusief 21% btw |
Hoofdstuk 5 van de modelovereenkomst bepaalt dat de vergoedingen volgens uurloon tot een maximum van 5% van het initiële ereloonbeperkt zijn. Het initiële ereloon bedraagt 368.925,62 EUR, exclusief 21% btw (zitting van 9 juli 2010, jaarnummer 8459). De totale vergoedingen volgens uurtarief bedragen 6.960,00 EUR, exclusief 21% btw, wat zich verhoudt als 1,89% van het initiële ereloon en daarmee onder de drempel van 5% blijft.
Overzicht Bijkomende studieopdracht
Omschrijving | Bedrag in EUR, exclusief 21% btw |
nevenaannemingen via diverse raamovereenkomsten | 2.672,73 EUR |
nevenaanneming toegangscontrole via raamovereenkomst bij Digipolis Antwerpen | 2.891,17 EUR |
nevenaanneming signalisatie afgerekend volgens regie-uren | 6.960,00 EUR |
TOTAAL | 12.523,90 EUR |
21% btw | 2.630,02 EUR |
TOTAAL, inclusief 21% btw | 15.153,92 EUR, inclusief 21% btw |
Het totaal van de bijkomende studieopdracht voor de nevenaannemingen bedraagt 12.523,90 EUR + 2.630,02 EUR (21% btw) = 15.153,92 EUR, inclusief 21% btw.
2. Beperking aanvullende opdracht tot 50% van de hoofdopdracht
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, beperkt deze wijziging van de opdracht zich tot een bedrag niet hoger dan 50% van het bedrag van de hoofdopdracht. Hiertoe onderstaand overzicht ter verduidelijking:
HOOFDOPDRACHT | Bedrag in EUR, exclusief 21% btw |
oorspronkelijk ereloon zaal + park (open oproep) collegebesluit dd. 9 juli 2010, jaarnummer 8459 | 368.925,62 EUR |
toename door uitwerking ontwerp (exclusief oranjerie) – goedkeuring bestekken (GR dd.16 september 2014, jaarnummer 639) | 317.313,16 EUR |
ereloon monument benoit (specificatie basisopdracht) – addendum (CBS dd. 11 mei 2012, jaarnummer 4762) | 44.324,80 EUR |
TOTAAL Hoofdopdracht, exclusief 21% btw | 730.563,58 EUR |
AANVULLENDE DIENSTEN | |
ereloon oranjerie | 62.370,00 EUR |
ereloon conciërgewoning | 44.500,00 EUR |
ereloon opmeting zaal en materiaaltechnisch onderzoek | 8.139,60 EUR |
ereloon studieopdracht fase 1: onderzoek PVE | 9.510,20 EUR |
ereloon studieopdracht fase 2: onderzoek impact functiewijziging | 7.150,00 EUR |
ereloon studieopdracht fase 3: aanpassing bestek en opmaak aanvraag stedenbouwkundige vergunning | 105.929,66 EUR |
ereloon beheersplan (zaal, oranjerie en conciërgewoning | 26.299,63 EUR |
ereloon los meubilair (enkel fase voorontwerp) | 806,93 EUR |
ereloon vast meubilair - eerste ontwerp (enkel fase voorontwerp) | 8.207,15 EUR |
ereloon vast meubilair - definitief ontwerp | 31.893,74 EUR |
ereloon - nevenaannemingen via raamovereenkomsten - Huidig besluit | 12.523,90 EUR |
TOTAAL Aanvullende diensten, exclusief 21% btw | 317.330,81 EUR |
Percentuele verhouding ten opzichte van de hoofdopdracht | 43,44% |
Het ereloon voor de basisopdracht wordt bepaald op 730.563,58 EUR, exclusief 21% btw. Het ereloon ingevolge aanvullende diensten, inclusief het ereloon naar aanleiding van de uitgevoerde werken in nevenaanneming via diverse raamovereenkomsten, bedraagt 317.330,81 EUR, exclusief 21% btw en verhoudt zich als 43,44% ten opzichte van de basisopdracht.
3. Bijkomende vastlegging ereloon
Voor een betaling van de erelonen met betrekking tot het losse en vaste meubilair werden kredieten vastgelegd. De werken in nevenaanneming via diverse raamovereenkomsten betreffen werken die niet begroot waren binnen het oorspronkelijke bouwbudget en waarvoor afzonderlijke bestelbonnen opgemaakt werden. Deze werden dan ook niet niet ingecalculeerd bij de initiële vastlegging van erelonen, waardoor nu bijkomend krediet dient vastgelegd te worden.
De uitgave voor de betaling van het ereloon bij bovengenoemde begeleidingskosten bedraagt 12.523,90 EUR + 2.630,02 EUR (21% btw) = 15.153,92 EUR, inclusief 21% btw en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2022.
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure prijs werd gevraagd aan Atelier Kempe Thill architects and planners, Van Nelleweg 8065, 3044BC, postbus 13064, 3004 HB Rotterdam, Nederland, ondernemingsnummer 0026043015, voor de aanvullende diensten betreffende de studiekosten naar aanleiding van werken uitgevoerd in nevenaanneming via diverse raamovereenkomsten.
Het college keurt de aanvullende diensten betreffende de studiekosten naar aanleiding van werken uitgevoerd in nevenaanneming via diverse raamovereenkomsten goed voor een bedrag van 12.523,90 EUR + 2.630,02 EUR (21%btw) = 15.153,92 EUR, inclusief 21% btw, aan Atelier Kempe Thill, Van Nelleweg 1-8065, 3044 BC Rotterdam, Nederland, met als ondernemingsnummer 0809.198.150
Het college keurt goed dat een bedrag van 12.523,90 EUR + 2.630,02 EUR (21% btw) = 15.153,92 EUR, inclusief 21% btw, wordt vastgelegd op naam van Atelier Kempe Thill, Van Nelleweg 1-8065, 3044 BC Rotterdam, Nederland, met als ondernemingsnummer 0809.198.150, voor de betaling van de studieopdracht betreffende de studiekosten naar aanleiding van werken uitgevoerd in nevenaanneming via diverse raamovereenkomsten.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Erelonen studiekosten nevenaannemingen via diverse raamovereenkomsten P07750 Atelier Kempe Thill Van Nelleweg 1-8065 3044 BC Rotterdam Nederland Ondernemingsnummer: 0809.198.150 Rekeningnummer: BE07068892675566 | 15.153,92 EUR inclusief 21% btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 2SBS070102P07750 subsidie: MO_DISTRICTSHUIZEN fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2200 | 4105057922 |