Omdat het specifiek over lokale fietsprojecten gaat, vroeg de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) input aan de betrokken districten om projecten door te geven. De projecten die in aanmerking kwamen voor de 'Kopenhagensubsidie' werden opgelijst.
Daarnaast selecteerde stad Antwerpen ook bovenlokale fietsprojecten die voor deze subsidie in aanmerking komen. Bij de bovenlokale fietsprojecten werd ook het project 'Spoorpark' van AG VESPA opgenomen.
Ook het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht selecteerde uit haar fietsprogramma alle projecten die in aanmerking komen voor de 'Kopenhagensubsidie'. In eerste instantie zal een deel van de volledige projectenlijst van het Havenbedrijf opgenomen worden (voor een subsidiekost van 1.788.373 EUR). De totale lijst van het Havenbedrijf is goed voor een potentieel subsidiebedrag van 5.972.583 EUR.
Deze projectlijsten zijn als bijlage van dit besluit opgenomen.
De projecten beslaan echter nog niet het maximale trekkingsrecht van 11.975.461,99 EUR.
Indiener project | |
Districten | 3.773.071 EUR |
Stad Antwerpen en AG VESPA | 3.612.106 EUR |
Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht | 1.788.373 EUR |
Restsaldo Kopenhagensubsidie | 2.801.912 EUR |
Aangezien de definitieve projectlijst pas ingediend moet zijn in september 2022, wil stad Antwerpen nog enige marge houden om bijkomende projecten te kunnen selecteren. Op deze manier kan er ingespeeld worden op (nu nog ongekende) opportuniteiten die zich nog aan zouden dienen tussen februari 2022 en oktober 2022. Bovendien is het mogelijk dat ook sommige districten of stad Antwerpen een vervanging van projecten doorvoeren in de meerjarenplanning omdat kan blijken dat sommige projecten deze legislatuur niet langer realiseerbaar zouden zijn. Ook kan er beslist worden nog bijkomende fietsprojecten van het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht op te nemen.
De geselecteerde projecten en de verdere projectflow zullen samen met de Vlaamse overheid en de betrokken partners besproken worden op een projectstuurgroep. Pas na goedkeuring van de Vlaamse overheid, kan stad Antwerpen de projecten ook effectief indienen.
In het kader van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ (goedgekeurd in september 2020) keurde de Vlaamse Regering op 26 februari 2020 het besluit over de 'Kopenhagensubsidie' goed. Met dit besluit kent de Vlaamse Regering aan de Vlaamse gemeenten een projectsubsidie toe van 150 miljoen euro voor de ondersteuning van lokale investeringsprojecten met betrekking tot fietsinfrastructuur. Vlaanderen zal bij elke twee euro die een lokaal bestuur investeert in nieuwe of verbeterde fietsinfrastructuur er één euro naast leggen om die investeringen verder te versterken. Zo wil Vlaanderen bereiken dat er in totaal voor minstens 450 miljoen euro aan lokale investeringen gerealiseerd wordt in betere fietsfaciliteiten in de Vlaamse gemeenten.
Het bedrag van 150 miljoen euro dat beschikbaar is, wordt over de gemeenten verdeeld op basis van trekkingsrechten op basis van het aantal inwoners per gemeente. Voor stad Antwerpen komt dit neer op een maximaal trekkingsrecht van 11.975.461,99 EUR.
Uiteraard wil stad Antwerpen maximaal gebruik maken van deze subsidie. Stad Antwerpen zet immers hoog in op een permanente verbetering van de fietsinfrastructuur. Er staan dan ook heel wat fietsprojecten in de steigers, zowel lokaal als bovenlokaal. Deze bijkomende financiële ondersteuning vanuit Vlaanderen kan helpen om de fietsinfrastructuur verder te versterken en uit te bouwen.
Uiterlijk op 30 september 2022 moet stad Antwerpen aan de Vlaamse overheid laten weten voor welke projecten en voor welk bedrag ze wenst in te tekenen op deze subsidielijn. Een vergunning voor het project is op dat moment nog niet nodig, wel een zo exact mogelijke kostenraming. De projectsubsidies worden berekend op basis van deze ingediende kostenraming. Tot 15 september 2025 kan stad Antwerpen, op basis van de facturen, de uitbetaling van het saldo vragen. De projecten moeten dus vóór deze datum uitgevoerd en opgeleverd zijn. De gunning van de werken moet plaatsvinden na 26 februari 2021.
Fietsprojecten die in aanmerking komen voor subsidiëring via 'het Fietsfonds', komen niet in aanmerking voor de Kopenhagensubsidie. Fietsfondssubsidies zijn verkrijgbaar voor fietsinfrastructuurprojecten op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF). De 'Fietsfondssubsidie' bedraagt 90%, terwijl die van de 'Kopenhagensubsidie' 30% bedraagt.
De 'Kopenhagensubsidie' kan gebruikt worden voor alle fietsinfrastructuur in beheer van de gemeente:
De modaliteiten tot toekenning van een projectsubsidie zijn als bijlage bij dit besluit opgenomen.
Een door stad Antwerpen te organiseren projectstuurgroep zal verder bepalen of alle voorgestelde projecten ook daadwerkelijk in aanmerking komen voor subsidiëring binnen de 'Kopenhagensubsidie'. In een projectstuurgroep zijn stad Antwerpen, AG VESPA, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de Vlaamse overheid, en eventuele andere projectpartners aanwezig (lokale politie, provincie Antwerpen, enzovoort).
Bij toekenning van een subsidie van de Vlaamse overheid, zullen de uitgaven en ontvangsten gekoppeld moeten worden aan een subsidiefiche. Dit kan pas na definitieve selectie van de projecten door de projectstuurgroep. Stad Antwerpen moet de projecten indienen en zal de subsidies ontvangen van Vlaanderen. Verkregen subsidies zullen terugvloeien naar de partij die de projectkost draagt (district, Havenbedrijf, stad Antwerpen, VESPA). Om de subsidies te laten terugvloeien naar het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, zal stad Antwerpen nog een overeenkomst opmaken en agenderen op het college.
Het college beslist om de voorgestelde projecten ter goedkeuring voor te leggen aan de projectstuurgroep.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/MOB/Modal Shift | Organiseren projectstuurgroep
|
SW/MOB/Modal Shift | Opmaken overeenkomst met Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht met betrekking tot het terugvloeien van verkregen subsidies |