Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01080 - Omgevingsvergunning - OMV_2021172099. De Manstraat 34. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01080 - Omgevingsvergunning - OMV_2021172099. De Manstraat 34. District Deurne - Weigering 2022_CBS_01080 - Omgevingsvergunning - OMV_2021172099. De Manstraat 34. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021172099

Gegevens van de aanvrager:

de heer Abdelhamid El Fikri met als adres De Manstraat 34 te 2100 Deurne (Antwerpen) en de heer Mohamed El Fikri met als adres De Manstraat 34 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

De Manstraat 34 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 598Z7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en regulariseren van werken aan een eengezinswoning: gelijkvloerse verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          1/10/2021: proces-verbaal (11002_2021_14770_VPV) met stakingsbevel – bekrachtiging 629.854 dd. 15/10/2021 voor werken uitgevoerd zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          01/01/1932: toelating (329#8129) voor veranderingswerken.

 

Vergunde toestand 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;
  • de gelijkvloerse verdieping heeft een totale bouwdiepte van circa 18 m;
  • de open ruimte heeft een oppervlakte van circa 10 m²;

-          gevelafwerking: gevel in bruine baksteen met houten schrijnwerk.

 

Huidige toestand 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume: uitbreidings- en verbouwingswerken gestart zonder omgevingsvergunning (proces-verbaal);

-          gevelafwerking: het schrijnwerk in de voorgevel werd vervangen en voorzien van zwart aluminium.

 

Gewenste toestand 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • uitbreidings- en verbouwingswerken op de gelijkvloerse verdieping binnen de totale bouwdiepte van 18 m;
  • de scheidingsmuren worden niet verhoogd of verlaagd;
  • het dakvlakvenster van de uitbouw werd gesupprimeerd. 

-          gevelafwerking: conform de huidige toestand.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          (regulariseren van) uitbreidings- en verbouwingswerken aan een eengezinswoning. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

 

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de woonkamer heeft geen openingen voor de rechtstreekse toetreding van daglicht en zicht;
  • artikel 27 Open ruimte:

de open ruimte met een oppervlakte van circa 10 m² moet behouden blijven en dient zo veel mogelijk groen en onverhard aangelegd te worden. De verharding dient waterdoorlatend te zijn of moet afwateren op eigen terrein;

  • artikel 38 Groendaken:

het dak van de gelijkvloerse uitbreiding is te voorzien als groendak wanneer de structuur volledig wordt vernieuwd. Bovendien wordt het dak ingetekend als een groendak op de snede. Op het achtergevelplan, met als legende nr. 3 wordt een houtstructuur met roofing vermeld. Bijgevolg is het dak aan te leggen als groendak;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

indien de structuur van het dak volledig vernieuwd wordt/werd dan moet ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak een opstand van 0,30 m voorzien worden.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De De Manstraat wordt gekenmerkt door eengezinswoningen van twee bouwlagen in gesloten bebouwing. De bestemming van de woning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Ruimtegebruik – bouwdichtheid – hinderaspecten – gebruiksgenot

 

De aanvraag betreft de regularisatie van uitbreidings- en verbouwingswerken (in uitvoering) aan een eengezinswoning. De bestaande luifel rechts achteraan werd verbouwd tot binnenruimte en de achtergevel werd recht getrokken. Volgens de laatst vergunde toestand is de totale bouwdiepte ongeveer 18 m. Deze bouwdiepte blijft ook na de verbouwingen ongewijzigd.

 

Hoewel deze bouwdiepte op zich wel kenmerkend is in het bouwblok, blijft er door de ligging dichtbij de scherpe hoek van het bouwblok weinig open ruimte over op het perceel. Op de plannen wordt niet aangeduid hoe deze wordt ingericht. De open ruimte van 10 m² dient behouden te blijven en groen en onverhard ingericht te worden, conform artikel 27 van de bouwcode.

 

De indeling van het plan op het gelijkvloers is in de bestaande toestand opgevat als een opeenvolging van kamers, met vooraan een slaapkamer, een zone voor de trap en achteraan een woonkamer en keuken. Door haar ligging in het midden van de woning heeft de woonkamer geen rechtstreekse toegang tot licht of lucht. Ze zit immers ingesloten tussen de traphal en een muur die elke connectie met de achtergevel blokkeert. In de nieuwe situatie wordt dit nog versterkt doordat er tussen de woonkamer en de keuken een volume voor de badkamer wordt ingeplant, en de dakkoepel in de keuken wordt verwijderd. Op die manier voldoet de woonkamer op geen enkele manier meer aan artikel 24 van de bouwcode, dat bepaalt dat elke verblijfsruimte openingen dient te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht, met een minimale oppervlakte van 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte. Aangezien licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven, is deze indeling onaanvaardbaar omdat ze niet voorziet in een minimum aan verblijfskwaliteit.

 

Gezien de diepte van het gelijkvloers zijn er andere mogelijkheden die kunnen onderzocht worden om voldoende licht en lucht in de hele woning te garanderen, zoals het voorzien van een patio, of een open plan in combinatie met voldoende koepels, zodat kan voldaan worden aan de eisen van artikel 24 van de bouwcode.

 

Naast de eerder aangehaalde afwijking van artikel 24 en 27, zijn er nog onduidelijkheden in de aanvraag betreffende twee andere punten van de bouwcode:

 

Indien de dakstructuur van het gelijkvloers volledig wordt vernieuwd, moet dit dak voorzien worden als groendak, conform artikel 38 van de bouwcode. De ingediende plannen geven hier geen eensluidend beeld over. Op de grondplannen wordt melding gemaakt van een groendak, op de legende van de achtergevel (nieuwe toestand) wordt een houtstructuur met roofing vermeld.

 

Daarnaast moet er (indien de structuur van het dak volledig vernieuwd wordt of werd) ook een opstand van 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak voorzien worden, conform artikel 34 van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

In de oorspronkelijke situatie bestond de voorgevel uit bruine baksteen met houten schrijnwerk. De baksteen werd behouden, het schrijnwerk werd vervangen door zwart aluminium. Deze materiaalkeuze is inpasbaar.

 

Daarnaast werd aan het raam op het gelijkvloers ook een rolluik in opbouw voorzien. Dit levert geen kwalitatief gevelbeeld op en wordt dan ook negatief beoordeeld.

 

De achtergevel is op de verdieping voorzien in witgeschilderde baksteen. Volgens de beschrijvende nota zal de nieuwe achtergevel worden afgewerkt met isolatie en sierpleister, zonder vermelding van de kleur. Deze materiaalkeuze is inpasbaar. Qua kleur is een lichte tint aangewezen. Het schrijnwerk wordt net zoals in de voorgevel in zwart aluminium voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 november 2021

Volledig en ontvankelijk

27 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 februari 2022

Verslag GOA

31 januari 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.